گودبرداری متوقف شد/«نورمهال» معجزه می‌خواهد

به گزارش ایسنا، هنوز پای برج‌های دو قلوی همدان در عرصه‌ی عمارت تاریخی نورمهال در میان است، درست مانند دو بار گذشته کامیون‌ها به میدان آمدند، لودرها حرکت کرده و بخشی از زمین را گود کردند، تا برج‌های دو قلویی که قرار است کمیته امداد همدان از آن‌ها به عنوان محل درآمدی برای زیرمجموعه خود استفاده کند، بالا ببرند، بدون توجه به مشکلاتی که گودبرداری و لرزش‌های ناشی از آن می‌تواند به عمارت تاریخی نورمهال وارد کند.

حقی که مالک به عنوان حقوق مالکانه‌اش باید از آن بهره‌برداری کند اما مدیریت شهری می‌تواند با طرحی دیگر، مانند دادن زمینی معوض یا فکری برای ایجاد کاربری مناسب‌تر بدون وارد شدن هر نوع آسیبی به آن، از گودبرداری در چند متری آن و وارد کردن هر نوع آسیبی به آن، جلوگیری کند.

درخواست شهردار برای توقف گودبرداری در عرصه نورمهال

رضوان سلماسی – رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان – در گفت‌وگو با ایسنا توقف عملیات گودبرداری در عرصه عمارت نورمهال را تائید کرد.

اتفاقی که دیگر رسانه‌ها آن را به دنبال صحبت شهردار همدان با پیمانکار پروژه اعلام کرده‌اند تا زمانِ حضورِ شهردار در همدان فعالیتِ خاکبرداری متوقف باشد، اما این اتفاق تا چه زمانی می‌تواند ادامه‌دار باشد.

پیمانکار کار را شروع می‌کند، با انتشار خبر توسط دوستداران و فعالان میراثی و رسانه‌ها آن برای مدتی متوقف می‌شود، تا شاید معجزه‌ای رخ دهد و بار دیگر روز از نو و گودبرداری از نو.

احمد ترابی – معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان – در گفت‌وگو با ایسنا، از ارسال پرونده‌ی این بنای تاریخی و اتفاقات در حال وقوع در اطراف آن، به معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر می‌دهد.

حذفِ قانون محدودیت پروانه‌ی ساخت توسط دیوان عدالت اداری

هادی احمدی – مدیر کل محوطه‌ها و بناهای تاریخی – نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در این زمینه اقدام قضائی کرده‌ایم، اما نتوانستیم کاری پیش ببریم، گویا براساس قوانینِ جدید، دیوان عدالت اداری قانونی را تصویب کرده است که اگر پروژه پروانه‌ی ساخت داشته باشد، محدودیتِ سال برای آان برداشته می‌شود، اما توقف موقت کار تا این زمان، به دلیل انتشار خبرها و فشارِ افکار عمومی بود.

او انتظارِ میراث‌فرهنگی از شورای شهر و شهرداری را دادنِ زمینِ معوض به مالک زمین عنوان می‌کند و می‌افزاید: کمیته امداد درست می‌گوید ۷۰ درصد ملک را به شهرداری داده است، اما اکنون اجازه‌ی ساخت و ساز ندارد، باید جایی شهرداری کوتاه بیاید و جای دیگری به او بدهد، چون حق مالکانه‌ی او این را ایجاب می‌کند. اما هر چه قدر تا کنون این اتفاق را پیگیری کرده‌ایم شورای شهر و شهرداری همدان به هیچ وجه حاضر به دادنِ زمینِ معوض نشده‌اند.

وی با اشاره به این که حدود یک سال است به طور دائم کار گودبرداری در عرصه نورمهال را متوقف می‌کنیم، تا شاید فرجی شود، ادامه می‌دهد: به هر حال دادنِ زمینِ معوض از سوی دولت به مالک غیرممکن است، حتی طرح‌هایی را مطرح کردیم، مانند پیشنهادِ تجاری شدن محوطه، اما آن نیز رد شد.

پیمانکار خود، یک سرِ شراکت زمینِ عرصه‌ی نورمهال است

او با بیان این‌که پیمانکار پروژه، علاوه بر داشتنِ نقش پیمانکار، شریک پروژه نیز هست، ادامه می‌دهد: پیمانکار در هربار تغییرِ زمان کار، از کمیته امداد تقاضای غرامت و خسارت می‌کند، این اتفاق به یک کلاف سر درگم تبدیل شده است.

احمدی تاکید می‌کند: اگر طرفِ کار فقط کمیته امداد بود، می‌توانستیم کاری انجام دهیم، اما متأسفانه، شخصِ دومی که سرمایه‌اش را در این زمین خوابانده و پروانه و مجوز نیز دارد، باعث این گره است، با این وجود همچنان کار را دنبال می‌کنیم و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نیز، به طور دائم چک می‌کند و در صورت آغاز کار جلوی آن را می‌گیرد، اما هر بارفقط مدت کوتاهی می‌توان این کار را کرد و تا کنون نیز پیگیری‌های‌مان هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام

خاصیت ضد باکتری و آنتی‌اکسیدانی جلبک‌های قهوه‌ای خلیج فارس
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا