انتشار «کتاب‌القضا»، به‌جامانده از دوران قاجار

این پژوهشگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به همت گروهی از پژوهشگران موسسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی، اثر چهارجلدی «کتاب القضا» نوشته آیت‌الله حاج آقا محمد نجم‌آبادی از فقیهان البرزی دوره قاجار منتشر شد. این کتاب که به زبان عربی و در ۱۹۵۱ صفحه نوشته شده، در شمارگان هزار نسخه و با حمایت مالی دکتر محمدعلی نجم‌آبادی در شهر قم منتشر شده است.

او افزود: اصل نسخه‌های دست‌نویس این اثر ارزشمند که منبعی مهم و کاربردی برای حقوقدانان و پژوهشگران فقه و حقوق اسلامی است، در کتابخانه‌ ملی و مدرسه فیضیه نگهداری می‌شود.

عسکری خاطرنشان کرد: آیت‌الله حاج آقا محمد نجم‌آبادی دانش‌آموخته حوزه علمیه نجف اشرف که در سال ۱۳۰۳ هجری قمری درگذشته، فرزند حکیم صدرایی ملا ابراهیم نجم‌آبادی است و در روستای نجم‌آباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز ریشه دارد.

این البرزپژوه ادامه داد: او که مدتی در روزگار قاجار ریاست خاندان علمی – فرهنگی نجم‌آبادی در تهران را عهده‌دار بود به قضاوت هم مشغول بود و چنان به عدالت رفتار می‌کرد که هیچ کس از او خرده نمی‌گرفت، مدتی هم مدرس مدرسه عالی سپهسالار تهران (شهید مطهری فعلی) بود. براساس وقف‌نامه‌ای که به وسیله‌ او برای این مدرسه تنظیم شده، تدریس فقه و اصول فقه مدت‌ها در انحصار علمای خاندان نجم‌آبادی قرار داشته است.

او افزود: موسسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی پیش از این مجموعه آثار آیت‌الله حاج میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی، دیگر فقیه البرزی را در هفت عنوان ده‌جلدی منتشر کرده است.

انتهای پیام

نشست تاثیرات جشنواره فیلم فجر بر اقتصاد سینمای ایران برگزار شد/ لزوم تغییر رویکرد در اقتصاد سنتی سینما
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + سه =

دکمه بازگشت به بالا