انهدام باند سازمان یافته فیشینگ با بیش از ۱۰۰ شاکی

به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید دراین باره گفت: در پی ارجاع بیش از ۱۰۰ فقره پرونده برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان در استان خراسان رضوی در بازه زمانی ۲۰ روزه، کارشناسان تیم عملیات ویژه پلیس فتا، اقدامات فنی خود را در این خصوص آغاز کردند.

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوی با انجام تحقیقات و بررسی‌های تخصصی دریافتند بخشی از وجوه سرقتی در حساب افراد مختلف در سراسر کشور به چرخش درآمده و بخشی دیگر صرف خرید شارژ، کالا، ارز دیجیتال و دیگر خریدهای اینترنتی در نقاط مختلف کشور شده است.

مجید با بیان اینکه تراکنش خریدهای صورت گرفته از رقم بالایی برخوردار بود، گفت: با اقدامات پلیس فتا، تعدادی از متهمان در فضای سایبری شناسایی و پس از اخذ هماهنگی‌های قضائی طی اقدامی هماهنگ هشت متهم جوان و نوجوان در مشهد مقدس، دو متهم در تهران و دو نفر دیگر در استان‌های شمالی کشور دستگیر شدند که تمامی متهمان به همراه تجهیزات رایانه‌ای کشف شده به پلیس فتا خراسان رضوی انتقال پیدا کردند.

رئیس پلیس فتا ناجا درباره ابعاد فعالیت این باند کلاهبرداری، گفت: با توجه به وسعت دامنه کلاهبرداری‌ها در سطح کشور مشخص شد مجرمان با طراحی صفحات فیشینگ نظیر دریافت شارژ و خریدهای زیر قیمت به صورت اینترنتی و یا وعده‌های واهی دیگر اقدام به فریب طعمه‌های خود می‌کردند.

وی ادامه داد: قربانیان نیز با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود در صفحات جعلی، اطلاعات مزبور را در اختیار اعضای این باند قرار داده، به گونه‌ای که هر کدام از اعضای باند بدون اینکه یکدیگر را از قبل ملاقات کرده باشند در فضای مجازی، یک گروه سازمان یافته تشکیل داده بودند و با تقسیم مسئولیت؛ موجودی حساب قربانیان را خالی کرده و حتی با سو استفاده از اطلاعات حساب‌های بانکی آنها دست به پولشویی می‌زدند.

آغاز شناسایی مفقودین و گمشدگان معرفی‌شده اداره آگاهی
هم اکنون بخوانید

بر اساس اعلام پورتال پلیس، وی تصریح کرد: با توجه به وسعت دامنه فعالیت این باند کلاهبرداری، رقم و میزان دقیق آن که تاکنون از ۲ هزار و ۱۰۰ اطلاعات کارت بانکی بدست آمده، مشخص شده بیش از ۴۶ میلیارد ریال برداشت غیر مجاز در فاصله زمانی کمتر از ۳ ماه صورت گرفته که در این رابطه تحقیقات از سوی پلیس ادامه دارد.

مجید با بیان اینکه شهروندان گرامی برای خرید اینترنتی خود به هشدارهای پلیس فتا توجه کنند، گفت: کاربران فضای مجازی باید آگاهی خود را نسبت به تشخیص سایت و درگاه اصلی از جعلی افزایش دهند، همچنین نرم افزارهای مورد نیاز تلفن همراه هوشمند خود را از سایت‌های معتبر و رسمی تهیه کرده و به هیچ عنوان از شبکه‌های اجتماعی نسبت به دریافت اپلیکیشن‌های موبایل اقدام نکنند چرا که ریسک بالایی در جاسوسی و نصب بدافزار به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا