دیدار سیدعباس صالحی با وزیر فرهنگ ترکمنستان

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی شامگاه یکشنبه ۲۶ خردادماه در دیدار با آتاگل شاهمرادف – وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان با تاکید بر این موضوع که دو کشور روابط تاریخی کهن با یکدیگر داشته‌اند، اظهار کرد: ما فقط همسایه نیستیم، بلکه یک خانواده در کنار یکدیگریم. برخی از شخصیت‌های بزرگ ترکمنستان در ایران متولد شده‌اند. همچنین برخی شخصیت‌های علمی و ادبی مورد احترام هر دو کشور هستند.

او خاطرنشان کرد: روابط سیاسی بین دو کشور پس از استقلال ترکمنستان روابط خوبی بوده است. سفر آقای روحانی، رئیس‌جمهور یایران در سال گذشته به ترکمنستان و سفر سایر مقامات دو کشور با یکدیگر روابط خوبی را بین دولت‌ها و ملت‌ها ایجاد کرده است. خوشحالیم که هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران در حال برگزاری است. این اتفاقات می‌تواند روابط تاریخی و سیاسی دو کشور را مستحکم‌تر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدواریم این روزها و سفر شما فرصت جدیدی برای تبادل روابط فراهم کند. موافقتنامه‌هایی که در طی این سفرها امضا می‌شود فرصت‌های متنوعی را در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… برای هر دو کشور فراهم می‌کند. خوشبختانه نگاه و فرهنگ مردم ایران و ترکمنستان به یکدیگر بسیار نزدیک است و همین امر باعث تبادل تجربیات این دو کشور با یکدیگر می‌شود. یکی از این نمونه‌ها برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در مرو بود که رئیس‌جمهور ترکمنستان به این جشنواره پیام داده‌اند و این خود می‌تواند تبادلات فرهنگی را افزایش بدهد.

صالحی یادآور شد: ما بیش از گذشته می‌توانیم از ظرفیت‌های فرهنگی هر دو کشور بهره ببریم. در سیل اخیری که در ایران رخ داد شاهد همبستگی جامعه ایران با جامعه ترکمنستان بودیم. ظرفیت‌های متعددی در حوزه مبادلات فرهنگی داریم که بخشی از آنها در حوزه اسناد تاریخی ماست. بخش دیگری در حوزه میراث و بخشی در حوزه مفاخر دو کشور دیده می‌شود. همچنین در حوزه شعر و ادبیات نیز آثار و مشترکات فرهنگی زیادی داریم. در زمینه هنری حوزه‌های متعددی وجود دارد که دو کشور می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند. موسیقی ایران از قدیم‌الایام جایگاه ویژه‌ای داشته است. چه حوزه موسیقی مقامی چه نواحی و چه حوزه کلاسیک و معاصر و جدید. در حوزه هنرهای نمایشی هم می‌توانیم ارتباط گسترده و وسیعی داشته باشیم. همکاری در حوزه عکس و نقاشی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌توان به آن پرداخت. سینمای ایران سینمای فاخری است و سالانه در حدود ۱۰۰ فیلم بلند و ده‌ها سریال ساخته می‌شود. از قدیم‌الایام هنر شاه کلید دو کشور ایران و ترکمنستان بوده است.

فرجام خیانت
هم اکنون بخوانید

در ادامه آتاگل شاهمرادف، وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان با تقدیر و تشکر از میهمان‌نوازی گرم ایرانی‌ها گفت: ریشه روابط ایران و ترکمن ریشه در اعصار گذشته دارد. ایران برای ترکمنستان یک کشور دوست و همسایه مهم است. رؤسای جمهور دو کشور برای استحکام این روابط تلاش زیادی کرده‌اند و تفاهمنامه‌های فرهنگی بین رؤسای دو کشور به امضا رسیده است که خوشبختانه به تمام تفاهمنامه‌ها عمل می‌شود.

وی گفت: از ابتدای سال چندین اعتماد نو به نقل از برنامه مشترک داشته‌ایم. از اجرایی شدن روزهای فرهنگی ترکمنستان در تهران تا سایر اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی که برگزار کرده‌ایم. خوشبختانه اعتماد نو به نقل از برنامه‌های مشترک زیادی بین دو کشور برگزار شده است که همواره مورد حمایت قرار گرفته است. ما به ارتقا روابط بین دو کشور علاقه‌مند هستیم و درصددیم که در زمینه کتابخانه و اسناد، تئاتر، سینما و تلویزیون از ظرفیت کشور ایران بیشتر بهره برده و آمادگی داریم که از اساتید و هنرمندان ایرانی در کشور خودمان بهره ببریم. ما در هر زمینه‌ای که دست می‌گذاریم ایران تجربیات بالایی دارد و از گروه‌های ملی موسیقی ایرانی دعوت می‌کنیم تا در ترکمنستان به اجرای اعتماد نو به نقل از برنامه بپردازند. همچنین فیلمسازی مشترک را مد نظر داریم. در ماه نوامبر فستیوال تئاتر را در ترکمنستان برگزار می‌کنیم و از طرف ایرانی می‌خواهیم یک گروه بزرگ تئاتر را به این فستیوال بفرستند. ارتقا سطح روابط کتابخانه‌ای دو کشور و تبادل اسناد ملی نیز از دیگر مواردی است که می‌توانیم به آن وارد شویم. انجمن نسخ خطی، باستان‌شناسی آثار تاریخی و مواردی از این قبیل هم می‌تواند در عرصه تبادل مفاهیم فرهنگی کارساز باشد. ما برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

یادی از خالق «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم»
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا