نشست گروه ۷ آن چیزی نبود که ترامپ می‌خواست

به گزارش ایسنا، نشریه واشنگتن‌پست در تحلیل ذیل به بررسی اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا طی نشست گروه هفت که در شهر بیاریتز فرانسه برگزار شد، پرداخته است:

«اما روز یکشنبه در اولین روز نشست گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه او سعی داشت تا خود را عقب نگه دارد.

در حالیکه جنگ تجاری او با چین موضوع این نشست نبود، با توجه به اینکه پیامدهای این جنگ درخصوص اقتصاد جهان واضح و بدیُمن بوده، واضح است که این موضوع یکی از موارد برجسته در گفت‌وگوها بوده است و می‌توان فهمید که نشست گروه هفت، آن مقصد دوستانه که مورد انتظار ترامپ باشد، نبود.

او نشست مذکور را با مشکلی که خودش درست کرد، آغاز نمود و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قصد تجدید نظر درخصوص تشدید جنگ تجاری با چین دارد، پاسخی مثبت به گزارشگران ارائه کرد. وی گفت: “بله، البته. چرا نداشته باشم؟”؛ سپس افزود: “من درباره همه چیز فکر دومی دارم”.

مشهود است که این اظهارات غیرمنتظره او، نشان‌دهنده عدم قطعیتش درباره موضعش است اما کاخ سفید پس از این گفته او، سریعا به جمع کردن موضوع پرداخت و استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که تنها پشیمانی ترامپ، عدم “افزایش زیادتر تعرفه‌ها” بر واردات از چین بوده است. در همین حین، لری کادلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، دفاع دیگری [از ترامپ] کرد و گفت که او، “سوال را خوب نشنیده است”؛ این در حالی است که گزارشگران، پرسش مذکور را برای سه بار مطرح کرده بودند. تنها این احتمال وجود دارد که او توجه خوبی به سوال نکرده باشد؛ اما اظهار نظر این‌چنینی در مسئله مهمی چون جنگ تجاری، می‌تواند غیر سازنده باشد؛ جنگی که به راستی فرسایشی شده است.

در همین حال اگرچه افزایش نشانه‌های رکود [در آمریکا] و عقب نشستن از اعمال کردن برخی تعرفه‌های مقرر را شاهد هستیم اما بعید به نظر می‌آید که ترامپ، از ادامه جنگ تجاری پشیمان شده باشد.

ابراز نگرانی صندوق نجات کودکان درخصوص آوارگان اردوگاه عین عیسی در شمال سوریه
هم اکنون بخوانید

طی کنفرانس خبری، رئیس‌جمهور آمریکا اطمینان داد که رهبران جهان [حاضر در نشست] تلاش ندارند تا او را تحت فشار برای خروج از جنگ تجاری بگذارند؛ با این حال دقایقی بعدتر، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، با ملایمت از ترامپ خواست تا جنگ تجاری را تشدید نکند.

جانسون در اظهاراتش گفت: “ببینید، می‌خواهم بگویم که به رئیس جمهور [ترامپ] بابت همه چیزهایی که اقتصاد آمریکا بدست می‌آورد، تبریک می‌گویم. دیدن این [موضوع] عالی است”؛ وی در ادامه با بیان اینکه نظر غیر تخصصی‌ خود را می‌خواهد عرضه کند، گفت: “ما در کل طرفدار صلح تجاری و کاهش ‌این [جنگ تجاری] -در صورتی که بتوانیم- هستیم”. جانسون هم‌چنین بیان داشت: “ما تعرفه‌ها را در کل دوست نداریم”.

پی بردن به دلیل طرح این درخواست، زیاد سخت نیست؛ این سخنان فردی است که برای انجام بریگزیت پیشگام شده است -و جهت نفع بردن، روابط خوبی با ترامپ ایجاد کرده- که حال در پی رویه‌ای (“صلح تجاری”) از رابطه چین و آمریکاست که مقابله‌گرایی کمتری در آن باشد.

جانسون تنها کسی نیست که به طور ملایم به مغایرت با ترامپ پرداخته باشد؛ ترامپ، طی دیداری با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، از طرح یک توافق تجاری جداگانه با این کشور صحبت کرد؛ به نظر می‌رسد که این توافق، نوعی توافق مقابله‌ای با معاهده تجاری آمریکا و چین باشد. با این حال، اطلاعات دقیق‌تری از توافق احتمالی آمریکا با ژاپن در دست نیست. ترامپ سعی داشته تا توجه‌ها را از جنگ تجاری منحرف کند و در همین راستا، وعده غیر قطعی تابستان سال پیشش مبنی بر بستن توافق تجاری با اتحادیه اروپا را نیز اخیرا مطرح کرده است.

“آبه” تمایل داشت تا در همین حد ظاهر شود و با وجود اینکه ترامپ مکررا از او خواست تا درباره خرید “صدها میلیون دلار ذرت آمریکا” توسط ژاپن صحبت کند، وی آن را به “خرید احتمالی ذرت آمریکا” تقلیل داد و تاکید کرد که “این اقدام، توسط بخش خصوصی ژاپن انجام خواهد گرفت”. او افزود: “ما هنوز برخی کارهای باقی‌مانده داریم که باید در سطح کاری به آن‌ها پرداخته شود”.

پارلمان عربستان با انتصاب زنان در پست‌های کلیدی دیپلماتیک مخالفت کرد
هم اکنون بخوانید

طی همان روز از نشست گروه هفت، اصلی‌ترین خبر نیز منتشر شد: حضور ناگهانی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران. ظریف طبق گزارشات، به دعوت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به این کشور آمده بود و دیگر رهبران حاضر در نشست، از این موضوع خبری نداشتند. ترامپ در پاسخ به سوالی در این‌باره، مختصرا گفت “هیچ نظری” در این خصوص ندارد و به نظر می‌رسید که نمی‌توانست نتیجه‌گیری به خصوصی کند.

این اقدام غیر معمولِ ابراز قدرت توسط فرانسه، احتمال خشمگین شدن دولت ترامپ را در پی داشته؛ دولت ترامپ بر خلاف رویکرد فرانسه و کشورهای اروپایی که سعی بر حفظ توافق برجام دارند، تلاش کرده تا تحریم‌هایی سنگین علیه ایران وضع کند؛ یکی از این تحریم‌ها، اعمال محدودیت سفر برای خود ظریف است. طبق گزارش واشنگتن‌پست، حضور ظریف، بلافاصله به عنوان گواهی بر انزوای آمریکا با رویکردش در قبال ایران دیده شد.

ترامپ در پاسخگویی بعدی خود، با لحنی خاموش‌وار گفت: “ما کار خود را [در قبال ایران] خواهیم کرد؛ اما من نمی‌توانم افراد را از صحبت کردن منع کنم، اگر آن‌ها می‌خواهند صحبت کنند، می‌توانند صحبت کنند”.

در عین حال نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، پاسخی کامل‌تر داد و این اقدام را، “بی‌احترامی به دونالد ترامپ و دیگر رهبران حاضر در نشست گروه هفت” و نیز “دغل‌کاری ماکرون و بسیار غیر صمیمی” عنوان کرد. او از هشتگ “#دوستان‌اینگونه‌نمی‌کنند” نیز استفاده نمود.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا