انتشار فهرست کتاب‌های برگزیده باشگاه‌های کتابخوانی

به گزارش ایسنا به نقل از  ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، کتاب­‌های پیشنهادی چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان به سفارش دفتر مطالعات و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط گروه کارشناسی در چهار جلد برای کودکان و نوجوانان دوره­ی (پیش از دبستان، سه‌ساله اول دبستان، سه‌ساله سوم دبستان، دوره اول متوسطه) تهیه ‌شدند.

در تهیه این کتاب‌ها سعی شده است فهرستی از کتاب‌های برگزیده در چند سال اخیر منتشر شود که هم در کتاب‌فروشی‌ها موجود باشد و هم از ارزش ادبی، هنری، علمی، فنی و محتوایی برخوردار باشد. در این کتاب‌ها از تمام فهرست‌ها و جوایز معتبری که در چند سال اخیر در کشور در حال برگزاری است بهره گرفته شده و هر کتابی که به فهرست راه یافته است حداقل در یک فهرست (جایزه) نهادهای ادبیات کودک دولتی و غیردولتی حضور داشته است و کتاب‌های چاپ اول را از دهه­ اول نود در برمی‌گیرد.

برای تهیه این کتاب‌ها پس از جلسات متعدد با ادارات و سازمان‌های فرهنگی مختلف دولتی و غیردولتی شامل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خانه کتاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و شورای کتاب کودک، لیست کتاب­‌های برگزیده این نهادها و سازمان­ها جمع‌آوری شد.به همراه این لیست­‌ها فهرستی از کتاب‌های برگزیده جشنواره‌های مختلف کشور شامل جایزه پروین اعتصامی(جشنواره بنیاد ادبیات و داستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جایزه شهید حبیب غنی پور جایزه کتاب برتر (انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان)، کتاب نامه‌های رشد لیست دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و همچنین از فهرست لاک‌پشت پرنده که هر فصل با ارزیابی کتاب‌های منتشر شده فهرستی از کتاب‌های برگزیده را منتشر و در پایان سال نشان طلایی و نقره‌ای را به بهترین کتاب‌های سال اعطا می‌کند استفاده شده است.

سطح کیفی و فیلمنامه در انتخاب آثار جشنواره برایم مهم بود/ در فیلمنامه‌نویسی هنوز به سطح مطلوب نرسیده‌ایم
هم اکنون بخوانید

این فهرست در چهار جلد برای کودکان دوره­­‌های، پیش از دبستان، سه‌ساله اول دبستان، سه‌ساله سوم دبستان،  دوره اول متوسطه  تهیه شده است. اما برخی از کتاب‌های آن مناسب بچه‌های کوچک‌تر و برخی از کتاب‌های آن برای بچه‌های بزرگ‌تر مناسب است؛ بنابراین بچه‌های مقاطع دیگر نیز می‌توانند از این فهرست استفاده کنند و بچه‌های این مقاطع هم از دیگر فهرست‌ها امکان استفاده را دارند.در ادوار قبلی برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان نیز کتاب‌های برگزیده پیشنهادی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان از سوی دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان تهیه و در اختیار باشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها قرار می‌گرفت. امسال در چهارمین دوره از برگزاری این اعتماد نو به نقل از برنامه علاوه بر لیست کتاب‌های سال‌های گذشته کتاب‌های برگزیده چاپ سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نیز به این لیست اضافه شده است.

این کتاب­ها در اختیار باشگاه‌های کتاب‌خوانی و کتاب‌فروشی‌های عضو طرح جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در سراسر کشور قرار خواهد گرفت و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان پس از ثبت نام در سایت شبکه ترویج کتاب خوانی به نشانی www.bookpromotion.ir  با مراجعه به این کتاب‌فروشی‌ها امکان بهره‌مندی از ۵۰ درصد یارانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا سقف ۶۰ هزار تومان را خواهند داشت.

امسال چهارمین دوره «جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان»  برگزار می‌شود این رویداد نخستین‌بار سال ۱۳۹۵ برگزار شد. تا کنون بیش از  دو هزار شهر و روستا  با قریب دویست هزار کودک و نوجوان عضو باشگاه‌های کتابخوانی در این رویداد ملی کتابخوانی شرکت کردند.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا