امام موسی صدر؛ حکایتی ناتمام، اما جاودانه

امروز نهم شهریورماه ١٣٩٨، سالروز ربایش امام موسی صدر و دو همراه اسیرش، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین است. به‌رغم گذشت ۴۱ سال از این حادثه غمبار و جنایت ناجوانمردانه، «امام» همچنان حضور چشمگیر و ناباورانه‌ای در خرد و وجدان مردم لبنان و منطقه دارد.

امام موسی صدر که در سال ١٣٣٩ بنابر توصیه مراجع به لبنان هجرت کرد، مانند فرشته نجات برای محرومان و ستمدیدگان، به‌ویژه شیعیان آن دیار درآمد و خیلی زود همچون خورشید فروزان درخشید و از حقوق شهروندی همگان چنان دفاع کرد که بدون اغراق، امروز همچنان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های مذهبی و سیاسی دوران معاصر لبنان به شمار می‌رود.

نگاه ژرف و هنرمندی فوق العاده‌اش در معماری وحدت ملی و نقش بی‌بدیلش در پیشبرد گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان و مذاهب و همچنین نقش‌آفرینی‌اش در  گفتمان سیاسی جامعه چندپاره و متکثر لبنان و مهم‌تر از همه، دشمن‌شناسی‌اش که اسرائیل را «شر مطلق» و «تعامل با آن را حرام» می‌دانست، شگفت‌انگیز است؛ هنری که همواره بر مبنای دانش، اندیشه، اخلاق، انسانیت و نوع‌دوستی، استوار بوده است.

امام موسی با تَبَر جادویی‌اش، مرزهای پولادین تعصب‌های جاهلیت دوران خویش را مقتدرانه فروریخت و با لهجه شیرین فارسی‌اش گفت‌وگوهای بی‌مرز  و بی‌واسطه را جایگزین آن کرد و در این مسیر، سر از پا نمی‌شناخت.

«سید» با درک و فهمی صحیح از  «اسلام» و «انسان» توانست از پایگاه مسجد، حسینیه، کلیسا و هر دَیْر و معبدی و کوی و برزنی برای تحقق هدف والایش که همان راه روشن توحید و اخلاق بود بهره گیرد و مؤمنان را با همه تفاوتشان دور خود گرد آورد تا تنها خدای یگانه را پرستش کنند.

ترکیه مسئولیت میانجی‌گری میان ایران و کشورهای عربی را بر عهده بگیرد
هم اکنون بخوانید

در ملاقات هفته گذشته‌ام با اسقف عصام یوحنا درویش، رئیس اسقف‌های مسیحیان روم کاتولیک منطقه فرزل، زحله و بقاع لبنان به بازدید از کلیسا و مجموعه مذهبی و تاریخی بزرگ «سیدة النجاة» دعوت شدم. اسقف درویش شخصاً مرا همراهی کرد و به تفصیل آیین‌های مذهبی و خدمات اجتماعی زیرمجموعه خود را برایم شرح داد. بخش مستند و نمایشگاه عکس و سیر تاریخی چند صد ساله کلیسا برای وی اهمیت بسیار زیادی داشت. هنگام بازدید، ناگهان دستم را گرفت و با سرعت به سمت تابلویی برد که نشان از بازدید امام موسی صدر در تیرماه سال ١٣٥٤  از این کلیسا  و گفت‌وگویش با اسقف وقت یوحنا بسول داشت. وی بازدید صدر را قطعه‌ای مهم از تاریخ این کلیسا می‌دانست و به آن سخت افتخار می‌کرد.

آری! در جای‌جای این سرزمین که قدم می‌گذاریم با چنین صحنه‌های زیبایی روبه‌رو می‌شویم که از تلاش‌ها، بردباری‌ها، مشقت‌ها و مجاهدت‌های این انسان وارسته و بنده صالح خدا حکایت دارند؛ حکایتی ناتمام اما جاودانه. هیچ‌کس برای وی مرزی قائل نبود و اساسا مرزی میان وی و دیگران  نبود؛ نه مذهب، نه جغرافیا، نه زبان و نه نژاد. امام موسی صدر،  قطعه‌ای از تاریخ تشیع، تسنن، مسیحیت و دیگر طوایف هفده‌گانه لبنان است. وی جزیی از تاریخ معاصر این کشور تأثیرگذار در مشرق‌زمین است.

بدون امام موسی صدر، تاریخ لبنان ابتر است و این حقیقت، واقعیتی است انکارناپذیر.

و می ماند این نکته که بررسی مراتب دانشی  و معرفتی این عالم کم مانند و به ویژه پیشگامی و نوآوری های او در حوزه علوم انسانی اسلامی که خود مجال موسع و مستقل دیگری می طلبد.

رئیس‌جمهوری با مددجویان بهزیستی و کمیته امداد دیدار کرد
هم اکنون بخوانید

یادش گرامی و آزادی‌اش نزدیک باد …

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا