نشست‌های دیپلماتیک و امنیتی واشنگتن درباره سوریه

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، بر اساس اطلاعات به دست آمده، پاریس روز دوشنبه میزبان نشستی با نمایندگان “گروه کوچک” خواهد بود. این گروه شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، عربستان، اردن و مصر است. همچنین در این نشست احتمالاً گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و نصر الحریری، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان این کشور حضور خواهند داشت.

احتمال می‌رود در این نشست که جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه نیز در آن مشارکت دارد، رکود در روند سیاسی سوریه، عدم توانایی پدرسن در توافق بر سر شش اسم موجود در سومین لیست کمیته قانون اساسی، پرونده‌های مربوط به ربوده شدگان، اسیران و قواعد کار قانون اساسی مورد بررسی قرار بگیرد.

در مقابل، مسکو به رایزنی‌های خود برای تحکیم روند مذاکرات آستانه ادامه می‌دهد که در این راستا الکساندر لاورنتیو، نماینده روسیه در سوریه ضمن سفر به بغداد، بیروت و دمشق، از دولت‌های عراق و لبنان خواسته است در نشست آتی آستانه در ماه میلادی آتی مشارکت داشته باشند.

در پاریس هم نشست نظامیان ارشد ائتلاف بین المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا با مشارکت جفری طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود و احتمالاً آینده مناطق آزاد شده از کنترل داعش در شرق سوریه و غرب عراق از محورهای مورد بحث این نشست باشد.

واشنگتن از همپیمانان خود می‌خواهد که به لحاظ مالی و نظامی در شرق فرات نقش بیشتری داشته باشند و به ویژه پس از تصمیم دولت آمریکا برای ادامه حضور نظامی در منطقه، از نیروهای سوریه دموکراتیک حمایت کنند. واشنگتن همچنین همپیمانان خود را ترغیب کرده است تا برای کاهش تنش میان کردها و رفع شکاف موجود بین عرب‌ها و کردها در شرق عراق تلاش کنند. این در حالی است که دمشق همه تلاش خود را برای تحویل گرفتن مدیریت قبایل عرب به کار بسته است و آخرین اقدام در این زمینه برگزاری کنفرانس قبایل در حلب بود که به تشکیل نیروهای نظامی از سوری‌هایی منجر شد که تاکنون مشارکت نظامی نداشته‌اند.

بلاروس، معترضان ضد دولتی را به پیگرد حقوقی تهدید کرد
هم اکنون بخوانید

همچنین سفر دوره‌ای جفری شامل مشارکت در نشست پیمان آتلاتنیک شمالی (ناتو) در بروکسل و مشارکت در نشست نمایندگان بین المللی غرب با محوریت پرونده سوریه طی روز جمعه خواهد بود.

در این راستا، واشنگتن به روند گفت‌وگوی دوجانبه با روسیه و گفت‌وگوی سه جانبه با مشارکت این کشور و اسرائیل ادامه می‌دهد. در گفت‌وگو میان واشنگتن و مسکو طرف روسی طرحی هشت بندی را بررسی می‌کند که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا طی سفرش به سوچی در ماه مه آن را ارائه کرد که شامل اجرای قطعنامه بین المللی، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش، تضعیف نفوذ همپیمانان سوریه در این کشور، رهایی از سلاح‌ها در سوریه، تامین کمک‌های انسانی، حمایت از کشورهای همسایه، فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان سوری و تصویب اصل مجازات جنایت‌ها است.

در روند سه جانبه و در موازات با نشست‌های پاریس و سوریه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیکولای پاتروشف، همتای روسی وی و مئیر بن شبات، مشاور امنیت داخلی اسرائیل نیز نشست‌هایی در روز سه شنبه در قدس غربی خواهند داشت و در آن همکاری سه جانبه به خصوص نقش همپیمانان سوریه در این کشور را بررسی می‌کنند.

این دیدارهای مختلف، راه را برای نشست‌های سران هموار می‌کنند که قرار است در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن برگزار شود و احتمالاً شامل دیدارهای دو جانبه میان ترامپ و پوتین، ترامپ و اردوغان، پوتین و اردوغان بوده و آینده منطقه امن ترکیه – آمریکا در شرق سوریه و توافق‌نامه روسی – ترکی پیرامون ادلب و کمیته قانون اساسی مورد بررسی قرار خواهد داد.

تعداد مبتلایان به «آبله‌میمونی» از ۲۰۰ نفر عبور کرد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − سه =

دکمه بازگشت به بالا