حال درخت‌های چنار منتقل شده به چهارباغ اصفهان چطوره؟

داوود ساعتچی در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایسنا اظهار کرد: در هنگام جابجایی گیاهان، چه در گیاهان کوچک و چه در میان درخت‌های بزرگ، ریشه‌ها آسیب جدی می‌بینند.

وی ادامه داد: به همین دلیل هر گیاه، بعد از جابجایی نیازمند نگهداری و مراقبت‌های ویژه است. درخت‌های چنار چهارباغ نیز با وجود اینکه با فرا رسیدن بهار تا حدودی برگ داده‌اند، به نظر موفقیت آمیز می‌آیند. البته طبیعی است که پوشش تاج آنها به اندازی دیگر درختان چهارباغ انبوه نشده است و بسیار کم‌برگ به نظر می‌آید.

این کارشناس کشاورزی افزود: زمانی که درختان بزرگ جابجا می‌شوند، باید حداقل سه سال به طور هوشمندانه مورد مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند. بهتر بود سه تا شش ماه پیش از جابجایی این درخت‌ها از مغذی‌های تحریک کننده ریشه استفاده شود تا درختان بتوانند بعد از انتقال، ریشه دوانی کنند.

ساعتچی گفت: در این فاصله و از آنجایی که ریشه‌های درخت ضعیف است، باید آبیاری درختان بسیار دقیق صورت گیرد که فاصله، اندازه و شیوه آبیاری تابعی از شرایط جوی، دما، ضریب تبخیر و جنس خاک است. گاهی به منظور کاهش تبخیر سطحی، مالچ‌پاشی‌های کنترل شده‌ای در اطراف درخت استفاده می‌شود.

وی افزود: گاهی نیاز است نسبت به تغذیه درخت از طریق برگ‌ها با کمک محلول پاشی اقدام شود که این اقدام در فصول رشد بیشتر مورد نیاز خواهد بود.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: درختانی که جابجا شده‌اند، توان مقاومت در برابر آفتاب تند و بادهای شدید را ندارند، به همین دلیل باید از این درختان در برابر باد و آفتاب مراقبت کرد.

وی اظهار کرد: درختان شهری به دلیل آبیاری سطحی و کود دهی‌های اطراف تنه، ریشه‌های تنبلی دارند و نسبت به باد ضعیف هستند. این نگرانی در خصوص درختان جابجا شده بیشتر است و اگر از شیوه‌هایی برای توسعه ریشه استفاده نشود ممکن است در مواجه با طوفان، از ریشه خارج شده و موجب آسیب شوند.
انتهای پیام

چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می‌کنیم؟
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا