قزاقستان در انتظار انتخابات ریاست جمهوری فردا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیسیون مرکزی قزاقستان اعلام کرد که سراسر کشور برای رای گیری آماده است.

در سراسر قزاقستان ۱۱ میلیون و ۹۴۷ نفر واجد شرایط حضور دارند که فردا از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۲۰ به وقت محلی می‌توانند به پای صندوق رای روند.

برای انتخابات ۹ هزار و ۹۷۰ مرکز رای در سراسر کشور برقرار شده است.

هم چنین قزاق‌های ساکن خارج از کشور در ۵۱ کشور می‌توانند آرای خود را در ۶۴ صندوق رای بیندازند.

شمارش آرا بعد از پایان رای گیری آغاز می‌شود و حداکثر تا ۱۲ ساعت این روند ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود با توجه به این که جانشین دستچین شده “نورسلطان نظربایف” برای سمت ریاست جمهوری تقریباً پیروزی‌اش در این انتخابات مسلم است، همچنان نفوذ نظربایف بر قزاقستان برقرار بماند.

“قاسم جومارت توکایف” ۶۶ ساله که یک دیپلمات پرسابقه بوده و فعلاً به صورت موقت رئیس جمهور قزاقستان است برای رهبری حزب حاکم کشورش کاندیدا شده و نظربایف مشتاقانه حمایتش را از او اعلام کرده است.

نظربایف در ماه مارس از ریاست جمهوری استعفا کرد تا توکایف موقتاً رئیس جمهور شود. اعلام این استعفا باعث شگفتی قزاق‌هایی شد که از زمان شوروی سابق تاکنون تحت حاکمیت او زندگی کرده بودند اما او همچنان انتظاری می‌رود که تعیین کننده امور در این کشور ۱۸ میلیون نفری واقع در آسیای مرکزی باشد.

شش رقیب توکایف در این انتخابات از جمله یک چهره اپوزیسیون نسبتاً ناشناس هستند و تقریباً همگی در قزاقستان چندان شناخته شده نیستند.

توکایف مورد حمایت تعداد زیادی از ستارگان موسیقی و سینمای قزاقستان قرار گرفته و به نظر می‌رسد دستگاه حاکم در این کشور نیز از او حمایت کند.

رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق از بارزانی خواست کناره‌گیری کند
هم اکنون بخوانید

طی حاکمیت چند دهه‌ای نظربایف در قزاقستان این کشور شاهد شکوفایی اقتصادی بود اما با این حال این کشور از آزادی رسانه برخوردار نبوده و وضعیت حقوق بشری خوبی پیدا نکرده است.

قاسم خان کاپاروف، مدیر اندیشکده دفتر پژوهش اقتصادی قزاقستان گفت: من فکر نمی‌کنم ما بتوانیم این انتخابات را مشروع تلقی کنیم.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: دولت قزاقستان کارمندان دولتی نظیر پزشکان و معلمان را تشویق به رأی دادن به توکایف کرده است در حالی که حامیان داوطلب کمپین انتخاباتی او از بودجه دولتی پولشان پرداخت می‌شود.

نظربایف در پی بالاگرفتن اعتراضاتی از ابتدای سال جاری میلادی دولت قزاقستان را به دلیل عملکرد اقتصادی ضعیف منحل کرد.

مختار آبلایزوف، یک بانکدار قزاقستان ساکن خارج کسی بوده که الهه انتقام نظربایف بوده و عامل فراخوان به اعتراضات در شهرهای سراسر این کشور بود و اخیراً نیز برای برگزاری اعتراضات در قزاقستان به هنگام انتخابات روز یکشنبه فراخوان داده است.

توکایف که سابقا وزیر خارجه بوده به روی تداوم اوضاع مربوط به زمان حکومت سه دهه نظربایف تبلیغ کرده و دستگاه تبلیغات دولتی نیز دوران او را یک پیروزی بی پایان توصیف کرده است.

توکایف وعده داده که نظربایف به عنوان رئیس مادام العمر شورای امنیت ملی قدرتمند این کشور و رهبر افتخاری ملت همچنان نقش تعیین کننده در سیاست‌گذاری‌ها داشته باشد.

در این رقابت انتخاباتی امیرجان کاسانوف، یک پایگاه خبری و کاندیدای انتخابات تنها کاندیدایی است که سابقه انتقاد از دولت را دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفت =

دکمه بازگشت به بالا