بی‌اعتمادی جامعه اطلاعاتی آمریکا به گزینه ترامپ برای انتصاب به عنوان مدیر اطلاعات ملی

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره جان راتکلیف، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و گزینه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور برای انتصاب به عنوان مدیر جدید اطلاعات ملی در آمریکا می‌نویسد:

«بالغ بر شش مقام سابق و فعلی جامعه اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با واشنگتن پست به بیان تردید و ظن خود نسبت به راتکلیف و مناسب بودنش برای انتصاب به عنوان مدیر جدید اطلاعات ملی پرداختند. عمده نگرانی آنها ناشی از این است که راتکلیف فاقد تجربه واقعی در کار اطلاعاتی بوده و یکی دیگر از دلایل مهم نگرانی آنها همچنین طرفداری راتکلیف از تئوری‌های توطئه دونالد ترامپ در خصوص وجود “دولت عمیق” در آمریکا و همچنین درباره سازمان سیا و اف.بی.آی است. یک مقام کهنه‌کار سازمان سیا گفت: این تلقی موجب می‌شود که نیروی اطلاعاتی ما به این فکر بیفتد که نقش او در اینجا چیست؟

یک مقام سابق دیگر حوزه اطلاعات آمریکا که در زمان مدیریت دنیل کوتس به عنوان مدیر اطلاعات ملی، سمتی بلندپایه داشته گفت: تحلیلگران این سوال را می‌پرسند که راتکلیف چطور می‌تواند نماینده‌ای برای فعالیت‌های ما باشد؟

این مقام سابق پیش‌بینی کرد: راتکلیف بالغ بر یک سال زمان نیاز دارد تا بتواند یک درک کلی از ۱۷ آژانس اطلاعاتی که ناظر بر آنهاست پیدا کند.

در عین حال بزرگترین نگرانی صاحبنظران حوزه اطلاعات و جاسوسی در آمریکا این است که چگونگی تایید شدن راتکلیف به عنوان مدیر اطلاعات ملی و تاثیرگذاری شدید گرایشات حزبی بر انتصاب او چه بازتابی در میان شرکای اطلاعاتی خارجی آمریکا خواهد داشت.

یک مقام ارشد سابق سازمان سیا گفت: این شرکای ما فعلا منتظر مانده‌اند تا ببینند وضعیت چطور پیش می‌رود. چنانچه کاخ سفید بخواهد به واسطه راتکلیف دست به اعمال نفوذ سیاسی بزند، به گفته این مقام سابق سیا، شرکای خارجی در تبادل و به اشتراک گذاشتن اطلاعات‌شان با آمریکا دچار شک و تردید خواهند شد.

سوء استفاده داعش از فساد ارز در عراق
هم اکنون بخوانید

در عین حال یکی دیگر از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر دیدگاه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره راتکلیف نحوه تعامل او با نزدیکترین مقام‌های اطلاعاتی به او، یعنی جینا هاسپل مدیر سازمان سیا و سوزان گوردن، معاون دن کوتس، مدیر قبلی اطلاعات ملی هستند.

جینا هاسپل روابط نزدیکی با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا دارد؛ کسی که تا قبل از انتصاب به عنوان وزیر خارجه مدیر سازمان سیا بوده است.

پامپئو تاثیرگذارترین مشاور دونالد ترامپ است و این نفوذ بالای او می‌تواند از هاسپل در این سمت محافظت کند. سرویس‌های اطلاعاتی خارجی نیز امیدوارند که پامپئو بتواند از هاسپل در برابر هر گونه تصمیم احتمالی راتکلیف برای منزوی ساختن او محافظت کند.

در عین حال وضعیت گوردن ۳۹ ساله که یک مقام با تجربه جامعه اطلاعاتی آمریکاست اهمیتی ویژه خواهد داشت.

او طبیعتا با کنار رفتن دن کوتس می‌تواند موقتا مدیر اطلاعات ملی باشد اما ترامپ از احتمال اعلام یک مدیر موقت جدید به جای او صحبت کرده است.

کارشناسان حقوقی مدیر اطلاعات ملی آمریکا می‌گویند، ترامپ به لحاظ قانونی چنین اختیاری دارد اما تا همین روز دوشنبه نیز مشخص نشده که ترامپ تصمیم دارد چه کسی را در این پست منصوب کند. از آنجا که راتکلیف یک نامزد کم‌تجربه و دارای گرایشات حزبی محسوب می‌شود نشست‌های تایید او اهمیت زیادی خواهد داشت. یک مقام ارشد سابق سازمان سیا گفت: باید در این جلسات از راتکلیف پرسیده شود،‌ اگر تحلیلگران به او بگویند کیم جونگ اون سلاح‌های هسته‌ای خود را تسلیم نخواهد کرد آیا او این مورد را تصدیق خواهد کرد و یا اینکه اگر تحلیلگران به او بگویند که ایران به توافق هسته‌ای برجام پایبند است این مورد را نیز شهادت خواهد داد؟ تغییرات دونالد ترامپ در نظام اطلاعاتی آمریکا می‌تواند تبدیل به خطرناک‌ترین اقدام او شود و اگر راتکلیف متعهد به حراست از استقلال جامعه اطلاعاتی آمریکا نباشد نامزدی او مورد مخالفت قرار خواهد گرفت.»

هشدار یک سازمان حقوق بشری درباره سرنوشت مبلغ محبوس سعودی
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا