معلمان هم به اعتراضات در هنگ‌کنگ پیوستند

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، منابع خبری گزارش دادند در میدانی در منطقه مالی هنگ کنگ ابتدا تجمع این معلمان معترض شکل گرفته و سپس معترضان به سمت مقر دولت راهپیمایی خود را آغاز کردند. این معترضان علامت‌هایی حمل می‌کردند که روی آن‌ها نوشته شده بود از نسل بعدی محافظت کنید. تعداد زیادی از این معترضان نیز در زیر بارش باران چتر حمل می‌کردند.

این معلمان گفتند در عین حال به دنبال نشان دادن حمایت‌شان از معترضان مخالف سیاست‌های دولت هنگ کنگ نیز هستند؛ معترضانی که بسیاری از آن‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دهند. آن‌ها گفتند که دولت هنگ کنگ باید به خواسته‌های معترضان پاسخ داده و در عین حال خواستار رسیدگی به آنچه که خشونت پلیس برای متفرق ساختن تظاهرکنندگان خواندند، شدند.

یکی از این معلمان معترض که تنها از خودش با نام کو یاد کرد، گفت: ما به اینجا آمده‌ایم تنها به خاطر خشونت‌های مداوم دولت و پلیس علیه معترضان. ما احساس می‌کنیم که حق محافظت از دانش‌آموزان و دانشجویانمان را داریم.

اعتراضات تعطیلات آخر هفته مصادف با روزهای شنبه و یکشنبه در هنگ کنگ اکنون دهمین هفته خود را تجربه می‌کند و نشانه‌ای از فروکاسته شدن نداشته است. برای امروز همچنین یک راهپیمایی به سمت بندر ویکتوریا در هنگ کنگ و یک تجمع حامیان دولت هنگ کنگ نیز اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شده است. معترضان همچنین برای فردا فراخوان برپایی تجمع در پارک ویکتوریا را صادر کردند.

این معترضان خواستار استعفای کری لام رئیس اجرایی هنگ کنگ و برگزاری انتخابات دموکراتیک در این منطقه و در عین حال انجام تحقیقات مستقل درباره استفاده نیروهای پلیس از زور هستند.

چند روز پیش گزارش شد که نیروهای شبه نظامی پلیس خلق چین رزمایش‌هایی را در مرز با هنگ کنگ در منطقه شنژن برگزار کردند که به گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال اعزام آن‌ها به هنگ کنگ دامن زده است.

آمریکا به حضور نیروهایش در یمن اذعان کرد
هم اکنون بخوانید

امروز شنبه گزارش شد که گروهی از افسران این نیروی پلیس در حین برگزاری مانور در داخل یک استادیوم ورزشی مشاهده شده‌اند و ده‌ها کامیون و خودروی دیگر نظامی در داخل و خارج از این مجموعه پارک شده بودند. پلیس هنگ کنگ با این حال اعلام کرده که به تنهایی قادر به مدیریت اعتراضات است.

یک فرمانده ارشد پلیس هنگ کنگ گفت: من به شما می‌گویم که ما اطمینان داریم که نیروی پلیس قابلیت برقراری نظم و قانون را دارد.

چین اعلام کرده اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای برای پایان دادن قهرآمیز به اعتراضات در هنگ‌ کنگ ندارد، اما در صورت لزوم چنین امری منتفی نیست. چین گفته است که هرگاه دولت اجرایی هنگ‌ کنگ نتواند آرامش را برقرار کند، آنگاه چین مداخله خواهد کرد.   

تصاویر ماهواره‌ای که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است، حکایت از افزایش حضور نظامی چین در شهر مرزی شنژن دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از مداخله خشن چین در بحران هنگ‌ کنگ، از شی‌جینپینگ، همتای چینی خود، خواسته است با معترضان وارد گفت‌وگو شود و از این طریق راه‌ حلی مسالمت‌آمیز برای این بحران بیابد.

خبرگزاری آلمان با انتشار گزارشی از پکن، خبر از احتمال دخالت قهرآمیز نیروهای انتظامی و نظامی چین در هنگ‌ کنگ داده است.

این خبرگزاری به نقل از روزنامه “گلوبال‌ تایمز” که روزنامه‌ای تحت کنترل دولت چین است نوشته: «چین اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای برای پایان دادن قهرآمیز به ناآرامی‌ها در هنگ‌ کنگ ندارد، اما این گزینه برای دولت چین منتفی نیست.»

انتشار این خبر همراه با بازتاب گسترده تصاویر ماهواره‌ای از حضور نظامی چین در شنژن با اعتماد نو به نقل از برنامه معترضان برای ادامه تظاهرات در روزهای شنبه و یکشنبه بی‌ارتباط نیست.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود دو پرسش را مطرح کرده است: پرسش نخست ناظر بر احتمال دخالت قهرآمیز چین در هنگ‌ کنگ و سرکوب خشن اعتراضات و پرسش دوم مربوط به توان اپوزیسیون برای ادامه اعتراضات است.

مرکل و ماکرون تشدید تحریمهای اتحادیه اروپا علیه کره شمالی را خواستار شدند
هم اکنون بخوانید

روزنامه “گلوبال تایمز” حضور گسترده نظامی چین در شنژن را پیامی روشن به معترضان در هنگ‌ کنگ می‌داند. این روزنامه نوشته است که هرگاه دولت اجرایی هنگ‌ کنگ نتواند آرامش و نظم را برقرار کند، آنگاه نیروهای نظامی و انتظامی چین برای بازگرداندن وضعیت به شرایط عادی وارد عمل خواهند شد.

احتمال استفاده از قهر برای سرکوب معترضان در هنگ‌ کنگ باعث نگرانی بین‌المللی شده است. همین نگرانی باعث شده است که بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا و حتی شماری از نمایندگان جمهوریخواه از ترامپ بخواهند تا نقشی فعال‌تر در دفاع از دموکراسی و معترضان در هنگ‌ کنگ ایفا کند.

ترامپ روز پنجشنبه با انتشار یک پست توییتری، شی‌جین‌پینگ را رهبری مقتدر خوانده بود و ابراز امیدواری کرده بود که رئیس جمهوری چین بحران هنگ‌ کنگ را به‌ گونه‌ای صلح‌آمیز خاتمه دهد.

ترامپ گفته است که اگر شی‌جینپینگ بخواهد، می‌تواند “ظرف ۱۵ دقیقه” برای بحران هنگ‌ کنگ راه‌ حلی انسانی پیدا کند. رئیس جمهوری آمریکا حتی گفته است که رئیس جمهور چین کسی است که خیر و مصلحت مردم کشورش را می‌خواهد.

پس از آن، ترامپ نسبت به دخالت قهرآمیز چین در بحران هنگ‌ کنگ ابراز نگرانی کرد.

ترامپ از همتای چینی خود خواسته است که با معترضان به گفت‌وگو بپردازد. رئیس جمهوری آمریکا حتی به شی‌جینپینگ پیشنهاد کرده است که بر سر بحران هنگ‌ کنگ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

در این بین، یوشوآ وونگ، یکی از فعالان جنبش اعتراضی در هنگ‌ کنگ، دولت آلمان را متهم به مماشات با دولت چین کرده است.

به باور او، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، باید پیام روشنی به رئیس جمهوری چین، شی جین‌پینگ، در ارتباط با گزینه استفاده از قهر برای سرکوب معترضان ارسال کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا