مهاجرت کارگاه‌های آلاینده تهران به شهرستان پاکدشت

محمودرضا سعیدپور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی دو سه دهه اخیر به‌تدریج با اقدامات قانونی شهرداری‌ها و محیط زیست در شهر تهران واحدهای آلاینده مجاز و غیرمجاز از داخل شهر خارج شدند. این واحدها موظف بودند که پس از خروج از شهر تهران به شهرک‌های صنعتی اطراف آن منتقل شوند اما بخش زیادی از این کارگاه‌های آلاینده، برخلاف قوانین و مقررات در شهرستان‌های اطراف استان تهران و در مکان‌های استیجاری مشغول فعالیت شدند.

وی با اشاره به اینکه از جمله این کارگاه‌های آلاینده می‌توان به ریخته‌گری‌ها، واحدهای آب‌کاری، قالیشویی‌ها و واحدهای رنگرزی پارچه و سنگشویی اشاره کرد، گفت: تعداد زیادی از این کارگاه‌های غیرمجاز به شهرستان پاکدشت – که نزدیک شهر تهران است – مهاجرت کردند و فعالیت آلاینده خود را در این شهرستان ادامه دادند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت اظهار کرد: سال گذشته در این شهرستان ۱۶۸۴ پایش زیست محیطی صورت گرفت که طی آن ۱۴۴ واحد جدید شناسایی شد همچنین ۶۹۷ اخطاریه زیست محیطی برای کارگاه‌های آلاینده صادر و ۳۰۸ مورد پیگیری حقوقی در مراجع قضایی انجام شد همچنین به دنبال این ۹۱ واحد کارگاهی جمع آوری و ۱۷ واحد آلاینده پلمب شد.

سعیدپور افزود: تمام این واحدهای آلاینده سبب آلودگی آب، خاک و هوا در شهرستان پاکدشت می‌شدند. در حال حاضر نیز تعداد دقیقی از واحدهای کارگاهی آلاینده در این شهرستان نداریم چرا که تعدادی از آن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی با بیان این که تقریباً ۹۷ درصد از کارگاه‌های آلاینده در شهرستان پاکدشت غیرمجاز هستند و مجوز ندارند، تصریح کرد: ۲۰۸ واحد به عنوان کارگاه‌های آلاینده در سطح این شهرستان شده بودند که در نهایت سال گذشته پس از بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها، ۱۶۳ مورد از آن‌ها به عنوان صنایع آلاینده به اداره محیط زیست استان تهران معرفی شدند تا در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست قرار گیرند. این صنایع آلاینده طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات و ارزش افزوده موظف‌ هستند که یک صدم فروش سالیانه خود را برای جبران خسارت‌های زیست محیطی به حساب خزانه‌داری کل بریزند.

شرط تزریق واکسن "پاستوکووک" به کودکان / نتایج امیدوارکننده از اثربخشی و بی‌خطری واکسن
هم اکنون بخوانید

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کارگاه‌های آلاینده در این شهرستان صنوف غیرمجاز هستند، تصریح کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صنایع بزرگ مانند صنایع غذایی، فلزی، معدنی و کشاورزی نیز در حال حاضر آلاینده هستند.

سعیدپور در پایان با اشاره به اینکه این صنایع و کارخانه‌ها در حال تلاش برای رسیدن به استاندارهای زیست محیطی هستند، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی در شهرستان پاکدشت، کارگاه‌های صنفی غیر مجاز هستند. گرچه این کارگاه‌ها کوچک هستند اما چندین برابر یک کارخانه بزرگ، تخریب زیست محیطی دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دو =

دکمه بازگشت به بالا