نصرالله توطئه آمریکا و هم‌پیمانان عرب آن علیه آوارگان سوری را برملا کرد

به گزارش ایسنا، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود درباره سخنرانی روز شنبه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت بر دشمن اشغالگر اسرائیل آورده است: سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله شامل نکات مهم و اساسی است اما ما اینجا به دو نکته اصلی می‌پردازیم:

اول تأکید سید حسن نصرالله بر اهمیت نیروی بازدارندگی لبنان به عنوان ضمانت واقعی برای این کشور در جهان است که دیگر جایی برای قوانین بین‌المللی در آن وجود ندارد. اگر این نیروی بازدارندگی نبود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بخش‌هایی از جنوب لبنان را به دشمن اسرائیلی می‌بخشید همانطور که درباره قدس و جولان این کار را کرد.

دوم اشاره وی به این مساله که آمریکا، غرب و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نمی‌خواهند آوارگان سوری قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در این کشور به وطن خود بازگردند در حالیکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مکالمه تلفنی به وی تأکید کرده بود که آماده تسهیل این بازگشت است.

هدف سید حسن نصرالله از نکته اول این بود که بهترین راه برای برخورد با اسرائیل رفتن به سازمان ملل و مذاکرات صلح نیست بلکه حرکت در مسیر مقاومت است چراکه تنها زبانی است که دولت اشغالگر اسرائیل و رهبرانشان آن را می‌فهمند.

فداکاری‌های بزرگی که اعضای مقاومت در جنوب لبنان انجام دادند تمامی معادله‌ها را تغییر داد و ایهود باراک، نخست‌وزیر وقت اسرائیل را به عقب‌نشینی یکجانبه و بدون شروط برای کاهش تلفات وادار کرد. در نتیجه آنچه بر “کمربند امنیتی” در جنوب لبنان منطبق است باید بر جولان، قدس، مزارع شبعا، الغجر و کفرشوبا و تمامی اراضی عربی دیگر منطبق باشد.

بحران خلیج فارس به نقطه صفر بازگشت
هم اکنون بخوانید

اما درباره نکته دوم یعنی بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، آمریکا و هم‌پیمانان عرب و غربی‌اش این را نمی‌خواهند چراکه می‌خواهند از این برگ برنده در دیکته کردن اراده خود و تغییر نظام سوریه و تحقق آنچه در به دست آوردن آن شکست خوردند، استفاده کنند.

اتفاقی نیست که شدت محاصره سوریه در این روزها برای برهم زدن ثبات کشور بعد از موفقیت ارتش سوریه در سیطره بر بیشتر خاک سوریه افزایش یافته است.

در اوج بحران سوریه و چند سال پیش سوخت‌ و کالاهای ضروری به قیمت‌های معقولی پایین بودند اما اکنون اوضاع کاملا فرق کرده است. اکنون صف ماشین‌ها در مقابل پمپ بنزین‌ها تا چندین کیلومتر دیده می‌شود و سفارت آمریکا در اردن تجار را احضار کرده و آن‌ها را تهدید می‌کند که اگر یک بشکه بنزین به سوریه صادر کنند تحریم خواهند شد. همه این‌ها برای این است که معیشت سخت در سوریه را برای آوارگان به تصویر بکشند و آن‌ها را در بازگشت به وطنشان دچار تردید کنند.

چه‌بسا اینجا اشاره به این مساله نیز مفید باشد که ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از نیروهای سوریه دموکراتیک که کنترل منابع عظیم گاز و نفت در شرق فرات را در دست دارند حمایت می‌کنند تا نگذارند این منابع به دست دمشق بیفتند و بحران سوخت همچنان ادامه پیدا کند.

آوارگان سوری که در کشورهای میزبان با شرایط سختی روبرو هستند می‌خواهند به کشورشان بازگردند. آن‌ها شرایط سختی دارند به ویژه در ترکیه که میزبان حدود چهار میلیون آواره سوری است و با سیاست‌های نژادپرستانه از سوی احزاب تندرو مواجهند. این نژادپرستی طی انتخابات محلی اخیر به وضوح دیده می‌شد. مساله جالب توجه این بود که حزب حاکم عدالت و توسعه جزو احزابی بود که از این برگ برنده سوءاستفاده کرد.

اجلاس گروه ۲۰ موفقیتی برای روسیه و چین بود/ دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا نشان دهنده باز بودن مسیر دیپلماسی میان دو کشور است
هم اکنون بخوانید

همکاری که از لبنان بازگشته به ما خبر داد که چندین سرباز آمریکایی مراقب مرزهای لبنان و سوریه هستند و خودروها را تفتیش می‌کنند و هرگونه بنزینی را که ممکن است به سوریه قاچاق شود مصادره می‌کنند. هنوز از میزان صحت این اطلاعات خبر نداریم اما در اعتبار و درستی این همکار شکی نداریم.

توطئه علیه سوریه و فلسطین یکی است و کسی که مانع بازگشت آوارگان سوری می‌شود کسی است که قدس و جولان را به بنیامین نتانیاهو هدیه کرد و هم او کسی است که پشت کنفرانس نابودی مساله فلسطین در منامه با عنوان بعد اقتصادی “معامله قرن” ایستاده است برای همین محبوبیت محور مقاومت و سید حسن نصرالله در میان اعراب افزایش می‌یابد چراکه او تنها کسی است که زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد و واقعیت را با شجاعت و جرأت در زمانی که دیگران برای نابودی آن تلاش می‌کنند، بیان می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا