قلم را زمین بگذار!

برای او «سیل» فقط یک خبر نبود؛ سیل رضا ساکی را به لرستان برد. او برای کمک به مردم سیل‌زده بسیاری از دلبستگی‌ها را رها کرد؛ تا با همکاری دیگر همکارانش بتواند اخبار مرتبط با مشکلات مردم را هر چه بهتر اطلاع‌رسانی کند. او از زمان سل نوروز ۹۸ که برای کمک، به زادگاهش خرم‌آباد رفت، دیگر برنگشت سر کار و زندگی‌اش، تا چند روز پیش.

ایسنا به بهانه ۱۷ مرداد ماه، روز پایگاه خبری با این همکارش گپی زده است تا خودش بهتر انگیزه‌اش را شرح دهد.

ساکی درباره کمک‌های رسانه‌ای‌اش به مردم سیل‌زده لرستان، می‌گوید: ما یک پایگاه خبری سراسری به نام «گُلوَنی» داریم که در تهران قرار دارد. زمانی که سیل آمد، من و برخی از دوستان اهل لرستانم به محل حادثه رفتیم. من از شش فروردین ماه به لرستان رفتم و تا اواخر تیر در آنجا ماندم. اصل کار ما خبررسانی درباره وضیت مردم در آن شرایط بود؛ به همین دلیل من و دیگر همکارانم روزانه از تمام مناطق سرکشی و خبررسانی می‌کردیم؛ البته هنوز هم در حال اطلاع‌رسانی درباره وضعیت مردم سیل‌زده استان هستیم. تیم خبری گلونی به دلیل حضور مستمر در مدت زمان بحران سیل در لرستان، یکی از منابع اصلی خبررسانی به حساب می‌آمد.

توزیع کولر در بین سیل‌زدگان لرستان

او اضافه می‌کند: به عنوان نمونه ویدیو اختصاصی که درباره آسیب پل کشکان منتشر کردیم، در خبرگزاری‌های مختلف از جمله ایسنا با همان لوگوی پایگاه خبری گلونی منتشر شد. ما همچنان در تلاش هستیم که در پسا سیل هم خبررسانی سیل و مدیریت بحران را داشته باشیم و آن را فراموش نکنیم. پایگاه خبریان مقیم ما در لرستان هفته‌ای یک بار به مناطق سیل‌زده سر می‌زنند. البته در مدت زمانی که آنجا بودیم با بسیاری از مردم محلی ارتباط گرفتیم و اگر خبری در منطقه باشد به ما می‌گویند و ما به محل می‌رویم و گزارش می‌گیریم.

مسابقات قرآن کریم و نمایشگاه کتاب دو رویداد مهم بین‌المللی که مردم مالزی و ایران را به هم نزدیک می‌کند
هم اکنون بخوانید

او در ادامه بیان می‌کند که برای هر خبری که از وضعیت مردم پس از سیل منتشر کرده‌اند، گزارشی تصویری نیز کار کرده‌اند.

این روزنامه‌نگار به نمونه‌های پیگیری‌ او و تیمش درباره مشکلات سیل‌زدگان اشاره می‌کند و می‌گوید: تا همین هفته‌ی پیش، پیگیر ساخت و ساز روستای «چم مهر» در پل‌دختر بودیم. ولی باوجود آنکه وعده داده بودند پس از ۴۰ روز خانه‌ها ساخته خواهند شد، هنوز خانه‌ای در آنجا ساخته نشده و خانه‌ها در حد شناژ و اسکلت فلزی هستند.

توزیع ماسک در بین سیل زدگان لرستان

رضا ساکی ادامه می‌دهد: در مدت بحران سیل گزارش تخریب باغ‌ها را کار کرده بودیم ولی بعد از مدتی برای امیدبخشی گزارش برداشت انجیر را هم منتشر کردیم؛ چون بسیاری از باغات انجیر در این سیل از بین رفتند.

از این روزنامه‌نگار سوال می‌کنیم که تخریب‌ها و مشکلات مردم لرستان در پی سیل فروردین تا چه حد بهبود پیدا کرده است؟ پاسخ می‌دهد: تخریب‌های زیرساختی که استان لرستان به خود دیده به این سادگی درست نخواهد شد. در استان لرستان یک‌سری وعده‌ها عملی شده، پول‌هایی به مردم داده شده که مردم از مقدار آنها ناراضی هستند. به جای پل‌هایی که تخریب شده خرپایه‌های فلزی زده‌اند. اما نکته اینجاست که در سیل‌های دهه‌های گذشته نیز ما پل‌هایمان خراب شد و باز جای آنها پل‌های فلزی زدند. این پل‌های فلزی موقت هستند و باید پل‌های بتونی جایگزین آنها شود؛ یعنی همان پل‌های فلزی آبی رنگی که سیل پنج فروردین و ۱۲ فروردین در لرستان خراب کرد نیز موقت بودند اما موقت بودنشان به بیش از ۱۰ سال کشیده شد. ترمیم‌هایی باید تا پایان شهریور در لرستان صورت بگیرد وگرنه با شروع بارندگی‌ها مشکلات خیلی جدی خواهیم داشت.

یک کارشناس رسانه: تلویزیون‌ خصوصی انتقاد به صداوسیما را کم می‌کند
هم اکنون بخوانید

در ادامه ویدئویی از فعالیت‌های این فعالان رسانه را در بین مردم سیل‌زده می‌توانید تماشا کنید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =

دکمه بازگشت به بالا