دلایل کاهش قیمت جهانی مس

به گزارش ایسنا، مس در صنایع نیرو و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرمایه گذاران این فلز را معیاری برای سنجش سلامت اقتصاد می‌بینند.

قیمت مس در بازار فلزات لندن در روزهای اخیر حدود ۵۸۵۰ دلار در هر تن معامله شده است و در ماه مه حدود ۹ درصد سقوط کرد. افت قیمت مس عمدتاً به دلیل احتمال از بین رفتن تقاضا در چین است. این کشور در حدود نیمی از مصرف جهانی که امسال حدود ۲۴ میلیون تن برآورد شده است، سهم دارد.

با این حال اختلالات تولید در شیلی، مشکلات سیاسی و نیرو در زامبیا و محدودیت‌ها در خصوص واردات قراضه به چین، انتظار می‌رود روی عرضه مس در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تأثیر بگذارد.

مدیر یک صندوق سرمایه‌گذار متمرکز به فلزات در این باره گفت: کمبود عرضه مس بزرگ‌تر از میزانی خواهد بود که دو ماه پیش تصور می‌رفت و از هم اکنون در بازار معاملات فیزیکی مشاهده می‌شود.

در شیلی شرکت دولتی کودلکو ممکن است با اعتصاب کارکنان در معدن “چوکویی کاماتا” مواجه شود که اتحادیه کارگران آن پیشنهاد نهایی قرارداد جدید را رد کرده‌اند.

کودلکو بزرگترین تولیدکننده مس جهان است و سال گذشته در معادن خود ۱.۶۷۸ میلیون تن مس تولید کرد.

به گفته کاش کمال، تحلیلگر شرکت “بی ام او کپیتال مارکتس”، امسال کمبود حدود ۲۷۰ هزار تن مس پالایش شده پیش بینی می‌شود. محدود شدن بازار کنسانتره در هزینه‌های تصفیه منعکس شده که اکنون به پایین ۶۰ دلار در هر تن در مقایسه با ۹۵ دلار در دسامبر رسیده است.

پایه حقوق کارگران تغییر کرد/ حق مسکن ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد
هم اکنون بخوانید

معدنکاران هزینه‌های تصفیه و پالایش را به کارخانه‌های ذوب برای فرآوری کنسانتره و تبدیل آن به فلز پالایش شده پرداخت می‌کنند.

در این بین، معدن “لاس بامباس” شرکت چینی MMG در پرو نیز مورد توجه قرار دارد. اقدام مردم محلی در بستن راه پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر جبران خسارت، نگرانی‌هایی را نسبت به دسترسی به کنسانتره با کیفیت عالی برانگیخته است.

معدن “لاس بامباس” یکی از بزرگترین معادن پرو است که حدود ۴۰۰ هزار تن مس در سال تولید می‌کند.

در زامبیا که سال گذشته ۸۶۰ هزار تن مس تولید کرد، انتظار می‌رود میزان تولید در سال ۲۰۱۹ به دلیل تغییرات صورت گرفته در مالیات معدنی ۱۰۰ هزار تن کاهش پیدا کند. مشکل نیرو در زامبیا نیز مورد توجه است.

تحلیلگران اختلالات عرضه مس در سال جاری را حدود ۵ درصد، معادل ۱.۲ میلیون تن تخمین زده‌اند؛ اما ریسک اختلالات بیشتر تولید قابل توجه است و به معنی احتمال کمبود بیشتر از حد انتظار است که البته بخشی از آن می‌تواند با برداشت از موجودی بازارهای بورس جبران شود.

موجودی مس در انبارهای مورد تأیید بازار فلزات لندن ۲۱۲ هزار و ۴۱۵ تن و در انبارهای تحت نظارت بازار بورس شانگهای ۱۷۲ هزار و ۲۶۶ تن است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود محدودیت‌ها برای واردات قراضه در چین نیز در تشدید کمبود مس ظرف چند ماه آینده تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا