برای تامین خوابگاه متاهلان کمبود شدید داریم / صندوق رفاه دانشجویان منبعی جز ردیف‌های بودجه ندارد


برای تامین خوابگاه متاهلان کمبود شدید داریم / صندوق رفاه دانشجویان منبعی جز ردیف‌های بودجه ندارد

در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس سوال نماینده آستارا از وزیر علوم در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، منصور غلامی در پاسخ به سوال ولی داداشی مبنی بر علت عدم ارائه خدمات رفاهی مناسب به دانشجویان دکترا گفت: ما در سال‌های گذشته به خصوص در دهه اخیر رشد قابل توجهی در آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در کشور داشتیم.

وزیر علوم و تحقیقات تصریح کرد: دوره‌های دکترا و ارشد ظرفیت بالایی برای کشور به دنبال دارد و وزارت علوم تمام تلاش خود را صرف کرده که برای دانشجویان امکانات رفاهی تامین کنند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: ارائه خدمات رفاهی باید از منابع مختلف تامین شود که یکی از این منابع صندوق رفاه دانشجویی است که از جمله ردیف‌هایی به حساب می‌آید که در قانون بودجه تصویب می‌شود.

غلامی گفت: این ردیف‌ها همان منابعی است که مجلس تعیین می‌کند و ما هم برای توزیع مناسب تلاش کرده‌ایم و به برداشت ما خوب انجام شده است.

وزیر علوم در بخش صحبت‌های خود اظهار کرد: زمان بررسی لایحه  بودجه در صحن مجلس به دلایل مختلف آن طور که ما می‌خواهیم بعضی موارد آنطور که ما می‌خواهیم به نتیجه نمی‌رسد اما امیدواریم امسال از ظرفیت‌های موجود بیشتر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: سال ۹۷ از مجموع اعتبارات مصوبی که در اختیار داشتیم ۴۰ درصد آن را محقق نکردند که این ۴۰ درصد حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود. صندوق رفاه دانشجویان منبعی جز همین ردیف‌های بودجه ندارد .

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: سال گذشته ۶۴۰ میلیارد تومان از مجموع درآمدهایی که برای صندوق رفاه وجود داشت ۲۰۶ میلیارد آن صرف وام و تسهیلات رفاهی دانشجویان دکترای روزانه و شهریه‌پرداز شد .

سامانه ها و تجهیزات بومی ما را در زمره کشورهای برتر دنیا در عرصه نظامی قرار داده است
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به مدت زمان در نظر گرفته شده برای بازپرداخت وام‌ها گفت: برای بازپرداخت سه سال در نظر گرفته‌ایم که دو سال هم برای افراد که سرباز هستند در نظر داریم که این بازگشت به زودی اتفاق نمی‌افتد .

غلامی یادآور شد: ۲۸ هزار نفر از وام‌های صندوق رفاه دانشجویان بهره‌مند شده‌اند و این حجم از اقدامات با تکیه بر دولت و هم افزایی منابع بانکی رخ داده است.

وی تصریح کرد: ما در گام ویژه‌ای که در سال ۹۷ برداشتیم ۱۵۷ میلیارد تومان پرداخت کردیم که نسبت به سال ۹۶ که شروع دولت دوازدهم بود رشد ۸۰۰ درصدی را نشان می‌دهد و این بیانگر تلاش‌های مضاعف بوده است.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان دکترا می‌توانند از ۱۹ نوع وام صندوق رفاه بهره‌مند شوند، گفت: وام ازدواج ، وام تغذیه و پایان نامه از جمله وام‌هایی است که این دانشجویان می‌توانند دریافت کنند.

وی با اشاره به خوابگاه‌های دانشجویان دکترا گفت: خوابگا‌ه‌ها و اسکان سرای مجردی را در اولویت قرار داده‌ایم و این دانشجویان در اتاق‌های دو و سه نفره اسکان داده می‌شوند و برای مابقی دانشجویان که ظرفیت محدود داریم تسهیلات ودیعه وام مسکن را در نظر می‌گیریم.

همچنین در تامین خوابگاه متاهلان کمبود شدید داریم در این حوزه باید پروژه‌هایی به بهره‌برداری برسد. در این بخش قانون بودجه ۹۸ مواردی را پیش‌بینی کرده است که از صندوق رفاه تامین شود.

وزیر علوم بیان کرد: در سال ۹۷ از مجموع همه وام‌های ودیعه مسکن که دادیم ۳۶ درصد آن به دانشجویان دکترا اختصاص یافت. علاوه بر خدمات خوابگاهی و مسکن خدمات تغذیه ارزان را برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم. حتی اگر دانشجویی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا مشکل تامین تغذیه داشته باشند از محل صندوق آن را حل می‌کنیم.

یک سناتور آمریکایی: سیاست ترامپ در قبال ایران آن‌ها را قوی‌تر کرده است
هم اکنون بخوانید

وی در پایان گفت: صندوق‌های اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز فضاهای دانشجویی در نظر گرفته که شرایط مناسبی را ایجاد کرده است که ارتفاع خوابگاه‌های دانشجویی نشانگر تلاش در این زمینه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا