دستیابی به ماده استراتژیک و پایه تولید ۵۲ نوع آنتی‌بیوتیک با کمک سلول زنده

علی شریف اعلم، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، از دستیابی این شرکت به دانش فنی تولید ماده اولیه پنی‌سیلین G خبر داد و گفت: پنی‌سیلین G به عنوان محصول استراتژیک در کشور است که برای اولین بار موفق به تولید آن شدیم.

وی ادامه داد: آنتــی‌بیوتیـک‌هـای “بتـالاکتـام” شامـل پنـی‌سیلیـن‌هایی چون “آموکسـی‌سیلین” و “آمپی‌سیلین” و سفـالوسپـورین‌ها (سفالکسین و سفیکسیم) از مهمترین و پر مصرف‌ترین انواع آنتـی‌بیوتیک‌ها در جهـان هستند که جهت درمان انواع گوناگونی از بیماری‌های عفونی تجویز می‌شوند.

شریف اعلم، هسته اصلی همه این آنتی‌بیوتیک‌ها را ماده اولیه پنی‌سیلین جی (Pen.G)  دانست و ادامه داد: تولید انبوه این داروها تنهــا از طریق دانش بیوتکنـولوژی امکان‌پذیر است. علی‌رغم آنکه سال‌ها از کشف پنـی‌سیلین G می‌گذرد، دانش فنـی تولید این ماده همچنان در انحصـار تعداد معدودی از کشورهای جهــان است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه پنی‌سیلین G‌ پایه تولید ۵۲ نوع آنتی‌بیوتیک است، ادامه داد: از این رو این ماده بسیار استراتژیک است و در صورتی که کشوری به دانش فنی این ماده دست یابد و امکان تولید آن را داشته باشد، از نظر واردات محصولات آنتی‌بیوتیک به‌ویژه در زمان‌های بحرانی و یا جنگ بی‌نیاز خواهد بود.

وی با بیان اینکه پنی سیلین G تبدیل به مواد واسط مانند ۶APA می‌شود، اظهار کرد: از این ماده واسط برای تولید آمپی‌سیلین و آموکسی‌سیلین و یا بتالاکتام‌ها استفاده و یا تبدیل به ۷ADCA و یا ۷AVCA و ۱۲ نوع ماده واسط دیگر می‌شود که این مواد در نهایت تبدیل به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند.

به گفته این محقق، پنی‌سیلین G به تنهایی برای درمان بیماری‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه از آن برای تولید داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده خواهد ‌شد.

تجارت ۱۵ میلیارد دلاری ایران و چین در سال میلادی گذشته
هم اکنون بخوانید

شریف اعلم تولید پنی‌سیلین G را از طریق رشد انبوه گونه‌های بهبود یافته و مهندسی شده قارچ پنـی‌سیلیوم کریزوژنـوم (Penicillium Chrysogenum) و طـی عملیات  طولانـی و پیچیـده فرمانتاسیــون و پس از آن جداســازی مولکــول پنی‌سیلین G از محیط کشت قارچ دانست.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی‌ مهم پنی‌سیلین G، تولید آن از سلول زنده است، در نهایت در فرآیندهای مختلف در فرمانتورهای بسیار بزرگ پودر پنی سیلین G استخراج می‌شود. به خاطر همین ویژگی است که این ماده را استراتژیک کرده است.

وی با بیان اینکه این ماده تاکنون به کشور وارد می‌شد، اضافه کرد: ما در این شرکت توانایی کامل تولید این ماده را به اندازه نیاز کشور داریم.

شریف اعلم با اشاره به اقدامات این شرکت برای تجاری‌سازی این ماده استراتژیک، اظهار کرد: با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت در مرحله تجاری‌سازی این ماده هستیم.

این محقق در عین حال بزرگترین رقیب این شرکت برای صادرات این محصول را کشور چین ذکر کرد و یادآور شد: فعالیت‌هایی برای صادرات این محصول در دستور کار داریم و امیدواریم با حمایت وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت، معدن و تجارت بتوانیم در این مسیر با موفقیت گام برداریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا