حمایت ۴ برابری سرمایه از شرکتها به صورت غیرمستقیم/پوشش ریسک سرمایه‌گذاران فناوری

به گزارش ایسنا، محمدصادق خیاطیان یزدی امروز در مراسم امضای قرارداد سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم وصنعت ایران با یکی از شرکتهای فناور مرکز رشد این دانشگاه در زمینه تولید سرنگ اینفیلتو با بیان اینکه راه و علاج شرایط کنونی کشور تحقق شعار رونق تولید است، گفت: به عقیده ما که در یک نهاد تخصصی مالی فعالیت می‌کنیم، از عوامل تحقق تولید، توسعه شرکتهای دانش‌بنیان و نفوذ فناوری و نوآوری به صنایع کشور است که اگر این اتفاق بیفتد، رقابت پذیری شرکتها افزایش پیدا کرده و شاهد صادرات به سایر کشورها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ابزارهای تحقق رونق تولید نهادهای مالی هستند، گفت: این موضوع هم بر اساس تئوری‌های قوی و هم تجربیات در دنیا حاصل شده و بر این اساس نهادهای مالی بزرگی نیز در دنیا شکل گرفته و زمانی که یک فناوری می‌خواهد شکل بگیرد بخش خصوصی کمتر می‌تواند در این حوزه سرمایه گذاری کند؛ چرا که سریعاً می‌خواهند به سود و برگشت سرمایه دست پیدا کنند. بنابراین در این عرصه لازم است که حاکمیت با ایجاد نهادهای تخصصی ورود پیدا کند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی سپس به تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ و نیز ایجاد صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ با حضور دولت جدید شرکتها توسعه پیدا کردند و حجم زیادی از فعالیت‌های صندوق به امر تسهیلات اختصاص پیدا کرده بود و ابزارهای حمایتی کمتری وجود داشت؛ این در حالی است که از سال ۹۷ تغییرات جدی هیات عامل صندوق و معاونان آن به وجود آمد و رویکرد استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری با حمایت قانون در دستور کار قرار گرفت.

چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله با استفاده از دستگاه‌های ساخت یک شرکت دانش‌بنیان
هم اکنون بخوانید

خیاطیان با اشاره به اینکه ابزار سرمایه‌گذاری حساسیت دارد و دارای اولویت است، گفت: بستر نوآوری در مراکز رشد و پارک‌ها فراهم شده و این مراکز محل‌های خوبی برای سرمایه گذاری به شمار می‌آیند؛ این در حالی است که حضور نهادهای شبه دولتی در سرمایه‌گذاری مستقیم برای فعالیت‌ها دارای مخاطراتی است و سعی کردیم این سرمایه گذاری غیرمستقیم باشد و در عوض از حمایتهای نهادهای تخصصی در سایه قانون بهره ببریم که یکی از این نهادها صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت است که مجوز سرمایه‌گذاری از صندوق نوآوری وشکوفایی اخذ کرده است.

وی تاکید کرد: هر شرکتی که فناوری با قابلیت تجاری سازی را دارد، می‌تواند از طریق صندوق پژوهش و فناوری به صندوق ما مراجعه کند، صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۴ برابر سرمایه آن شرکت را به صورت غیر مستقیم در اختیار آنها قرار خواهد داد. به عبارتی شرکتی که بتواند ۲۰ درصد سرمایه از طریق صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تأمین کند، از حمایت چهار برابری سرمایه از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برخودار خواهد شد.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این‌که شرکتها باید موضوع سرمایه‌گذاری را جدی بگیرند، گفت: ابزار دیگر سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری وشکوفایی بحث پوشش ریسک است که در این زمینه صندوق به منظور جلب افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری هستند، ۵۰ تا ۱۵۰ درصد سرمایه‌گذاری آنها را پوشش ریسک خواهد داد که این موضوع تشویق خوبی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه فناوری به شمار می‌آید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا