افزایش تولید موادمخدر صنعتی در همسایه شرقی ایران

به گزارش ایسنا، سردار ایوب سلیمانی، بعدازظهر چهارشنبه ۱۲ تیر در جمع پایگاه خبریان در شیراز، گفت: به دلیل اینکه تمام فعالیت‌های پلیس در جامعه و متأثر از جامعه است باید همواره ابتکار عمل را در دست داشته باشد و حداقل یک گام جلوتر از متخلفان و خلافکاران باشد.

وی با تاکید براینکه هوشمندسازی، استفاده از فناوری‌های نوین و کشف علمی جرم، سه رکن اصلی در پیشرفت نیروی انتظامی است، گفت: در موضوع موادمخدر هم این اصول مد نظر ناجا قرار داشته و دارد.

سلیمانی گفت: مجموعه پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، به تمام تجهیزات پیشرفته سنگین، نیمه سنگین و سبک اعم از بالگرد، پهباد، سیستم‌های رصد و پایش و … مجهز است.

او با تصریح اینکه رصد و پایش مرزها، با استفاده از سیستم‌های پیشرفته و به شکل الکترونیکی و اپتیکی، در دستور کار ناجا قرار دارد، گفت: برای استفاده از سیستم شنود برای بررسی ارتباطات و تعاملات باندهای تبهکار، رصد در فضای مجازی و رصد شبکه‌های مالی و ارتباطات درون سازمانی اعتماد نو به نقل از برنامه‌های مدون و منظمی در ناجا وجود دارد.

وی با بیان اینکه باندهای موادمخدر همواره در تلاش برای بروزرسانی تجهیزات و امکانات خود هستند، تصریح کرد: این باندها همواره مرعوب طرح‌های نوآورانه و اقدامات ناجا شده اند.

سلیمانی با تصریح اینکه ناجا ادعای به صفر رساندن فعالیت‌ها و اقدامات این شبکه‌ها را در حوزه مواد مخدر ندارد، گفت: امروز بیش از ۹۰ درصد از موادمخدر جهان در همسایگی ایران تولید می‌شود و از طرفی ۷۵ درصد از کل کشفیات موادمخدر جهان توسط پلیس ایران انجام شده است.

۵۱ پارک علم و فناوری در کشور داریم
هم اکنون بخوانید

جانشین فرماندهی ناجا با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال و انتهای سال گذشته، گفت: پیش بینی می‌شود تولید موادمخدر در کشور افغانستان تا بیش از ۱۰ هزارتن افزایش داشته باشد حال آنکه این میزان سال گذشته ۹ هزار تن بوده است.

او با یادآوری اینکه برای انتقال مواد به مقاصد مختلف، بهترین، مطمئن‌ترین، ارزان‌ترین و منحصر به فردترین مسیر ایران است، گفت: طبیعا با توجه به سودآوری بسیار زیاد سوداگری موادمخدر، وقتی با باندهای قاچاق مقابله می‌کنیم، آنها نیز در صدد مبارزه بر می آیند و این جنگ همواره وجود داشته و متوقف نشده است.

تأثیر فزاینده حضور آمریکا بر افزایش تولید موادمخدر در افغانستان

سلیمانی با تصریح اینکه ایران نه تنها مدعی مبارزه بی امان با موادمخدر بوده است، بلکه بیشترین سهم را در کشفیات بین نیروهای پلیس جهان دارد، گفت: با یک بررسی مشخص می‌شود که طی ۱۷ سال حضور آمریکا در افغانستان، تولیدات موادمخدر بیش از ۴۵ برابر شده است؛ حال آنکه اگر آمریکا اراده‌ای برای مبارزه داشت قادر به کاهش شدید تولیدات موادمخدر بود.

جانشین فرمانده ناجا با یادآوری اینکه عمده تولیدات موادمخدر افغانستان در استان‌هایی از آن کشور انجام می‌شود که نیروهای آمریکایی حضور داشتند، گفت: پلیس مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی امروز به حمدالله در شرایط خوبی قرار دارد و با هماهنگی همه دستگاه‌های تأثیرگذار در سطح ملی، تا حدود زیادی قاچاقچیان و باندهای بزرگ را از انتخاب ایران به عنوان یک مسیر عبور، منصرف کرده‌ایم.

او با بیان اینکه قطعاً قاچاقچیان موادمخدر، به دنبال مسیرهای جایگزین هستند، گفت: پلیس امروز اشراف اطلاعاتی خوبی در مرزهای کشور دارد و افزایش کشفیات نیز گواهی بر این موضوع است.

«بحران‌های خودساخته» نشانه سوء مدیریت داخلی است
هم اکنون بخوانید

افزایش ۴ درصدی کشفیات در سه ماهه اول امسال

سلیمانی حجم کشفیات موادمخدر کشور در سال گذشته را ۸۰۰ تن اعلام و با بیان اینکه این عدد ۷۵ درصد کل کشفیات موادمخدر در جهان را شامل می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تا پایان خرداد، به نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۴ درصد در کشفیات موادمخدر افزایش را شاهد بوده‌ایم.

تولید موادمخدر در کشور نگران کننده نیست

جانشین فرماندهی ناجا همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون تولید موادمخدر صنعتی در کشور، گفت: به صورت طبیعی و به دلایل مختلف، گرایش به تولید و مصرف موادمخدر صنعتی در نقاط مختلف جهان بیشتر شده است، زیرا موادمخدر صنعتی را می‌توان در هر جا تولید کرده و در حجمی کمتر، جابه جا کرد و از طرفی ابزار مصرف آن ساده‌تر بوده و تأثیرگذاری بیشتری هم بر مصرف کننده دارد، اگرچه آثار زیانبار و مخرب آن هم بسیار بیشتر است.

او با تصریح اینکه تولید موادمخدر در کشور کاملاً تحت رصد ناجا و ستاد مبارزه با موادمخدر است، گفت: موضوع اصلی ناجا، تولید موادمخدر سنتی و صنعتی در خارج از مرزها است؛ متأسفانه در سال‌های اخیر تولید موادمخدر صنعتی در همسایه شرقی ایران، افزایش یافته است.

سلیمانی با بیان اینکه قبلاً موادمخدر تولید شده در افغانستان به تریاک و هروئین محدود بود، گفت: امروز تولیدکنندگان موادمخدر در افغانستان به سمت تولید محصولات صنعتی رفته‌اند و این یک خطر بزرگ محسوب می‌شود. تا دو سال قبل شاهد تولید این محصولات در افغانستان نبودیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا