با ورود "سواری دیزلی" فاتحه هوای پاک را بخوانیم

نواب حسینی منش در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو  در راستای انجام مطالعاتی بروی موتور سواری دیزلی و تلاش برای تولید و توسعه سواری های دیزلی،  گفت: ۱۵سال است که سایر کشورها نسخه استفاده از خودروی دیزلی را پیچیده‌اند و نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که تجربه ناموفق سایر کشورها را مجددا در کشورمان آزمون و خطا کنیم؟.

وی با بیان اینکه روزانه در تهران ۱۰۰تا ۱۵۰هزار خودروی سنگین دیزلی تردد می‌کنند که بعضا از سایر استان‌ها وارد تهران می‌شوند، افزود: براساس حدود مجاز آلایندگی خودروها، می‌بایست درصد حجمی دود خروجی از اگزوز خودروی دیزلی،  ۲.۸ پی پی ام  باشد که اگر قطر هر اگزوز را ده سانت در نظر گرفته و در ۱۰۰هزار خودوری دیزلی ضرب کنیم می‌بینیم که روزانه به مساحت ۷۸ کیلومتر مربع در تهران دود تولید می‌شود یعنی به تعبیر دیگر اگزوزی به قطر ۱۰  کیلومتر داریم که مدام در تهران دود تولید می‌کند و دقت داشته باشید که این عدد، حدود مجازی است که سازمان محیط زیست و سازمان استاندار آن را تایید کرده‌اند و این درحالی است که در واقعیت به دلیل مشکلات خودروهای دیزلی، بیش از این میزان دود در تهران تولید می شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه همین حالا هم ما نگران آلایندگی  خودروهای تولیدی از کارخانه هستیم گفت: بروی کاتالیست  خودرویی که از کارخانه بیرون می‌آید نوشته شد”فاقد الزام آلایندگی”!؛ مسئولان امر عنوان کردند که اقداماتی در راستای بهبود کارکرد موتور و قطعات برای کاهش آلایندگی خودروهای سواری دیزلی اعمال می‌کنند، اما خنده دار است چراکه خودرویی که الان از کارخانه بیرون می‌آید،  نمی‌تواند استاندارد یورو ۲ را پاس کند و چگونه می‌خواهند استاندارهای یورو ۶ مدنظرشان را بروی این خودرو پیاد کنند؟.

از کارکنان زن نمونه زندان های استان تهران تقدیر شد
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: گفته شده که این خودروها برای تردد در برون شهر درنظرگرفته شده است اما جای سوال است که مگر ما می‌توانیم تفاوتی بین خودروهای سواری درون و برون شهری قائل شویم؟ مگر می‌توانیم به خودروی دیزلی که از شیراز یا مشهد و … آمده بگویم به تهران وارد نشوید؟ و مطئن باشید اگر خودروسازان بتوانند نظر مثبت دولت را برای تولید خودروی سواری دیزلی جلب کنند باید “وا اسفا” برای شهرمان بخوانیم.

 حسینی منش با بیان اینکه در حال حاضر چهار میلیون خودروی سواری در تهران وجود دارد که با وجود تمام سخت‌گیری‌ها هنوز تعداد روزهای ناسالم شهرمان برای گروه‌های حساس بیشتر از میانگین جهانی است ادامه داد: حالا تصور کنید خودروهای سواری دیزلی نیز وارد چرخه شوند و آن زمان باید فاتحه اقدامات ایجابی و سلبی را که در این مدت برای بهبود وضعیت هوای تهران انجام گرفته را خواند!.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا