ریشه کن کردن و حذف گیاهان بومی ممنوع شد

به گزارش ایسنا،آرش حسینی میلانی در نامه‌ای به علی محمد مختاری – مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران –  در خصوص ضرورت حفظ و صیانت از گیاهان بومی در فضای سبز بوستان‌ها تذکر داد و نوشت: با عنایت به بررسی‌ها و طبق گزارشات واصله، برخی پیمانکاران فضای سبز در حال ریشه‌کن کردن و یا حذف گیاهان بومی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی بومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لازم است توجه به گیاهان بومی و جایگزینی گیاهان آب‌بر با گیاهان بومی و مقاوم در برابر کم آبی در اولویت آن سازمان قرار گیرد.همچنین بسیاری از گیاهان خودرو در فضاهای آزاد رشد کردند و به شهر زیبایی و طراوات کم نظیری دادند با هیچ هزینه‌ای قابل ایجاد نیست و باید به این گیاهان فرصت داد تا با ریزش دانه‌های خود ذخیره بذری گونه‌های بومی را تقویت کنند. این گیاهان خودرو باعث تکثیر و ایجاد تنوع در فون حشرات می شوند. تقویت فون بومی حشرات نیز باعث می شود که گونه‌های مهاجمی مانند سفید بالک‌ها و یا شته‌ها نتوانند در شهر گسترش یابند.

میلانی افزود: لذا شایسته است در راستای اهداف اعتماد نو به نقل از برنامه سوم شهر تهران اقدامات زیر در دستورکار آن سازمان قرار گیرد: طبق بخشنامه ای به کلیه مناطق اعلام شود که ریشه کن کردن گیاهان خودرو در فضای سبز به غیر از استثنائات مورد تایید کمیته فنی آن سازمان، ممنوع است.از آنجایی که خشک شدن گیاهان یکساله و آتش سوزی آنها در ماه‌های تابستان می‌تواند چالشی برای فضای سبز باشد، پیمانکاران به جای آنکه انرژی خود را صرف ریشه‌کن کردن گیاهان سبز کنند، به صورت سازماندهی شده و با ایجاد گشت‌های فنی، برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی خود را آماده کنند.

درجه ۲۱ شهرداری ارتقاء یافت
هم اکنون بخوانید

در این نامه آمده است که با توجه به مفاد اعتماد نو به نقل از برنامه سوم توسعه شهر تهران و مطالعات در دست اقدام طرح جامع فضای سبز، ضرورت دارد تیم‌های اجرایی در این خصوص تعیین و مناطق ۲۲ گانه نیز فعال شوند و  درخصوص استفاده از گونه های بومی در شهر تهران اعتماد نو به نقل از برنامه عملیاتی سال ۹۸ تهیه و حداکثر ظرف یک ماه به این کمیته ارسال شود.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر،مختاری به پیشنهاد رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ریشه کن کردن و حذف گیاهان بومی در سطح شهر تهران را ممنوع اعلام کرد.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نه =

دکمه بازگشت به بالا