پژوهشگاه «رویان» میزبان هنرمندان و مدیران سینمایی شد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»، پژوهشگاه رویان صبح امروز یکشنبه ۲۳ تیرماه میزبان جمعی از مدیران و دست اندرکاران سینمای ایران بود که در راستای سیاست‌های جشنواره فردا یعنی آشنایی و تعامل هرچه بیشتر فیلمسازان با مراکز صنعتی و فناوری، در پژوهشگاه رویان حضور یافته بودند.

علیرضا تابش؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدصادق موسوی؛ مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مرتضی رزاق کریمی؛ قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمدرضا عرب؛ سخنگوی کانون کارگردانان خانه سینما، پوران درخشنده؛ نایب رئیس کانون کارگردانان خانه سینما، اکبر عالمی؛ پیشکسوت و منتقد سینما که سمت ریاست هیئت داوران بخش عکس جشنواره را نیز به عهده دارد، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد آفریده؛ رئیس اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از اعضای کانون‌ها و انجمن‌های صنفی سینمای ایران در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این اعتماد نو به نقل از برنامه، حضار در سالن کنفرانس پژوهشگاه رویان گردهم آمده و عبدالحسین شاهوردی؛ رئیس پژوهشگاه رویان برای آنها به ایراد سخن پرداخت؛ وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی صورت گرفته در این پژوهشگاه از سال ۶۹ که به ابتکار و همت مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی ایجاد شد، گزارشی از روند جاری این پژوهشگاه را در مراکز تحقیقاتی آن به سمع و نظر حاضران در این نشست رساند.

شاهوردی کارهای صورت گرفته در این پژوهشگاه را از بدو تأسیس تاکنون در سطح منطقه کم‌نظیر و بی‌نظیر برشمرد و با اشاره به اینکه پژوهشگاه رویان خود اکنون دو دهه است که با برگزاری جشنواره رویان سعی در بیان تلاش زحمات و تلاش‌های پژوهشگرانش دارد، بر اهمیت کار سینما و فیلمسازان تأکید کرد و با ستودن ابتکار جهاد دانشگاهی هنر در برگزاری و تداوم جشنواره «فردا» به جهد و کوشش فیلمسازان در پرداختن به نقاط مغفول دستاوردهای حاصل شده در این پژوهشگاه و سایر دستاوردهای کشور در حوزه‌های صنعتی و فناوری صحه گذاشت.

پدر شهیدان محمودیان درگذشت
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به کار جهادی و بنیادینی که مرحوم کاظمی آشتیانی بنیانگذار آن بود تا آنجا که اکنون پژوهشگاه رویان به قطب تحقیقاتی در زمینه سلول‌های بنیادی، لقاح مصنوعی و نظایر آن بدل گشته است، کم‌توجهی به این دستاوردها را آفتی دانست که منجر به دلزدگی و دلسردی بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان و کوشا می‌شود و با پُراهمیت خواندن هنر – صنعت سینما، از جامعه سینمایی خواست تا با پرداختن به موضوعات مطرح در این پژوهشگاه که هر کدام سبب غرور و افزایش روحیه ملی در میان آحاد جامعه می‌شود، بیش از پیش روحیه نشاط، خودباوری و امید به آینده را در میان مردم و جوانان ایرانی بپرورانند.

این گزارش حاکی است پیش از سخنان دکتر شاهوردی؛ رئیس پژوهشگاه رویان، بهزاد رشیدی؛ دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی به ارائه گزارشی از روند برگزاری پنجمین دوره این جشنواره و اهدافی که این رویداد سینمایی دنبال می‌کند، پرداخت و ابراز امیدواری کرد که این اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها باعث تعامل بیشتر سینمای ایران با مراکز فناوری و صنعتی و تولید آثار سینمایی در گونه‌های مختلف شود.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، تصریح کرد: این دبیرخانه به کانونی برای اتصال و تعامل سینما با فناوری و صنعت کشور شده و می‌تواند زمینه را برای تولیدات آثار سینمایی مرتبط با فعالیت‌ها و دستاوردهای کشور فراهم کند.

ادامه اعتماد نو به نقل از برنامه دکتر الهام امیرچخماقی، از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه رویان به تشریح کارها و اقدامات صورت گرفته در هر یک از پژوهشکده‌های سه‌گانه رویان در زمینه درمان ناباروری، احیای بافت توسط سلول‌های بنیادی و مقوله شبیه‌سازی، توضیحات کاملی را در اختیار حضار در این نشست قرار داد.

از تیرز جدید سریال «داستان یک شهر» رونمایی شد
هم اکنون بخوانید

پس از آن به ترتیب محمدرضا عرب؛ سخنگوی کانون کارگردانان خانه سینما، پوران درخشنده؛ نایب رئیس این کانون، محمد آفریده؛ مشاور دبیر جشنواره ضمن اعلام شعف و خرسندی خود از دستاوردهای رویان، به بیان دیدگاه‌های خود در مورد قابلیت‌های بالای سینمای ایران و فراهم آمدن زمینه مناسب برای فعالیت جامعه سینمایی و پرداختن به سوژه‌های فناورانه هر یک از مراکز تحقیقاتی و صنعتی پرداختند.

در ادامه نشست علیرضا تابش؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به افتخارآفرینی بی‌وقفه پژوهشگاه رویان طی این چند دهه که از تولد پربرکت آن می‌گذرد، کار رویان را در سطح ملی و بین‌المللی بسیار بزرگ و شگرف معرفی کرد که البته با توجه به روحیه متواضع و فروتنانه عوامل و دست‌اندرکاران آن، شاید آنگونه که باید و شاید به جامعه معرفی نشده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه بر تشکیل جلسات همفکری و ایده‌یابی بر اساس داشته‌های موجود در مراحل تحقیقاتی این پژوهشگاه و ارائه داده‌هایی از سوی دانشمندان و متخصصان فعال در این پژوهشگاه تأکید کرد که هر کدام از آنها می‌تواند تبدیل به سوژه و ایده‌های جذابی برای فیلم‌سازی شود.

این گزارش حاکی است در ادامه حاضران از بخش‌های مختلف پژوهشگاه رویان بازدید کردند و در هر بخش کارشناس مسئول مربوطه توضیحاتی در مورد کارهای انجام شده در آن به بازدیدکنندگان ارائه کرده و به پرسش‌های ایشان پاسخ داد.

یادآور می‌شود، پژوهشگاه رویان هشتم خرداد ماه سال ۱۳۷۰ به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا