آمریکا: از مذاکره مستقیم بین هند و پاکستان استقبال می‌کنیم

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو بر سر منطقه کشمیر، خواستار خویشتنداری طرفین و برقراری آرامش شد.

این سخنگو تصریح کرد: ما همچنان از مذاکره مستقیم میان هند و پاکستان درباره کشمیر و سایر موضوعات مایه نگرانی، حمایت می‌کنیم.

پیش‌تر، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به ابراز نگرانی درباره وضعیت کشمیر پرداخت و گفت که با همتای هندی خود درباره وضعیت پرتنش در این منطقه گفت‌وگو کرده است.

به دنبال ادامه تنش‌ها بر سر منطقه کشمیر، پاکستان سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد. پاکستان با اخراج سفیر هند در اسلام‌آباد، اعلام کرد که سطح روابط دیپلماتیک خود را با هند کاهش می‌دهد و تجارت با دهلی‌نو را تعلیق می‌کند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که هند بخشی از امتیازات ویژه منطقه کشمیر را که از خودمختاری ویژه است، لغو کرد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند مدعی است که اقدام جدید درخصوص کشمیر، سبب نیک‌بختی مردم آن خواهد شد و توسعه منطقه را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به تصمیم دهلی‌نو در ابطال وضعیت ویژه منطقه کشمیر، گفته است: هیچ طرفی در جنگ میان پاکستان و هند برنده نخواهد بود اما این جنگ همه دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر دنیا در کشوری که نه حقوق داخلی خود و نه قوانین بین‌المللی را رعایت می کند، مداخله نکند، نتایج بدی به همراه خواهد داشت.

در همین حال،  سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحولات اخیر کشمیر گفت: جمهوری اسلامی ایران تصمیمات اخیر دولت هند در خصوص جامو و کشمیر را از نزدیک پیگیری می‌کند و توضیحات ارائه شده توسط مقامات هند و پاکستان درباره تحولات اخیر را با دقت دنبال می‌نماید. جمهوری اسلامی ایران از هند و پاکستان به عنوان دوستان و شریکان منطقه ای خود انتظار دارد با اتخاذ روش های مسالمت آمیز و گفت‌وگو در جهت تامین منافع مردم منطقه گام‌های موثر بردارند.

سودان در آستانه تظاهرات مردمی علیه شورای نظامی
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سه =

دکمه بازگشت به بالا