فضای فرهنگی جشنواره‌زده

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی نخستین مهرواره داستان آفرینش در تبریز اظهار کرد: کانون با این نگاه که رقابت‌های فردی می‌تواند برای کودکان و نوجوانان آسیب‌زا باشد عنوان اعتماد نو به نقل از برنامه‌اش را مهرواره گذاشته است تا در بچه‌ها این حس که یکی پیروز شده و دیگری شکست خورده است، به‌وجود نیاید.

نظری در این آیین که روز ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در سینما قدس تبریز برگزار شد همچنین با انتقاد از افزایش رویدادها و جشنواره‌های رقابتی در محیط‌های آموزشی و آموزش و پرورش، پیشنهاد کرد که همه دستگاه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان به برگزاری مهرواره‌ها روی بیاورند چراکه علاوه بر اثرات مثبت و سازگاری با فرهنگ ما، جامعه نیز به آن نیاز دارد.

او در ادامه، این رویداد غیررقابتی را که عده‌ای نوجوان به دلیل داستان‌نویسی گردهم‌آمده‌اند یک اتفاق مبارک دانست و خطاب به اعضای نوجوان کانون گفت: روح ‌مانند جسم به غذا نیاز دارد و چه خوب است اهل این لذت انسانی و کمال‌جویی طبیعی، مطالعه و آفرینش و خلق معنی شده‌اید.

فاضل نظری از حضور نویسندگان کتاب‌های کودک‌ونوجوان به عنوان مدرس در این مهرواره ابراز خوشحالی کرد و افزود: آنان با مهربانی در کنار کودکان قرار گرفتند و تجربه‌ها و داشته‌های‌شان را به بچه‌ها انتقال دادند.

مدیرعامل کانون، برگزاری مهرواره داستان آفرینش را محصول فعالیت دائمی و فرصتی برای تماشای بخشی از تلاش‌های مستمر کانون در حوزه ادبیات عنوان و اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد موفقیت این نوجوانان اهل قلم و هنرمند و تربیت نسلی پویا و خلاق در عرصه داستان‌نویسی باشیم.

افتتاح سه هنرستان جدید هنرهای زیبا در سال تحصیلی جدید
هم اکنون بخوانید

همچنین انسیه موسویان سرپرست اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون نیز با بیان گزارشی از روند برگزاری مهرواره توضیح داد: در سراسر کشور و با دارا بودن ۷۸ انجمن ادبی فعال و بیش از ۲هزار عضو ارشد و نوجوان، در مجموع ۵۲۸ اثر از ۴۴۰ عضو ارشد دریافت شد و پس از انتخاب اولیه در استان‌ها در نهایت ۸۶ نفر شامل ۷۳ دختر و ۱۳ پسر با معیارها و استانداردهای تعریف شده، برای حضور در مهرواره  انتخاب شدند.

او ادامه داد: در مهرواره آفرینش از حضور ۱۳ استاد و نویسنده در حوزه ادبیات داستانی بزرگسال و کودک و نوجوان در ۱۸ کارگاه تخصصی بهره گرفتیم و دو نشست تخصصی با موضوع «طنز و «ادبیات وحشت» و یک نشست نقد داستان نیز برگزار شد.

علی بینش، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی نیز در این آیین از رییس حوزه هنری و دیگر مسئولان استان که در برگزاری این رویداد با کانون همراهی کردند قدردانی و اظهار امیدواری کرد زمانی که این نوجوانان به نویسندگان و رمان‌نویسان معروف و توانمندی تبدیل شدند، خاطره حضور در این مهرواره را فراموش نکنند.

در بخشی از این آیین کتاب مجموعه آثار نوجوانان شرکت‌کننده در مهرواره داستان با عنوان «آفرینش داستان» رونمایی شد و اجرای سرود کانون به دو زبان فارسی و ترکی و قصه‌گویی داستان معروف سارای از سوی یک دختر نوجوان تبریزی بخش دیگری از این اعتماد نو به نقل از برنامه بود.

محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی، معاون سیاسی امنیتی استاندار و جمعی از مسئولان استان به همراه افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، محمدعلی مقیمی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون و مدیران کل کانون استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کرمانشاه نیز در این آیین حضور داشتند.

روز جهانی کودک فرصتی برای توجه بزرگترها به اهمیت دوران کودکی است
هم اکنون بخوانید

مهرواره داستان آفرینش که روز ۱۴ مرداد در تبریز آغاز شده بود روز ۱۷ مرداد با اهدای لوح قدردانی و تندیس به تمامی شرکت‌کنندگان به پایان رسید.

«مهرواره»، واژه‌ای است که کانون پرورش فکری برای عنوان برخی از رویدادهای غیررقابتی ویژه کودکان و نوجوانان انتخاب کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا