سنایی: ایران، روسیه، چین و ترکیه نقشی مهم در شکل‌دهی به نظم بین‌المللی دارند

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مدودف، نخست‌وزیر و مقامات دیگر روس پیام‌هایی خطاب به شرکت‌کنندگان این کنفرانس صادر کردند.

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه به عنوان یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه این کنفرانس طی سخنانی به دو روند موجود در صحنه بین‌المللی در دو دهه اخیر اشاره و اظهار کرد: روند غربی به دنبال از بین بردن نظم وستفالیایی و شاخصه‌های آن است و روند دیگر به دنبال ایجاد چندجانبه گرایی و احترام به شاخصه‌هایی مانند احترام به حاکمیت ملی و ثبات مرزهاست. این دو رویکرد در بحران‌های لیبی، یمن و سوریه در تقابل با یکدیگر قرار گرفتند.

وی به نقش روزافزون شرق در تحولات جهانی و کاهش نقش غرب اشاره کرد و افزود: ایران، روسیه، چین و ترکیه با بهره‌گیری از ساختارهایی مانند سازمان شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان اکو نقشی مهم در شکل دهی به نظم بین المللی دارند.

وی با اشاره به رویکرد تمدنی ایران و باور تاریخی به گفتگو و تعامل گفت: ایران مبتکر ایده گفتگوی تمدن‌ها و بانی قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گری بوده و این در حالی است که برخی کشورها به جای رویکرد گفتگو، به طور روزافزونی به سمت استفاده از ابزار تحریم می‌روند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصل گفتگو و تعامل، هیچ تردیدی در دفاع از منافع خود نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این همایش که طی دو روز و با ارائه بیش از ۶۰ سخنرانی برگزار می‌شود، از مهم‌ترین کنفرانس‌های حوزه علوم انسانی در روسیه است. ورشنین معاون وزیر خارجه روسیه، عمرموسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، موراتینوس وزیر خارجه سابق اسپانیا و شوکت عزیز، نخست وزیر سابق پاکستان از جمله سخنرانان این کنفرانس بودند.

برای برگزاری انتخابات بهتر به قانون انتخابات بروزرسانی شده نیازمندیم
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا