دلایل اهمیت حرفه مامایی برای سلامت زنان و نوزادان

به گزارش ایسنا، تمام زنان و نوزادان حق برخورداری از تجربه‌ای سالم و مثبت در مورد زایمان و تولد را دارند که شامل احترام و عزت، همراهی انتخابی، ارتباطات واضح با کارکنان زایمان، استراتژی‌های تسکین درد و شیوه انتخابی زایمان می‌شود.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، با این وجود برای بسیاری از ماماها امکان دسترسی به مراقبت باکیفیت به دلیل کمبود خدمات آبرسانی و بهداشت عمومی وجود ندارد. ۳۸ درصد از مراکز بهداشتی جهان حتی به مقادیر ابتدایی آب نیز دسترسی نداشته، ۱۹ درصد فاقد بهداشت بوده و ۳۵ درصد حتی آب و صابون برای شست‌وشوی دست‌ها ندارند. 

لازم به ذکر است در برخی از کشورهای جهان، پرستاران و ماماها ۶۳ درصد از کل نیروی کار درمانی کشور را تشکیل می‌دهند. 

دسترسی به خدمات بهداشتی باروری هنوز در بسیاری از نقاط جهان لوکس محسوب می‌شود و برخی از زنان در بسیاری از نقاط جهان نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اگر چه میزان مرگ و میر مادران از سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش یافته است اما هنوز هم روزانه حدود ۸۳۰ زن به دلایل قابل پیشگیری در دوره بارداری یا هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند. این معضلی است که در سراسر جهان، چه در کشورهای ثروتمند و چه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان مرگ و میر مادران را در میان کشورهای توسعه یافته دارد به طوری که میزان مرگ و میر مادران آمریکایی در ۳۰ سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایش یافته و در حال حاضر به ۱۴ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده نوزادان رسیده است. 

با این حال، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ۹۹ درصد از مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و می‌توان از بسیاری از این مرگ‌ها با دسترسی بهتر به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت و مقرون به صرفه جلوگیری کرد. ماماها خط مقدم در پیشبرد این نوع مراقبت‌ها به شمار می‌روند.

ارسال پیامک ویزیت به بیمه شدگان تامین اجتماعی/امکان مشاهده سوابق درمانی درسامانه خدمات غیرحضوری
هم اکنون بخوانید

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) به عنوان بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی خانواده در کشورهایی با بالاترین میزان مرگ و میر مادران از طریق اعتماد نو به نقل از برنامه تدارکاتی UNFPA کار می‌کند. این سازمان از طریق حمایت از ماماها، بهداشت مادران، داروها و منابع اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی خانواده به جلوگیری از ده‌ها هزار مرگ و میر مادران کمک کرده است.

در ادامه این مطلب پنج دلیل اساسی برای گرامی‌داشت روز جهانی ماما به نقل از سایت “گلوبال سیتیزن” آورده شده است:

۱) ماماها یکی از مهم‌ترین نیروهای کار در زمینه مراقبت‌های بهداشتی در بسیاری از نقاط جهان هستند اما هنوز به تعداد بیشتری ماما نیاز است:

در بسیاری از کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای در حال توسعه، پرستاران و ماماها به ترتیب ۶۳ درصد از نیروی کار درمانی در مناطق شهری و ۳۷ درصد را در مناطق روستایی تشکیل می‌دهند.

اما ماماها فقط نقش مهمی در مراقبت از مادران و نوزادان در کشورهای در حال توسعه بازی نمی کنند. آنها برای مراقبت از بهداشت مادران در کشورهای توسعه یافته‌ای چون سوئد، نروژ و فرانسه نیز بسیار مهم هستند. در انگلیس نیز ماماها  وظیفه به دنیا آوردن نیمی از کودکان متولد شده را بر عهده دارند.

اما با این حال هنوز هم به تعداد بیشتری از ماماها در سراسر جهان نیاز است. طبق اعلام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد ۷۳ کشور که بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر مادران را به خود اختصاص داده‌اند، تنها ۴۲ درصد از ماماها، پرستاران و پرسنل پزشکی جهان را در اختیار دارند.

۲) ماماها در تمامی مراحل حضور دارند، نه فقط در حین زایمان:

در حالی که به طور کلی ماماها برای به دنیا آوردن نوزادان شناخته‌ شده‌اند اما ۵۳.۳ درصد از آن‌ها مراقبت‌های بهداشتیِ تولیدمثلی را به عنوان وظیفه اصلی خود و ۳۳.۱ درصد نیز مراقبت‌های اولیه را به عنوان خدمات اصلی خود اعلام کرده‌اند. 

تشریح خدمات امداد و نجات هلال احمر در طرح نوروز ۱۴۰۰/ امدادرسانی به بیش از ۸۰۰۰ نفر
هم اکنون بخوانید

ماماهایی که تحصیلات و آموزش‌های باکیفیت مطابق با استانداردهای بین‌المللی دارند، می‌توانند ۸۷ درصد از خدمات بهداشتی ضروری جنسی و باروری مادران و نوزادان را فراهم کنند. این کار شامل ارائه آزمایش‌های سالانه، نوشتن نسخه، مشاوره تغذیه پایه، ویزیت‌های سلامت و آموزش به والدین و فرد بیمار می‌شود.

۳) تعداد بیشتر ماماها به معنای مادران و کودکان سالم‌تر است:

با توجه به گزارش اخیر صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، ماماهای به خوبی آموزش دیده می‌توانند از دو سوم موارد مرگ و میر مادران و نوزادان تازه متولد شده جلوگیری کنند. زنانی که خدمات ماماهای واجد شرایط سازمان جهانی بهداشت را دریافت می‌کنند، ۲۴ درصد کمتر از دیگر زنان زایمان‌های زودرس را تجربه می‌کنند و ۱۶ درصد نیز کمتر فرزند خود را از دست می‌دهند. هم‌چنین رضایت بیشتری از تجربه زایمان خود اعلام می‌کنند.

۴) در کشورهایی با میزان بالای مرگ و میر مادران، نیاز به ماماها ضروری‌تر است:

در سیرالئون که بالاترین میزان مرگ و میر مادران در جهان را دارد، تنها ۲۴ درصد نیاز مادران به ماماها، پرستاران و پرسنل پزشکی رفع می‌شود. در چاد نیز که سومین میزان مرگ و میر مادران در جهان را به خود اختصاص داده است، تنها در ۲۰ درصد از تولدها یک پرسنل بهداشتی ماهر حضور دارد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد سال‌هاست که برای پاسخ به این نیازها در تلاش است اما در حال حاضر در تامین مالی برای رسیدن به اهداف خود تا سال ۲۰۳۰ میلادی با مشکل مواجه شده است. در صورتی که این سازمان ۳۵۰ میلیون دلار دیگر در اختیار داشته باشد، می‌تواند کارهای بسیار مهمی در این زمینه انجام دهد و از ماماهای بیشتری برای جلوگیری از مرگ ۲.۲ میلیون مادر و نوزاد حمایت کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 4 =

دکمه بازگشت به بالا