تولید غذا برای ۳۰۰ میلیون نفر امکان‌پذیر نیست

به گزارش ایسنا، در سال‌ها و دهه اخیر همواره اختلاف نظری بین کارشناسان و مسئولان بخش کشاورزی وجود داشته است؛ چرا که عده‌ای از جمله وزرای کشاورزی دولت‌های نهم و دهم معتقدند که می‌توان با وضعیت کنونی آب و خاک برای ۳۰۰ میلیون نفر هم غذا تولید کرد، اما برخی دیگر همچون عیسی کلانتری – وزیر اسبق جهاد کشاورزی و دبیرکل خانه کشاورز – بر این باورند که با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت در منابع آبی نمی‌توان برای همه جمعیت ایران هم غذا تولید کرد و باید به سمت تولید محصولات کم‌آب‌بر و واردات محصولاتی برویم که آب‌بری بالایی دارند تا بتوانیم ضریب امنیت غذایی کشور را بالا ببریم.

در پی بارندگی‌ها و سیل اخیر برخی کارشناسان و مسئولان همچون وزیر نیرو معتقد بودند که ایران به سمت تغییر اقلیم حرکت می‌کند و از این به بعد باید برای پیشگیری از مخاطرات بارندگی‌های شدید آینده اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کنیم. در این میان عده‌ای از کارشناسان می‌گویند که این تغییر اقلیم می‌تواند ایران را به سمت وسویی ببرد که برای جمعیت بیشتری غذا تولید کنیم و ضریب خودکفایی و امنیت غذایی را ارتقا دهیم.

تصور تامین غذا برای ۳۰۰ میلیون نفر در ایران اشتباه است

این در حالی است که کاظم خاوازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معتقد است در وهله نخست باید دید که این بارندگی‌ها و تغییر اقلیم تا چه حد و اندازه رخ خواهد داد، اما اگر ادامه نداشته باشد تأثیر چندانی روی تولید محصولات کشاورزی و افزایش آن نخواهد داشت.

عراق منکر درخواست معافیت شد
هم اکنون بخوانید

وی در این رابطه به ایسنا گفت: حتی اگر بارندگی‌ها هم ادامه پیدا کند و به سمت پربارشی حرکت کنیم باید به نکات دیگری هم توجه کنیم که می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و واردات تکنولوژی‌های روز اشاره کرد، چرا که اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توان انتظار داشت که عملکرد این بخش در تولید محصولات کشاورزی و غذا بهبود پیدا کند.

وی با بیان این‌که عزم ملی برای تغییر وضعیت کنونی نیاز است، اظهار کرد: با این خاک، آب و امکانات بیشتر از وضعیت کنونی نمی‌توانیم تولید کنیم و این تصور که می‌توان حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از نظر غذایی و محصولات کشاورزی تأمین کرد نادرست است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا