فرهنگ عاشورا محور مشترک اتحاد و همبستگی است

به گزارش ایسنا، محمدعلی طالبی در آیین اختتامیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی که با حضور ۶۰۰ نفر از خادمان حسینی از داخل و خارج کشور برگزار شد، با اشاره به هویت فرهنگی و اجتماعی استان یزد، اظهار کرد: شهر میراث جهانی یزد دارای هویتی حسینی و عاشقی اهل بیت است.

وی امام حسین(ع) را کشتی نجات بشریت دانست و افزود: ارزش های حسینی و عاشورایی اسلام را در دوران های مختلف زنده نگه داشته است.

استاندار یزد گفت: شهرها و سرزمین‌ها همچنان که به جغرافیا، آثار و بناها شناخته می‌شوند هویت اجتماعی و فرهنگی هم دارند و یزد که جهان به احترامش قیام کرده و آن را به عنوان میراث بشری به ثبت رساند، مفتخر است که هویت فرهنگی خود را با عشق به امام حسین(ع) و یارانش گره زده است.

طالبی تصریح کرد: همانگونه که بناهای این شهر با جغرافیایش همخوان است، هویتش هم با مهر و محبت اهل بیت پیوند یافته و مستحکم شده و همچنان که نام امام حسین بهانه این اجتماع شکوهمند شده، سده های متمادی است که مردم یزد به شوق امام حسین(ع) گردهم جمع می‌آیند و شعار حب الحسین یجمعنا را به معنای واقعی محقق می‌سازند.

وی گفت: برای ما که در این سنت و فرهنگ پرورش یافته‌ایم، مایه مباهات و غرور است که محبت اهل بیت رسول الله(ص) بالاتر از هر گرایش و سلیقه‌ای همواره همه ما را با همه تفاوت‌ها در راستای خواستی مشترک گرد هم جمع می‌کند.

استاندار یزد تصریح کرد: این تجمع به شکلی زیباست که خود به یک جاذبه تبدیل شده و هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کنند تا ایام عزاداری امام حسین(ع) را در یزد سر کنند.

طالبی در پایان سخنان خود با بیان این‌که انسجام اجتماعی حاصل از این موضوع توسعه‌ای همه جانبه را برای این دیار رقم  می‌زند تأکید کرد: امروز کشور ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند اتحاد حول محورهای مشترک است.

رییس سازمان تبلیغات کشور تأکید کرد: لزوم توجه به جوانگرایی در هیأت‌های عزاداری

رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، گفت: پیرغلامان حسینی باید در امتداد خدمت صادقانه خود و در راستای تبعیت از فرمان مقام معظم رهبری، پرچم جوانگرایی در هیأت های عزاداری را بدست بگیرند.

حجت السلام و المسلمین«محمد قمی» هم در سخنانی با بیان این که مقام معظم رهبری تشخیص دادند که در گام دوم انقلاب امور باید به جوانان واگذار و آنها میدان داری کنند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری خودش به عنوان پیرغلامان امام حسین پرچم جوانگرایی را دست گرفته و باید همگی این اقدام را ملاک عمل خود قرار دهند.

وی افزود: پیرغلامان حسینی به عنوان مبلغین اسلامی ناب محمدی باید در راستای یک عمر خدمت صادقانه در دستگاه امام حسین(ع) عرصه را برای میدان داری جوانان در هیأت های عزاداری باز کنند.

رییس سازمان تلیغات اسلامی کشور با بیان این‌که توجه به بحث خانواده و ترویج عدالت و حقگرایی یکی از مهمترین رسالت مداحان و ذاکران اهل بیت است، گفت: مداحان اهل بیت مبلغین ارزش‌های اسلام و انقلابی هستند که باید با توجه به اهمیت جوانگرایی این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

قمی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه خادمین حسینی، تصریح کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تمام دستگاه‌ها و مسئولان فرهنگی، هنری و تبلیغی خود را خادم خادمین حسینی می‌دانند.

رییس سازمان صدا و سیمای کشور: لزوم راه‌اندازی جریان جهادی در تمام تکایا و حسینه‌های کشور

«پیش از بهشت» به جشنواره فیلم دیه‌چی‌مینوتی ایتالیا راه یافت
هم اکنون بخوانید

رییس سازمان صدا و سیمای کشور با اشاره به نقش هیأن های عزاداری در حراست از ارزش‌های انقلابی، گفت: جریان جهادی باید در تمام تکایا، مساجد و حسینیه‌های ما راه بیافتد.

«عبدالعلی علی‌عسکری» آیین اختتامیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمین حسینی که با حضور خادمان حسینی تمام استان‌های کشور و همچنین حضور ویژه خادمین حسینی ۲۹ کشور مسلمان جهان در تکیه امیرچخماق استان یزد در حال برگزاری است، اظهار کرد: فلسفه تشکیل این اجلاس بین المللی بیان مظلومیت امام حسین و شهدای دشت نینواست.

وی تببین فرهنگ عاشورا را مهمترین دستاورد فرهنگ عاشورایی در ایران دانست و افزود: فرهنگ حسینی و عاشورایی مهمترین جاذبه ایران اسلامی در مکتب اهل بیت است.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: جان مایه بقای اسلام و شیعه به عزاداری سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)است و امام خمینی(ره) هم فرمودند که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.

وی تصریح کرد: در این انقلاب اسلامی که با حوادث مختلفی روبه‌رو بودیم، جوانان ما به میدان رفتند و از حریم اسلام، شیعه و ایران دفاع کردند و به شهادت رسیدند، شهدایی که امروز هم قدرت ما به خاطر آنهاست.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه شهدای انقلاب به تاسی از امام حسین(ع)به میدان رفتند گفت: یکی از فرازهای شجاعت و غیرت حسینی این بود که این شجاعت و غیرت در وجود امام راحل بروز کرد و موجب به میدان آمدن ملت ایران در برابر رژیم تا دندان مسلح و کثیف شاه شد و مردم با دست خالی آن رژیم را سرنگون کردند.

علی‌عسگری گفت: اگر در زمانی حسین(ع)به شهادت رسید و آنها تصور می‌کردند قدرت اسلام را خاموش کرده‌اند، به خوبی معنای پیروزی خون بر شمشیر را فهمیدیم و به لطف و اراده الهی دیدیم که چگونه خون امام حسین(ع)این انقلاب را پیروز کرد و اسلام را بر کفر غلبه داد.

وی ادامه داد: ما هرچه داریم از مفهوم مقاومتی است که در فرهنگ عاشورا نهفته است و حتی در جنگ تحمیلی وقتی به ما حمله شد، باز هم حسین(ع) به فریاد ما رسید و ایران اسلامی برابر دشمنان پیروز شد.

رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: امروز زندگی و رفتار ما با یک تهاجم فرهنگی گسترده‌ای از طرف دشمنان مواجه است و دشمن از طریق ماهواره و فضای مجازی و راه‌های دیگر به ما تهاجم فرهنگی می‌کند.

علی‌عسگری گفت: امروز هم ما محتاج حسین هستیم و باید به آن حضرت پناه ببریم، شور و اقتدار و عزت حسینی به ما کمک می‌کند که بتوانیم در این تهاجم فرهنگی بر دشمن غلبه کنیم و پیرغلامان و مداحان و تمام افرادی که می‌توانند با مردم و جوانان صحبت کنند، باید این مسیر را ترویج نمایند.

وی با بیان اینکه اگر هنر ما با حماسه عجین شد، موفق می شویم، گفت: هنری که از حماسه فاصله گرفت به ابتذال کشیده می‌شود چرا که ما امروز هم درگیر دشمن مکار هستیم.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: در این عرصه و برابر دشمنان هم امام حسین(ع) یار و همراه ماست و می بینیم که با تاسی به بصیرت، مقاومت و شجاعت آن حضرت، هر روز در برابر دشمنان ایستادگی کرده و کشور را به پیش می بریم.

علی‌عسگری خاطرنشان کرد: دیدیم که چند سال قبل دشمن به هوس اینکه عراق و شام را تحت کنترل خود در آورند، گروهکی به نام دولت اسلامی عراق و شام ایجاد کردند و این تروریست‌ها چه فاجعه‌ای در منطقه ایجاد کردند.

برگزاری جشنواره نمایش عروسکی «تهران-مبارک» به سال بعد موکول شد
هم اکنون بخوانید

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: جریان جهادی باید در تمام تکایا، مساجد و حسینیه‌های ما راه بیفتد و به معنای انفاق این موضوع بسیار مهم که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است را داشته باشیم.

وی گفت: اما ما در برابر این اقدام دشمن در برابر تروریست‌ها به پیروزی رسیدیم و امروز اثری از آنها نیست اما ما همچنان در حال ادامه مسیر خود هستیم.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: اگر دیروز امام خمینی(ره) نماد غیرت حسینی بود، امروز امام خامنه‌ای نماد قدرت و غیرت حسینی است و همه ملت ایران نماد غیرت حسینی هستند.

علی‌عسگری تصریح کرد: در سال گذشته وقتی که از ایران با موشک نقطه زن، نیروهای مسلح ما مرکز داعش را در سوریه هدفگیری کردند، گوشه‌ای از قدرت جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز هیئت‌های مذهبی باید در راستای عمل به گام دوم انقلاب، در هر زمینه‌ای از جمله حرکت جهادی، حمایت و رونق تولید، ترویج فرهنگ‌های ارزشی از جمله حجاب تلاش کنند.

آیین اختتامیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمین حسینی که با حضور خادمان حسینی تمام استان‌های کشور و همچنین حضور ویژه خادمین حسینی ۲۹ کشور مسلمان جهان در تکیه امیرچخماق استان یزد، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، مسئولان ارشد استان یزد برگزار شد، با تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم و پیرغلامان حسینی به کار خود پایان داد.

این دوره اجلاس پیرغلامان با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از خادمان حسینی از سه شنبه پنجم شهریورماه امسال با استقبال از پیرغلامان به میزبانی استان یزد آغاز شد.

تجلیل از شهید مدافع حرم «محمد محمدخانی»، خانواده شهید صدوقی، خانواده حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی، دختر شهید علامه زکزاکی و حاج «حسن جاسم سلطان» از ضشهر کربلا کشور عراق از جمله مهمترین اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آیین اختتامیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در یزد است.

در این اعتماد نو به نقل از برنامه از شیخ موسی آییدین از ترکیه، محمد رفیق از پاکستان، محمدجواد شیخ‌زاده از افغانستان، مظفر سلطان حسن ترابی از هندوستان، اسقف آنتوان زو موسنیور از لبنان، انور نجمال آملی از لبنان، سید محمود شاه حسینی از تایلند، عصام العماد از یمن، مالک جلیل الوان، لوییز خاویر از کلمبیا، عمران رجب‌اوف از آذربایجان، شیخ محمد الطل از بحرین، موبد فریبرز شهزادی از ایران، ماموستا عبدالسلام امامی از ایران، به عنوان پیرغلام برتر در بخش بین الملل در این اجلاس تجلیل شدند.

در بخش پیرغلامان برگزیده ملی از «حاج حسین مزین» پیرغلام برگزیده ملی از یزد، عوض قاسمی از اردبیل، سیدعلی اصغر کریمی از مازندران، سید ماشاالله موسوی از لرستان، محمود عابری اصل از زنجان، سیدمهدی حسینی از استان گلستان، قربانعلی مولوی از چهارمحال و بختیاری، حسن‌علی صغیرا از اصفهان، حسین زهره از همدان، محمدحسین رحیمی از استان مرکزی و محمد نعمتی از استان فارس، قربان طاهری از آذربایجان غربی، عباس عنقا از تهران، سیدجعفر ماه رخسار از خراسان رضوی، محمد مهدی موحد رضایی از تهران، داود حسینی فرد از تهران، ابوطالبی‌ از البرز، خانواده شیخ احمد کافی تجلیل شدند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + ده =

دکمه بازگشت به بالا