مبادله گل لاله‌ای به نام البرز در بازار جهانی!

جهانبخش غلامی در گفت و گو با پایگاه خبری ایسنا افزود: اخیراً با همکاری یک شرکت هلندی، لاله‌ای به نام البرز ثبت جهانی شده و در بازارهای جهانی به نام البرز مبادله می‌شود.

غلامی افزود: این لاله سفیدرنگ است و به دلیل اینکه در زمان غنچه دادن گلبرگ‌های آن زیاد باز نمی‌شود، مقاومت بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: این لاله از خانواده داروین است که ارتفاع آن به ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر می‌رسد و برای بریدن مناسب و گلبرگ‌های روی آن گرد است.

این فعال صنعت گل به تنوع زیاد لاله در جهان اشاره و اظهار کرد: کشور هلند به عنوان یکی از کشورهای شناخته شده صنعت گل به دلیل دارا بودن نقشه ژنوم گیاهان، حدود ۲۵۰۰ واریته از لاله را در اختیار دارد اما در ایران این تعداد به ۳۲ واریته می‌رسد.

پیش از این یک فعال صنعت گل و گیاه از تجربه خود در برخورد با فعالان حوزه گل از کشورهایی چون انگلستان، کره جنوبی، آلمان، عراق، آذربایجان و روسیه گفته و اظهار کرده، بیشتر این فعالان عاشق گل‌های ایرانی به خصوص گل رز ایرانی هستند، از آنجایی که گل رز پرفروش‌ترین گل در سطح جهان است زمینه خیلی خوبی برای فعالیت در این بخش ایجاد شده است.

جهانبخش غلامی در گفت و گو با پایگاه خبری ایسنا با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره لاله‌های گچسر در استان البرز گفت: باغ لاله‌های گچسر که جشنواره لاله‌ها در آن برگزار می‌شود در کیلومتر ۵۲ جاده کرج به چالوس، روستای گرماب قرار دارد و وسعت آن به یک هکتار می‌رسد.

غلامی افزود: این باغ از ۳۰ سال پیش میزبان جشنواره لاله‌های گچسر بوده و چون در طول این سال‌ها با مراسمی چون تاسوعا، عاشورا، ماه رمضان و … تلاقی داشته ۹ جشنواره برگزار نشده و امسال بیست و یکمین دوره آن برپا شده است.

وی خاطرنشان کرد: اولین بار این جشنواره با دو واریته لاله به رنگ زرد و قرمز برگزار شد اما در طول این ۳۰ سال بر تنوع لاله‌ها افزوده شد تا اینکه حالا به ۳۲ واریته رسیده است.

مدیر باغ لاله‌های گچسر افزود: برای جشنواره امسال ۶۰۰ هزار پیاز لاله کاشته شده و ۴۰۰ هزار شاخه گل به نمایش در آمده است. این جشنواره از دیروز با حضور معاون رئیس جمهور، استاندار البرز و سایر مسئولان استانی آغاز شد و ۱۰ روز از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب ادامه خواهد داشت.

بازدید مدیرکل دفتر لوازم خانگی و اداری وزارت صمت از خطوط تولید گروه سام
هم اکنون بخوانید

این فعال صنعت گل خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر از باغ لاله‌های گچسر دیدن کردند.

غلامی در ادامه به پیشینه تاریخی جاده چالوس و روستای گرماب در کاشت گل اشاره کرد و گفت: از حدود ۷۰ سال پیش کاشت گل در این منطقه رواج پیدا کرده است، در آن سال‌ها چون در تهران تالار برای عروسی وجود نداشت مردم مراسم‌های خود را در فصل تابستان برگزار می‌کردند، یکی از مناطقی که گل مورد نیاز برای عروسی‌های تهران را تأمین می‌کرد همین منطقه جاده چالوس بود و همین باعث شد کاشت گل در این منطقه رونق بگیرد.

وی ادامه داد: پس از آن تعداد کمی گل فروشی در تهران فعال شد که اکثر آنان از اهالی گرماب و ارنگه بودند.

غلامی با بیان اینکه امروز تولید گل با روش‌های قدیمی از رونق افتاده است گفت: توسعه گلخانه‌های مجهز باعث شده کیفیت و کمیت تولید گل در کشور افزایش پیدا کند.

این فعال صنعت گل در ادامه به پتانسیل ایران برای تولید گونه‌های گیاهی به خصوص گل اشاره و تصریح کرد: در ایران چیزی در حدود هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد، این تعداد گونه گیاهی با گونه‌های گیاهی کل اروپا برابری می‌کند؛ در مورد لاله‌ها هم باید گفت که لاله اصالتاً متعلق به فلات ایران است و در حال حاضر ۱۵ واریته لاله وحشی در ایران وجود دارد.

خارجی‌ها عاشق گل ایرانی هستند / هلندی‌ها جلو جلو گل ایرانی را می‌خرند

وی افزود: این شرایط باعث شده پتانسیل خوبی برای توسعه صنعت گل و گیاه در ایران به وجود بیاید، البته طی دو سه سال اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز صادرات این محصولات بیشتر شده است و وضعیت به خوبی پیش می‌رود اما جای کار زیادی همچنان وجود دارد.

غلامی از تجربه خود در برخورد با فعالان صنعت گل از کشورهایی چون انگلستان، کره جنوبی، آلمان، عراق، آذربایجان و روسیه گفت و اظهار کرد: بیشتر این فعالان عاشق گل‌های ایرانی به خصوص گل رز ایرانی هستند، از آنجایی که گل رز پرفروش‌ترین گل در سطح جهان است زمینه خیلی خوبی برای فعالیت در این بخش ایجاد شده است.

صعود پرقدرت دلار در معاملات خارجی
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به جایگاه بسیار خوب هلند در صنعت گل جهان گفت: امروز هلندی‌ها حاضر هستند با حضور در ایران به افرادی که گلخانه تولید گل دارند پایه گل بدهند و در همان زمان هم با آنان قرارداد خرید محصول امضا کنند.

مدیر باغ لاله‌های گچسر تصریح کرد: هر شاخه گل رز در بازار کنونی سه تا چهار هزار تومان قیمت دارد و مشتری خوبی هم برای آن یافت می‌شود، کشورهایی چون روسیه، عراق، کویت و قطر هم در حال حاضر به خوبی گل ایرانی را می‌خرند.

دولت برای صادرات گل با بخش خصوصی هماهنگ نیست

وی در ادامه به چالش‌های صنعت گل اشاره و اعلام کرد: متأسفانه آن هماهنگی که باید میان بخش دولتی و بخش خصوصی برای کسب بازارهای خارجی وجود داشته باشد نیست، بنده ۴۰ سال است که در صنعت گل فعالیت دارم اما یک نفر از دولت به سراغ من نیامده است.

غلامی افزود: در زمینه مذاکرات خارجی برای تسهیل صادرات هم فعالیت خوبی انجام نشده است به عنوان نمونه برای برگزاری یک نمایشگاه گل در تاجیکستان آنقدر مانع به وجود می‌آید که فرد را از کار منصرف می‌کند.

وی به مشکلات فرآوری و حمل و نقل محصولات هم، اشاره و خاطرنشان کرد: ما برای صادرات گل خود از طریق هواپیما به دنبال جای خالی می‌گردیم مثلاً یک هواپیما از امارات به سمت روسیه پرواز می‌کند و در فرودگاه پیام برای سوخت‌گیری فرود می‌آید اگر جای خالی داشته باشد بخشی از محصول ما را هم بار می‌زند تا در روسیه یک نفر از آنها تحویل بگیرد، این در حالی‌ست که مثلاً از کشور کنیا هر روز هواپیما برای صادرات گل پرواز می‌کند.

غلامی در پایان عدم استفاده از امکانات فنی بروز و عدم استفاده از کارشناسان و علمی کردن تولید را هم از مشکلات این صنعت دانست و گفت: در هر حال ما باید کیفیت محصولات خود را در حد رقابت با محصولات خارجی بالا ببریم، البته گل ایران در حالت معمولی از نمونه‌های حتی هلندی هم کیفیت بهتری دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا