برخی دلالان مانع خودکفایی کشور در تولید هستند

به گزارش ایسنا، آیت‌الله «محمدرضا ناصری‌یزدی» در جریان دیدار با وزیر دادگستری ضمن تاکید بر پیگیری برای رفع مشکلاتی که در کشور و استان حاکم است، اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی، موضوعی که الان دولت و همه دست اندرکاران باید به آن توجه داشته باشند، در درجه اول تقویت روحیه خودباوری و روحیه‌ای است که توانمندی خودشان را درک کنند.

وی افزود: یکی از خصلت‌هایی که امیرالمومنین در نهج‌البلاغه و برای فلسفه بعثت نقل می‌کنند، این است که پیامبر اکرم (ص) گنجینه‌ها و ظرفیت‌هایی که در اذهان انسان‌های مختلف وجود داشت را شکوفا کرده و به میدان آوردند.

امام جمعه یزد گفت: این که انسان در درون خودش باور کند که می‌تواند، موضوعی است که می‌تواند زمینه پیشرفت همه جانبه کشور را برطرف کند.

ناصری یزدی در ادامه با بیان این‌که الان جنبه تفکر در فعالیت‌های مختلف و حتی در تصمیم‌گیری‌ها کم رنگ است تصریح کرد: الان در جامعه و مدارس ما چنین موضوعی وارد نشده و غرب اجازه تقویت تفکر و تعقل به عنوان پایه‌های پیشرفت را نداده‌اند.

این مسئول گفت: برخی کارخانه‌هایی که در استان تعطیل هستند دلیل تعطیلی خود را کمبود قطعه می‌دانند و به همه جا مراجعه می‌کنند که بتوانند وام‌های کلان بگیرند و قطعات را وارد نمایند.

وی خاطرنشان کرد: با برخی از این تولید کنندگان که صحبت می‌کردیم از آنها سوال کردیم که شما استعداد کمتری از چینی‌ها دارید که با پاسخ منفی آنها روبرو می‌شدیم اما همچنان اعتماد به ظرفیت‌های داخلی را در کارهای خود وارد نمی‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: در طول ۴۰ سال گذشته خیلی کارها را خودمان می‌توانستیم انجام دهیم ولی به دلیل عدم اعتماد به ظرفیت‌های داخلی از یک سو و تنبلی از سوی دیگر، تولید کشور را به واردات وابسته کردیم و با هر فشار خارجی به مشکل بر می‌خوریم.

محدودیت‌های سرمایه‌گذاری مانند ویزا به زودی برداشته خواهند شد
هم اکنون بخوانید

ناصری یزدی ادامه داد: اگر یک سال در تمام محصولات به ظرفیت‌های داخلی اعتماد لازم را داشته باشیم، قطعا می‌توانیم در بسیاری از موارد خودکفا شویم و زمینه‌ای فراهم کنیم که کشور به مقاومت لازم در ارتباط با مسائل اقتصادی دست پیدا کند و اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی کلمه محقق نماییم.

امام جمعه یزد با انتقاد بر وجود روحیه و فرهنگ سودمحوری در بین تولید کنندگان و فعالان اقتصادی گفت: لازم است سعی کنیم که فرهنگ سودمحوری را از اقتصاد کشور دور کنیم و تلاش در راستای تولید محصولات مورد نیاز کشور را جایگزین آن کنیم.

وی با اشاره به این‌که الان اقتصاد های کلان دنیا متوجه شده‌اند که سودمحوری نمی تواند زمینه پیشرفت آنها را فراهم کند گفت: متاسفانه وجود این فرهنگ در بازرگانی ما منجر به خسارت های فراوانی شده و همین خسارت هم ما را از جلو رفتن بازداشته است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: بر پایه فرهنگ و روحیه سودمحوری، تولید کننده و تمام فعالان اقتصادی به جای اینکه نگاه کنند چه چیزی مورد نیاز جامعه است که آن را تولید یا وارد کنند، به دنبال محصولی می روند که سود زیادی برای آنها داشته باشد.

ناصری‌یزدی وجود برخی دلال‌ها در مسائل اقتصادی کشور را مانع پیشرفت کشور دانست و عنوان کرد: برخی دلالان به دلیل اینکه اگر کشور در محصول مرتبط با آنها از جمله چادر مشکی خودکفا شود، سودشان قطع می‌شود به شدت جلوی خودکفایی کشور را می‌گیرند.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: نظارت‌های قوه قضائیه باید از ابتدا و در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی باشد و نگذاریم کار به جایی برسد که ابتدا جرم‌های بزرگ در کشور به وقوع بپیوندد و بعد ما بخواهیم نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کنیم در صورتی که می‌توانیم اصلا نگذاریم تخلفی در کشور باشد.

بیانات مشفقانه رهبری ختم کلام است
هم اکنون بخوانید

وی با تاکید بر این‌که علت اصلی در وقوع بسیاری از جرایم در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی و مسائل مختلف دیگر ترک دو فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد  به مصوبه صورت گرفته در ارتباط با این دو فریضه اشاره کرد و با بیان اینکه این مصوبه برای رفع مشکلات کافی نیست گفت: امر به معروف و نهی از منکر در کشور نیازمند یک تشکل و سازمان توانمندی است که بتواند مسائل را به صورت درست و با در نظر گرفتن شرایط آن اجرا کند.

ناصری یزدی با بیان این‌که در این حوزه پیشنهادهای متعددی برای ایجاد یک سازمان زیرنظر ارگان‌های مختلف مطرح شد که هر کدام با مخالفت‌هایی روبرو بود افزود: پیشنهاد می‌کنم سازمانی در این رابطه زیر نظر قوه قضائیه ایجاد شود و با قوت کار خود را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد.

امام جمعه یزد تاکید کرد: البته در این حوزه باید توجه ویژه داشت که این دو فریضه بر اساس شرایط در نظر گرفته شده برای آن در دین اسلام اجرایی شود و افرادی متشخص و با اخلاق برای آن در نظر گرفته شود و برای اجرای این دو فریضه هم دوره‌های لازم را ببینند.

وی در پایان تصریح کرد: تا زمان که این دو فریضه به درستی در کشور اجرایی نشود، قطعا بسیاری از مشکلاتی و تخلفاتی که الان در کشور مشاهده می‌کنیم هم برطرف نمی‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا