ثبت شتاب زلزله ۵.۷ مسجدسلیمان در ۸ ایستگاه شتابنگاری/تجهیز خوزستان به دستگاه‌های نسل جدید

مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: پس از زلزله با بزرگای ۵.۷ مسجد سلیمان استان خوزستان تاکنون از ایستگاه‌های شتابنگاری لالی شتاب ۲۲ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه رامهرمز ۱۸ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه را ثبت کردیم.

وی با بیان اینکه این میزان شتاب در ایستگاه شتابنگاری اهواز ۱۷ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه “الهایی” ۱۶ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است، اظهار کرد: در ایستگاه شتابنگاری هویزه شتاب ۱۶ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و شوشتر ۱۴ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است.

فرزانگان اضافه کرد: علاوه بر آن ایستگاه‌های شتابنگاری دورتر مانند خرم آباد، بروجرد و الشتر در استان لرستان این زلزله را به ثبت رساندند که شتاب آن بالا نبوده است.

رئیس شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما همچنان در حال تخلیه اطلاعات از سایر ایستگاه‌های شتابنگاری هستیم، ادامه داد: داده‌های برخی از ایستگاه‌ها را بنا به دلایلی موفق به برقراری ارتباط با آنها نشدیم و ما همچنان در تلاش هستیم که به داده‌های این ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کنیم تا ببینیم رکوردهای این زلزله اضافه خواهد شد یا خیر.

به گفته وی، دلایل عدم دسترسی به داده‌های این ایستگاه‌ها قطعی خط تلفن و یا ایرادات مودم دستگاه‌ها است و این امر ربطی به زلزله ۵.۷ مسجد سلیمان ندارد.

فرزانگان با اشاره به نصب نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری در این منطقه، خاطر نشان کرد: اهواز مجهز به ایستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است و رکوردی ثبت شده از این زلزله در این ایستگاه به دلیل فاصله کم آن تا مرکز زلزله بوده است.

۱۶ علامت اخطار کرونای دلتا
هم اکنون بخوانید

این محقق حوزه شتابنگاری، با بیان اینکه ایستگاه‌های بروجرد و الشتر نیز مجهز به دستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است، یادآور شد: در اعتماد نو به نقل از برنامه داریم که نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری ایستگاه استان خوزستان تا پایان سال جایگزین دستگاه‌های نسل قدیمی شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا