چرا ساختار انجمن‌ها تقویت نمی‌شود؟/ «بعضی مسائل قابل هضم نیست»

 به گزارش ایسنا در پی اعلام طرح ادغام موسسات و انجمن‌های معاونت هنری با یکدیگر و تجمیع در دو موسسه، جمعی از مدیران انجمن‌ها تئاتری استان های کشور به نمایندگی از کل انجمن‌ها ظهر یکشنبه دهم شهریورماه دیداری با سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند تا بعد از آنکه در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده‌ بودند، نشستی هم در این باره داشته باشند.

محمدرضا دارند درباره این جلسه در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: پیرو خبری که درباره ادغام موسسات و انجمن‌ها از سوی روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد تمام مدیران انجمن‌های هنرهای نمایشی کشور و هنرمندان تئاتر استان‌ها بابت این مسئله و تغییر و تحولات پیش‌رو نگرانی و دغدغه پیدا کردند، چون نمی‌دانند آیا انجمن قرار است به آنچه در اواخر دهه ۸۰۰ و اوایل دهه ۹۰ بود برگردد یا اتفاق دیگری قرار است رخ دهد. علاوه بر این، صحبت‌های مشاور معاون هنری آقای مویدی هم وقتی منتشر شد سوالات بیشتری به وجود آمد و آنچه باعث ناراحتی شد این بود که در اخبار مربوط به این موضوع ذکر شده بود که حدود یک سال است در این باره تحقیق و بررسی می شود ولی مدیر کل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی (حمید نیلی) اخیراً از این ماجرا مطلع شده‌اند و در خصوص اجرا و جزئیات آن مشورتی نشده است.

 او افزود: در ادامه این اتفاق‌ها نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتیم تا موضوع پیگیری شود و پس از آن هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا با معاون هنری نشستی داشته باشیم و این دیدار ظهر یکشنبه با حضور مدیران انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌های مازندران، گلستان، بوشهر، گیلان، کردستان، تهران و کرمانشاه به نمایندگی از دیگر انجمن‌های کشور میسر شد.

وی بیان کرد: در این دیدار ابتدا دوستان به بیان دغدغه‌ها و گلایه ها و دیدگاه‌های خود پرداختند و بعد آقای مویدی به دفاع از طرح پیشنهادی خود پرداخت و مواردی را ذکر کرد اما این موارد چون کلی بودند و نمی‌شد مسائل دقیق و جزئی را از آن استخراج کرد، قرار شد در جلسه دیگری با حضور هیئت مدیره و هیئت موسس انجمن برای برطرف شدن سوالاتی که همچنان به قوت خود باقی‌ است مسائل را بررسی کنیم.

درند گفت: در این جلسه از سوی معاون هنری موضوعی مطرح شد که در دل بسیاری از هنرمندان است، آن هم درباره تجمیع موسساتی است که عملکردی از آن‌ها دیده نمی‌شود.

او افزود: آنچه از سوی معاون هنری در این جلسه مطرح شد خوب بود ولی آنچه آقای مویدی مطرح کردند آسیب به انجمن هنرهای نمایشی است و برای ما قابل درک و هضم نیست. برای ما سوال است که چطور طبق اخبار منتشر شده از سوی دوستان، حدود یک سال است این موضوع در حال بررسی است اما یک بار با هنرمندان مطرح نشده است آن هم وقتی که ما در انجمن هنرهای نمایشی در بطن کار هستیم و آسیب‌های تئاتر استان‌ها را می‌شناسیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هنوز نتیجه آنچه می‌خواهند انجام دهند برای ما مشخص نشده و آنچه در این دیدار بر آن تاکید داشته و هنوز هم داریم این است که چرا این انجمن در مدار قانون تقویت نمی‌شود و چرا باید ساختاری دیگر به وجود آید؟ نظر ما این است که باید به فکر تقویت انجمن هنرهای نمایشی باشیم. البته آقای حسینی گفتند که انجمن‌ها در استان‌ها به همین شکل باقی می‌مانند اما اینکه به چه شکلی کار ادامه پیدا می‌کند و با چه جزئیاتی، اعلام نشد و این‌ها بخشی از همان سوالاتی است که ما جوابی برایشان نگرفتیم و امیدواریم جلسه بعدی به زودی برگزار شود.

روایتی از زندگی مادر حضرت مهدی (عج) در «بهترین مسافر من»
هم اکنون بخوانید

همچنین براساس گزارش رسیده از روابط عمومی معاونت هنری  سید مجتبی حسینی در این نشست گفته است: به هیچ وجه قرار نیست انجمن هنرهای نمایشی در استان ها تعطیل شود، بلکه انجمن ها با یک اساسنامه واحد، تثبیت و تقویت شوند و به کارشان ادامه دهند. ساماندهی فرآیندها، رویدادها و مؤسسات از اعتماد نو به نقل از برنامه هایی است که با مطالعاتی که انجام شده در حال انجام است. با بازنگری که در صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و با توجه به قوانین بالادستی تعداد مجوزهای حوزه وزارتخانه به تعداد ۳۶ مجوز رسید و این ساماندهی در زمینه فرایندها، رویدادها و موسسات و انجمن ها انجام می شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: با کاهش هزینه های بالاسری از ساماندهی رویدادها و ساماندهی مؤسسات، سهم حمایتی از هنر در حوزه ملی و استانی، بیشتر می شود و با صرفه جویی هزینه ها و مدیریت پروژه ها، داشته های بیشتری برای هنر استان ها فراهم می شود. انجمن هنرهای نمایشی در استان ها با ثبت حقوقی و تشخص حقوقیِ بهتر در استان ها به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گفته وی طرح ساماندهی مؤسسات و انجمن ها در مرحله مقدماتی است و کارگروه ساماندهی انجمن ها تشکیل می شود و در کارگروه نشست ها و جلساتی با هنرمندان و مدیران انجمن ها برگزار خواهدشد. هنوز درباره چگونگی ساماندهی و یا ادغام موسسات تصمیم گیری نشده است و در این طرح منافع هنر و هنرمندان مورد توجه است.

همچنین سیدامین مؤیدی اصفهانی، مشاور اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری در این نشست گفت: رویکرد معاونت هنری، ساماندهی مؤسسات و انجمن ها است و حتما در این زمینه از نظرات هنرمندان و انجمن ها استفاده می شود. در اصلاح فرآیندها و ساماندهی رویداد و مؤسسات و انجمن ها ابتدا شناخت فرآیندها و مطالعه انجام شد و بعد براساس شناخت و مطالعه، ساماندهی و اصلاح صورت می گیرد. وقتی کارگروه ساماندهی تشکیل شود، از دیدگاه های ذی نفعان شامل هنرمندان، مدیران و اصناف و انجمن ها استفاده می شود.

مؤیدی در ادامه افزود: به شما اطمینان می‌دهم که ما در این طرح چند رویکرد اصلی را مد نظر داریم اول و مهم تر از همه تعدیل منابع با صرفه جویی در هزینه های تشکیلاتی و تشریفاتی و نیل به حمایت بیشتر از هنرمندان و اصناف هنری و تولیدات هنری، دوم تمرکز زدایی از تهران و توجه ویژه به شهرستانها به ویژه مناطق محروم، سوم واگذاری مسئولیت ها به اصناف قانونی تا حدی که قانون اجازه دهد و چهارم تقویت انجمن ها و اصناف قانونی و ایجاد استقلال برای آنها.

آلبوم مشترک همایون شجریان و فردین خلعتبری منتشر می‌شود
هم اکنون بخوانید

مشاور اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری تاکید کرد: ما در این مدت کوتاه حسن نیتمان را با تسویه بدهی‌های سنگین انجمنها خصوصا انجمن هنرهای نمایشی فعلی و انجمن نمایش قبلی و تلاش در جهت اصلاح ساختار مالی و روال قاعده مند برای موسسات تابعه و همچنین نحوه تخصیص بودجه نشان دادهایم و مدیر کل هنرهای نمایشی و رییس انجمن هنرهای نمایشی شاهد این مدعا هستند.

شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز در این نشست گفت: انجمن هنرهای نمایشی در دگرگونی تئاتر در استانها نقش مؤثری داشته و تداوم فعالیت تشکلی برای تئاتر در استانها ضرورت دارد.

حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران هم بیان کرد: با طرح موضوع ساماندهی و ادغام موسسات و انجمنها، انجمنهای استانها و هنرمندان دغدغههایی دارند که این نشست برای تشریح موضوع و بیان دغدغهها برگزار میشود و امیدواریم با همراهی مدیران و هنرمندان اتفاقات خوبی را برای تئاتر کشور شاهد باشیم.

جهانشیر یاراحمدی، رییس انجمن هنرهای نمایشی بوشهر گفت: انجمن هنرهای نمایشی در استانها توانمندی زیادی دارند و فعالیتهای مؤثری برای تئاتر در استانها انجام داده‌اند.

محمدحسن رستمانی؛ رییس انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان تصریح کرد: برای طرح‌های جامع، باید از مشورت و نظرات گروه ها و هنرمندان استفاده شود. زمانی که طرح ادغام مطرح شد؛ ما پاسخ مناسبی به گروهها و جوانان تئاتری در استان نداشتیم و توضیحاتی که الان داده شد، مشخص کرد که قرار بر حذف انجمنهای استان نیست و نگرانیها برطرف شد.

محمدعلی صادق حسنی، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان گفت: از زمانی که بحث ادغام مؤسسات و انجمنها مطرح شده، هنرمندان استانها نگران شدهاند. انجمن هنرهای نمایشی تنها نهادی است که اندک حمایتی از تئاتر استانها دارد و با حمایت انجمن، تئاتر تولید میشود.

یاسر محمودی، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران گفت: انجمن هنرهای نمایشی در استان اعتباری یافته و گروه‌ها را ثبت کرده و به آنها هویت داده است.

حمیدرضا صفار، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران مطرح کرد: حرکتی که در تئاتر استانها رو به رشد است، نباید از ریل خارج شود.

فاتح بادپروا؛ رییس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان گفت: ساختار اجرایی انجمن در استان ها فعال و منسجم است و انجمن هنرهای نمایشی در استان ها نقش مؤثری دارند و لازم بود قبل از این با انجمن ها مشورت می شد.

محمدرضا درند؛ رییس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در موضوع ادغام، یک بحث هنری وجود دارد و یک بحث حقوقی که از نظر حقوقی فعالیت انجمن های هنرهای نمایشی مطابق اساسنامه است. انجمنها نقش جدی در استانها دارند و فعالیتهای تئاتر در استانها با محوریت انجمنها انجام میشود. با مطالبی که بیان شد مشخص است که نیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی مؤسسات در راستای منافع هنر و هنرمندان است و تقاضا داریم در ادامه نیز نشستی با حضور مدیران انجمنها، هیأت مؤسس انجمن و معاونت هنری برگزار شود.

انتهای پیام    

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + چهار =

دکمه بازگشت به بالا