یک طلبه تاجیکستانی: نمایشگاه قرآن مشهد از کیفیت و سطح بالایی برخوردار بود

سید رضا عبداللهف در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه «چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در خصوص آداب و رسوم کشور تاجیکستان در ماه مبارک رمضان و چگونگی برگزاری نمایشگاه قرآن در تاجیکستان اظهار کرد: ماه رمضان در تاجیکستان خیلی بزرگ پنداشته می‌شود و احترام زیادی دارد. ۹۵ درصد مردم تاجیکستان، اهل سنت هستند؛ اهل سنت آداب و رسومی دارند که تشیع ندارد.

وی ادامه داد: در تاجیکستان بعد از هر افطار همه مردم در یک مسجد جمع می‌شوند و هر شب یک جز قرآن را در نماز قرائت می‌کنند و در ماه رمضان کل قرآن را در نماز قرائت می‌کنند. زمان افطار هم در خانه همه باز است و کسی که مسافر است و جا و مکان ندارد، به هر خانه‌ای که بخواهد می‌رود و افطار می‌کند.

عبداللهف افزود: عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم اهل سنت است و آنقدر این عید مهم است که بچه‌ها از شب قبل آن برای روز بعد خواب ندارند. در روز عید مراسمی به نام «عید گردک» داریم که بچه‌ها گروه گروه از خانه بیرون می‌روند و خانه‌های مردم در می‌زنند و عید را تبریک می‌گویند و عیدی می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در تاجیکستان برخی محدودیت‌های دینی وجود دارد و تعلیم و تعلم قرآن هم در آنجا تا حدودی محدودیت دارد؛ تاجایی که بعضی قانون‌ها مانند این که زیر ۱۸ سال مسجد رفتن ممنوع است یا ممنوعیت حجاب وجود دارد و این شرایط ایران که آزادانه قرآن را تبلیغ می‌کنند در تاجیکستان نیست و اینطور نیست که نمایشگاه‌های قرآن و نمایشگاه‌های اسلامی برگزار شود.

برگزاری مراسم پایانی جشنواره نقد کتاب
هم اکنون بخوانید

عبدالهف خاطرنشان کرد: من از بچگی دنبال کارهای قرآنی و فرهنگی بودم و حافظ ۲۰ جز قرآن هستم و چون خودم خیلی قرآن را دوست داشتم و دوست داشتم خدمتی به اسلام و کشورم بکنم، از این نظر به نمایشگاه آمدم و ان‌شاءالله که شرایط در تاجیکستان برای قرآن و اسلام بهتر و روابط ایران و تاجیکستان نیز بهتر شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا