برنامه موشک‌های بالستیک محور مذاکرات نیست

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی اختصاصی با نشنال اینترست اظهار کرد که آمریکا نمی‌تواند امنیت منطقه را تامین کند و تنها کاری که کرده است، مسلح کردن گروهک‌های تروریستی همچون داعش بوده است.

به گزارش اعتماد نو، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگویی که با نشنال اینترست انجام داد، درباره ادعای آمریکا مبنی بر ساقط کردن پهپاد ایرانی گفت: افزایش حضور آمریکا در خلیج فارس کمکی به امنیت و ثبات این ناحیه نمی‌کند.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص ناپدید شدن یک نفتکش در خلیج فارس گفت: تمام اطلاعی که من دارم این است که ما یک شناور کوچک حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق شده که نفت نبوده را توقیف کرده‌ایم. از مرزهای زمینی و دریایی قاچاق زیادی رخ می‌دهد و ما همواره در تلاشیم تا جلوی این مسئله را بگیریم. اگر منظورتان همین بود، این یک شناور قاچاقی بوده است.

وی در پاسخ به پرسش مجری در خصوص ارسال ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی به عربستان سعودی اظهار کرد: این تنها یک حرکت نمادین است و به امنیت هیچ‌کجا کمکی نمی‌کند. قطعا نمی‌توان امنیت منطقه‌مان را از خارج خریداری کنیم. ما باور داریم که کشورهای منطقه باید خود امنیت‌شان را از طریق همکاری و اتحاد منطقه‌ای تامین کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال ارسال مجدد تسلیحات آمریکایی به سوریه گفت: ما خودمان تسلیحات سوریه را تامین کرده‌ایم. آمریکا به جز النصره، داعش را نیز مسلح کرده است. رسانه‌های غربی در گزارشاتی نشان داده‌اند که تسلیحات آمریکایی از طریق عربستان به دست داعش رسیده است. شما نمی‌توانید گروهک‌های تروریستی را مسلح کنید و انتظار داشته باشید که بر مقاومت‌های مردمی غلبه کنند. چنین چیزی غیرممکن است.

وی در خصوص ادعای میانجی‌گری رند پائول تصریح کرد: دونالد ترامپ همین امروز اعلام کرد که پائول فرستاده ویژه وی نیست. ما نیز حرف او را قبول می‌کنیم.

ظریف در خصوص مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: من با اعضای کنگره دیدار کردم اما آن‌ها طرفین مذاکره نیستند. آن‌ها نماینده مردم‌ هستند اما مذاکره باید با دولت وقت انجام بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه” آیا ایران به حمله‌ای که نزدیک بود در ماه ژوئن رخ دهد، پاسخ می‌داد؟” گفت: همینطور است. ما پاسخ می‌دادیم و آمریکا نیز کاملا به این مسئله واقف بود. به آن‌ها بلافاصله پس از ساقط شدن پهپادشان هشدار دادیم. ما از خودمان دفاع می‌کنیم. هر حمله‌ای به ما با واکنشی بزرگ مواجه خواهد شد.

کشته شدن ۳ نیروی حافظ صلح سازمان ملل در مالی
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه افزود: به گمانم ترامپ به دنبال جنگ نیست. او فکر می‌کند که از طریق اعمال فشار به توافقی بهتر دست می‌یابد. اطلاعات اشتباهی به او داده‌اند.

ظریف همچنین در خصوص “مشاور امنیت ملی شدن جان بولتون” بیان کرد: به گمانم حضور جان بولتون در کاخ سفید برای هیچ کسی در جهان خبر خوبی محسوب نمی‌شد.

وی در پاسخ به اینکه “آیا ترامپ می‌خواهد کاری که با کره شمالی انجام داد را بر روی ایران تکرار کند؟” گفت: فکر کنم که ترامپ چنین چیزی گفته بود اما با اعمال فشار حداکثری نمی‌تواند به چنین خواسته‌ای دست یابد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه‌”چرا شما شخصا با ترامپ مذاکره نمی‌کنید؟” تصریح کرد: این‌کار را نمی‌کنیم چراکه هم‌اکنون یک توافق با دولت آمریکا داریم. اگر در نظر بگیریم که توافق با دولت قبلی تنها تا زمان روی کار آمدن ترامپ حفظ شد، پس باید تصور کنیم که توافق بعدی نیز تا پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی خواهد ماند. همین باعث می‌شود که او به خواسته خود نرسد.

ظریف همچنین در خصوص احیای برجام گفت: بی‌اعتمادی‌های زیادی در ایران در خصوص تعامل با دیگران وجود دارد اما ایران نشان داده که به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند است. پس اگر ما شاهد تعهد متقابل باشیم، قطعا برجام ارزش احیا شدن را دارد. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که این توافق پابرجا باقی بماند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که “آیا حمایت وی از برجام، به جایگاهش خدشه وارد کرده است؟” گفت: مردم چندان از نتایج حاصل شده از برجام خوشحال نیستند چراکه دیده‌اند آمریکا از آنچه که می‌پنداشتند نیز غیرقابل اعتمادتر است.

ظریف با اشاره به اینکه اروپا از مواضع آمریکا پیروی نمی‌کند، گفت: اروپا اگر به دنبال منافع خودش باشد، باید راه دیگری را اتخاذ کند. البته گمان نمی‌کنم که آنها عزم لازم برای استقلال را داشته باشند. این مسئله برایشان هزینه خواهد داشت.

وی در خصوص احتمال وقوع جنگ گفت: جنگ چیزی است که همه باید از آن اجتناب کنند اما ما نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. ما نمی‌توانیم از منطقه فرار کنیم. ما همینجا هستیم. نمی‌توانیم جای دیگری برویم. هرکس که جنگ را آغاز کند، به آن پایان نخواهد داد و قطعا ما آغازکننده جنگ نخواهیم بود.

تداوم اعتراض به سیاستهای دولت فرانسه در خیابانها
هم اکنون بخوانید

محمدجواد ظریف در خصوص نقش مسکو در جنگ احتمالی گفت: همه چیز غیرقابل پیش‌بینی است. روسیه شریک و همسایه‌ای مهم است. ما اتحاد نظامی با روسیه نداریم اما روابطمان خوب است. ما سیاست خارجه‌مان را بر پایه حدس و گمان بنا نکرده‌ایم. ما یاد گرفته‌ایم که به منابع خودمان متکی باشیم.

وی درباره نقش چین نیز گفت: آن هم به همین منوال است. ما به چین و روسیه بسیار نزدیک هستیم اما آن‌ها تصمیماتشان را بر پایه منافع امنیت ملی‌شان اتخاذ می‌کنند. ما نیز بر پایه امنیت ملی خودمان تصمیم می‌گیریم.

ظریف با اشاره به اینکه آمریکا نمی‌تواند باعث تغییر نظام در ایران شود، گفت: آن‌ها انتظار داشتند که ما مدت‌ها قبل سقوط کنیم. جان بولتون این را در سخنرانی‌اش مشخص کرده است. او پیش‌بینی کرده بود که ما در عرض یک سال سقوط خواهیم کرد. تاکنون که ۹ ماه نیز بیشتر از آن یک سال گذشته است. سال‌های بیشتری نیز همین‌گونه سپری خواهد شد.

وزیر خارجه ایران همچنین با اصلاح برخی شایعه‌های پخش شده در خصوص آمادگی ایران برای مذاکره بر سر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های موشکی‌اش گفت: اعتماد نو به نقل از برنامه موشک‌های بالستیک ایران موضوع مذاکرات نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که وضعیت سوریه از طریق مذاکرات آستانه در حال پیشرفت است و حضور یا عدم حضور آمریکا در سوریه تاثیری در این روند نخواهد گذاشت.

وی همچنین در خصوص وضعیت یمن گفت: برخی از همسایگان‌مان باید از این جاه‌طلبی یا توهم که رسیدن پیرزوی نظامی در یمن ممکن است، دست بکشند. آن‌ها باید تا کنون به این نتیجه رسیده باشند که پیروزی نظامی غیرممکن است و باید به دنبال راهی برای جلوگیری از شکست خوردن نظامی باشند.

ظریف در پاسخ به این سوال که “چه چیزی نشان‌دهنده جدیت آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایرانیان خواهد بود؟” پاسخ داد: متوقف کردن تحریم‌ها!

ظریف در خصوص مذاکره با ترامپ تصریح کرد: برای ما فرقی ندارد که چه کسی ریاست کاخ سفید را در دست دارد. ما محاسبات‌مان را بر اساس منافع و آینده خودمان انجام می‌دهیم. آمریکا باید آینده خود را مشخص کند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا