احتمال تشکیل دولت آتی اسرائیل از سوی یک ژنرال/ تماس‌ها با لیکود برای حذف نتانیاهو

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این نظرسنجی که موسسه “ماگار موهوت” انجام داده است، نشان می‌دهد نتایج انتخابات پارلمانی آتی همان نتایج انتخابات نهم آوریل خواهد بود اما در صورتی که ژنرال گابی اشکنازی، رئیس اسبق ستاد ارتش اسرائیل ریاست حزب “آبی سفید” را در این انتخابات برعهده بگیرد، نتایج متفاوت خواهد شد و به این ترتیب فراکسیون‌های احزاب راست‌گرا با هم‌پیمانان یهودیان افراطی خود تنها ۶۰ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست خواهند آورد و این بدین معنی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با این نتیجه هرگز نخواهد توانست مجدداً دولت تشکیل دهد، مگر اینکه معجزه‌ای رخ داده و با حزب “اسرائیل خانه ما” به ریاست آویگدور لیبرمن سازش کند.

طبق این نظرسنجی، حزب لیکود در انتخابات پارلمانی مجدد ۳۵ کرسی، حزب ژنرال‌ها (آبی سفید) ۳۳ کرسی، حزب “اسرائیل خانه ما” و “اتحاد یهودیت توراتی” هشت کرسی، حزب “شاس” هفت کرسی و هر یک از اتحاد احزاب “راست‌گرای جدید” و “مرتز” پنج کرسی و حزب کار نیز چهار کرسی به دست خواهند آورد.

این نظرسنجی احتمال تشکیل مجدد حزب “فهرست عربی مشترک” را محاسبه نکرده است و برگزارکنندگان این نظرسنجی احتمال می‌دهند که این حزب با دو لیست در انتخابات شرکت کرده و همان نتیجه انتخابات قبلی را کسب کند. یعنی ائتلاف “جبهه دموکراتیک صلح و برابری” به ریاست ایمن عوده و جنبش “عربی تغییر” به ریاست احمد طیبی شش کرسی و ائتلاف جنبش اسلامی و انجمن ملی دموکراتیک چهار کرسی به دست می‌آورند.

در صورتی که ژنرال اشکنازی ریاست لیست حزب ژنرال‌ها را برعهده بگیرد براساس این نظرسنجی این حزب ۳۵ کرسی، حزب لیکود ۳۳ کرسی را به دست خواهد آورد و در این صورت فراکسیون راست‌گرا و حریدی‌ها تنها ۵۴ کرسی به دست می‌آورند و حزب اسرائیل خانه ما نیز  هشت کرسی از آن خود خواهد کرد و طبق این نتیجه نتانیاهو برکنار و اشکنازی مامور تشکیل دولت می‌شود.

دیدارهای رئیس پارلمان عراق با مقامات کویتی با تاکید بر تقویت روابط اقتصادی
هم اکنون بخوانید

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر، این نظرسنجی دومین نظرسنجی است و هر دو نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که انتخابات آتی تغییری چشمگیری در دولت نخواهد داشت اما ناظران معتقدند در صورتی که نتانیاهو همان تعداد آرای قبلی را به دست آورده و ۶۰ کرسی یعنی همه احزاب راست به جز حزب لیبرمن را کسب کند، رووی ریولین، رئیس رژیم صهیونستی او را برکنار و شخص دیگری را برای تشکیل دولت آتی مامور خواهد کرد و این شخص ممکن است از حزب لیکود یا اسامی مطرح شده از جمله “یسرائیل کاتس”، وزیر خارجه اسرائیل یا جدعون ساعر، وزیر سابق داخلی باشد و حتی ممکن است ریولین شخصی را از حزب ژنرال‌ها بنی گانتس، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم یا اشکنازی را مکلف کند که در هر دو صورت نتانیاهو از سمت نخست وزیری کنار می‌رود.

منابع سیاسی در تل‌آویو گفتند: دو حزب لیکود و آبی سفید به صورت کاملاً محرمانه بدون اطلاع نتانیاهو اخیراً رایزنی کرده و امکان برکناری نتانیاهو و تشکیل دولت متحد متشکل از این دو حزب را بررسی کردند.

به گفته این منابع، رویکرد این دو حزب آن است، که نخست وزیر کسی باشد که در انتخابات پارلمانی بیشترین آرا را کسب می‌کند و در صورت کسب آرای برابر یا نزدیک به هم، این دو حزب بر سر تقسیم سمت نخست وزیری به صورت دو ساله میان هر دو حزب توافق می‌کنند. همچنین دو طرف امکان این مساله را بررسی کردند که احتمالا نتانیاهو با دادستان کل اسرائیل توافق می‌کند تا در ازای بستن پرونده‌های فسادی که در آنها دست دارد، سمت‌های دولتی و نیز تا ابد سیاست را کنار بگذارد که در این حالت نیز امکان تشکیل دولت متحد میان دو حزب را براساس توافق مذکور (تقسیم نخست وزیری به صورت دو ساله) بررسی کردند.

اردن اقدامات پلیس رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی را محکوم کرد
هم اکنون بخوانید

حزب ژنرال‌ها اظهار نظر در خصوص این اخبار را رد کرده و حزب لیکود نیز اعلام کرد، هیچ مذاکراتی میان این دو حزب صورت نگرفته و این اخبار تنها توهم رسانه‌هاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا