از طراحی بسته حفاظتی "هیرکانی" تا هکتارهایی که بدون نیروی یگان سردر گم‌اند

به گزارش ایسنا، احمد حسین‌زادگان دوشنبه ۳۱ تیر، در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ به نقش مردم و رسانه‌ها در حفاظت جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و گفت: هر جا که از ظرفیت NGOها و سمن‌ها استفاده شده، نتیجه‌ بهتری به دست آمده است، این در حالی است که در بیشتر مواقع از این ظرفیت غافل می‌شویم.

وی با بیان این‌که جنگل‌های هیرکانی از ساده‌ترین امکانات اطفاء حریق محروم‌ هستند، ادامه داد: باید سنسورهای هوشمند و سیستم‌های نظارتی اطفاء حریق در این جنگل‌ها تعبیه شوند. همچنین در اجرایی کردن طرح خروج دام از جنگل و ایجاد طرح تنفس در جنگل می‌توانیم از کمک‌های مردمی استفاده کنیم.

او با اشاره به این‌که باید حساسیت‌های موجود در خصوص ثبت جنگل‌های هیرکانی به مردم اطلاع‌رسانی شود، افزود: ممکن است اطلاعات خود ما نیز در این خصوص کم باشد و نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستیم.

حفاظت از هیرکانی نیاز به بسته کامل از همراهی همه ارگان‌ها دارد

استاندار مازندران با تاکید بر این‌که ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی درهای کمک‌های مالی و کارشناسی بین‌المللی را به سوی این بخش هموار می‌کند، گفت: امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ساماندهی فاضلاب، پسماند و زباله‌های همیشگی شمال از جمله نیازمندی‌ها و رسیدگی‌هایی است که باید درباره‌ی جنگل‌های هیرکانی باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع حفاظت از جنگل‌های هیرکانی نیازمند طراحی یک بسته کامل از تمام ملزومات است که باید تمام ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط به آن ورود کنند.

برای هر ۱۰۰۰ هکتار یک نیروی حراست کننده داریم

او با تاکید بر لزوم مبارزه با قاچاق چوب در جنگل‌های هیرکانی به عنوان یکی از مباحث اساسی در جنگل‌ها ادامه داد:‌ این در حالی است که برای هر هزار هکتار یک نفر حافظ و حراست‌کننده داریم. این نشان می‌دهد که باید تعداد سمن‌ها افزایش یابد تا موثرترین و کاربردی‌ترین حفاظت را در خصوص جنگل‌های هیرکانی اعمال کنیم.

حسین‌زادگان با تاکید بر محدود شدن اجازه برداشت از جنگل‌ها به دنبال طرح تنفس جنگل‌ها، به خصوص برای جنگل‌های هیرکانی، اظهار کرد: عزم و حساسیت برای حفاظت در جنگل‌ها بیشتر شده و در این راستا نیازمند تامین منابع مالی و تعریف ردیف مالی مشخص و نیروی انسانی متخصص هستیم. همچنین باید طرح جامع گردشگری با تاکید بر توسعه پایدار تعریف شود. حساسیت‌ها نیز نسبت به قاچاق چوب بیشتر شده است.

اجرای طرح از کرانه تا کویر در مازندران

وی ادامه داد: تاکید ما بر آن است که حفظ جنگل‌های هیرکانی در اولویت‌ کارهایمان قرار گیرد و سعی‌مان بر آن است تا از جنگل‌خواری بکاهیم، از سوی دیگر علاوه بر این‌که زمینی در جنگل به مردم اختصاص نمی‌یابد، طرح از کرانه تا کویر به منظور هم‌پوشانی و هم‌افزایی فعالیت‌ استان‌های همجوار در دست اجراست.

عکس مرتضی لطف‌الهی

محدوده هیرکانی در گیلان خالی از سکنه است

شهرود امیرانتخابی- مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان – در سخنانی جنگل‌های هیرکانی را  نخستین اثر ثبت جهانی شده استان گیلان دانست و گفت: در این میان محل پایگاه این اثر جهانی را در استان گیلان تجمیع کرده‌ایم و کارگاه‌های آموزشی، تبلیغات، برگزاری نمایشگاه‌ها و آموزش‌های همگانی را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که محدوده ثبت شده از جنگل‌های هیرکانی که در استان گیلان قرار دارند خالی از سکنه هستند و مشکلات رایج در خصوص بخش‌های دیگر را در این منطقه نداریم.

حبیب یزدان‌پناه – مدیرکل میراث و گردشگری استان خراسان شمالی – همچنین با اشاره به این که تنوع قومیتی و مذهبی که در این استان وجود دارد، اظهار کرد: شاهد سبک‌های خاص، زندگی و آیینی در این استان هستیم. در کنار جنگل و کویر و مناطق حفاظت‌شده، مناطق سردسیری قرار دارد که تنوع انواع گردشگری را دربرمی‌گیرد.

اجرائی شدن مدیریت پایدار جنگل از سال ۹۹ در جنگل‌های کشور

کامران پورمقدم – معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آب‌خیزداری – نیز در صحبت‌هایی با بیان این‌که الزامات حفاظتی لازم با توجه به معیارهای موجود انجام می‌شود، گفت: از فرصتی که ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی برای ما ایجاد کرده، می‌توانیم برای حفاظت کل جنگل استفاده کنیم.

او ادامه داد: در این راستا طرح تنفس جنگل را اجرایی کردیم بنابراین برداشت چوب ممنوع شد و طرح مدیریت پایدار جنگل در دستور کار قرار گرفت که از ابتدای سال ۹۹ در کل جنگل‌های هیرکانی اجرایی خواهد شد.

وی نخستین اولویت برای جنگل‌های هیرکانی را بعد از حفاظت، تعیین حریم مشخص و کاربری ان‌ها، جلوگیری از قطع درختان به صورت غیرمجاز، از بین بردن عوامل تهدید کننده و تهیه اعتبار مورد نیاز برای اقداماتی که باید در این جنگل‌ها انجام شوند، دانست و افزود: تا زمانی که مشارکت مردمی و جوامع محلی و بومی بتوانند به صورت ویژه‌تر به سازمان‌های متولی کمک کنند، ما موفقیت بیشتری در حفاظت از این جنگل‌ها به دست می‌آوریم.

انتهای پیام

نادیده‌های کاخ گلستان در چادرخانه
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − سه =

دکمه بازگشت به بالا