توضیحات عراقچی درباره اظهاراتش در مورد اتباع افغان


توضیحات عراقچی درباره اظهاراتش در مورد اتباع افغان

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: غربی‌ها نباید انتظار داشته باشند ایران هم تحریم شود هم هزینه پرداخت کند.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه به دنبال برداشت‌های غلط از سخنان  او که در گفت و گوی ویژه خبری روز چهارشنبه بوجود آمده بود، امروز شنبه با حضور تلفنی در اعتماد نو به نقل از برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما تاکید کرد: اروپا و آمریکا باید در قبال مهاجران افغان و غیر افغان مسئولیت پذیر باشند.

 وی ادامه داد: مشکل آوارگی افغان ها غربی ها هستند نه دولت و ملت ایران. در درجه اول غربی ها و کسانی که گروههای تروریستی را در این کشور ایجاد و حمایت کرده، نیرو و پایگاههای نظامی به افغانستان بردند مسئول هستند. آنها در این کشور جنگ به راه انداخته اند و  مسبب آوارگی مردم افغانستان هستند.

عراقچی تاکید کرد: در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشند که فقط ایران هزینه های این کار را پرداخت کند. ما تاجایی که بتوانیم حتما این کار را انجام خواهیم داد. توقع دارند ایران هم هزینه ها را بپردازد و تازه ایران را هم تحریم کرده و براساس سیاست آمریکا یعنی “نفت صفر” ما به  پرداخت این هزینه ها ادامه بدهیم. ما حتما این کار را ادامه خواهیم داد.

وی گفت: حرفی که من در آن اعتماد نو به نقل از برنامه تلوزیونی زدم این بود که ما در برابر برادران و خواهران افغان گزینه‌های جدید قرار خواهیم داد.

وی بابیان اینکه اروپایی ها از دو طریق می توانند به مسئولیت خود عمل کنند، تصریح کرد: یکی اینکه در پرداخت هزینه های این مهاجران و پناهجویان تامین کنند یا اینکه پذیرای بخشی از آنها در خاک خود باشند. موضوع بازگشت  به خاک افغانستان و خداحافظی کردن با آنها نیس نیست بلکه  گزینه های جدیدی برای بهبود وضعیتشان است. اروپایی ها هم باید آنها را بپذیرند. بحث مهاجرت مسئولیتی بین المللی است و ما تا کنون بیش از توان و مسئولیت خود کمک کرده و بازهم خواهیم کرد، اما حرف ما این است که اروپایی ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و ما این موضوع را باجدیت دنبال می کنیم.

تحریم‌هایی را علیه رهبر ایران اعمال می‌کنیم
هم اکنون بخوانید

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه افرادی که در داخل کشور موضع گرفته و مقاله می‌نویسند توجه داشته باشند که مواضع آنها اروپا پسند نباشد، افزود: نباید نکاتی را مطرح کنند که بار مسئولیت را از دوش اروپایی ها برداشته و فشار روی ما بگذارند.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا