آیا ترامپ هم به ذخایر نفتی آمریکا متوسل می شود؟

به گزارش ایسنا، اکنون به نظر می‌رسد با نوسان فوق‌العاده قیمت‌ها، صحبت‌های مشابهی دوباره مطرح شده است.

گمانه زنی‌های سال گذشته از سوی ریک پری، وزیر انرژی آمریکا رد شده بود و وی اظهار کرده بود که اگر به ذخایر نفت استراتژیک نگاه کنید و بخواهید از آنها برای عرضه به بازار استفاده کنید، تأثیر جزئی و کوتاه مدتی خواهد داشت.

این بار نیز واکنش واشنگتن به قیمت‌های بالاتر نفت برای مصرف کنندگان آمریکایی همزمان با آغاز فصل رانندگی تابستانی در این کشور بعید است شامل فروش از ذخایر نفت استراتژیک باشد. چندین دلیل برای چنین تصمیمی وجود دارد که نخستین آن احتمال تأثیر معکوس استفاده از ذخایر نفت استراتژیک بر ثبات قیمت‌های نفت و دومی عدم نیاز برای چنین اقدامی است.

ذخایر نفت استراتژیک با امنیت ملی مترادف است و هر گونه خبری مبنی بر تصمیم واشنگتن برای استفاده از این ذخایر برای ثابت نگه داشتن قیمت‌های نفت، تأثیر مثبت اما کوتاه مدتی خواهد داشت.

اندرو کریچلو، تحلیلگر “اس اند پی گلوبال پلاتس” در این باره اظهار کرد: مقررات سخت‌گیرانه برای استفاده از ذخایر نفت استراتژیک وجود دارد و تنها معدودی از دفعات بوده که رؤسای جمهور آمریکا اجازه یافته‌اند برای مقابله با رشد قیمت نفت، از این ذخایر استفاده کنند که مسلماً شرایط مذکور بسیار وخیم‌تر از وضعیت فعلی بازار نفت بوده است.

اکنون هیچ جنگی وجود ندارد، در حالی که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۱ در زمان آغاز عملیات طوفان صحرا علیه عراق، از ذخایر نفت استراتژیک استفاده کرده بود. همچنین در سال ۲۰۰۵ که طوفان کاترینا خسارات سنگینی به صنعت پالایش نفت منطقه گلف کاست وارد کرد، از این ذخایر برداشت شد. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در مقایسه با ۱۲۰ دلار در سال ۲۰۱۱ که قیمت نفت در پی جنگ داخلی لیبی صعود کرده بود و باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا به ذخایر نفت استراتژیک متوسل شده بود، بسیار پایین‌تر است.

بلاکچین بستر و زیرساخت اعتماد برای مبادلات تجاری است
هم اکنون بخوانید

با وجود اینکه شرایط حادی وجود ندارد اما ریسک ژئوپلیتیکی برای عرضه کافی نفت کاملاً بالا دیده می‌شود.

اما طبق گزارشی که به تازگی از سوی روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر شده است، سطح ذخایر نفت خارج از ذخایر نفت استراتژیک با سریع‌ترین نرخ از سال ۲۰۱۶ رشد می‌کند و این مسئله نگرانی‌هایی را نسبت به مازاد عرضه به جای کمبود عرضه برانگیخته است. این نگرانی به نوبه خود قیمت‌های نفت را تحت فشارهای کاهشی قرار داده است و به نظر می‌رسد تأثیر بیشتری نسبت به هر گونه اعتماد نو به نقل از برنامه برای برداشت از ذخایر نفت استراتژیک برای کنترل قیمت نفت داشته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به طور مختصر کاخ سفید هیچ نیازی و تمایلی برای استفاده از ذخایر نفت استراتژیک برای تحت کنترل نگه داشتن قیمت‌های نفت ندارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا