می‌توانیم در زمان مناسب به سمت کاهش تنش‌ با آمریکا برویم/ اخطارهای نظامی‌مان با طرح و برنامه‌ باشد/ با منبع شایعه سهمیه‌بندی بنزین برخورد شود


می‌توانیم در زمان مناسب به سمت کاهش تنش‌ با آمریکا برویم/ اخطارهای نظامی‌مان با طرح و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ باشد/ با منبع شایعه سهمیه‌بندی بنزین برخورد شود

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: اقدامات ما باید به نحوی باشد تا هر برخوردی که در خارج از کشور با ما می‌شود را بسنجیم، اگر قرار است به نوعی اخطارهای نظامی بدهیم باید با تفکر قبلی و با طرح و اعتماد نو به نقل از برنامه باشد که در این صورت می‌تواند منجر به کار صحیح شود.

حمید گرمابی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا که نمی‌تواند فروش نفت ایران را عملا به صفر برساند چون راه‌هایی وجود دارد که بتوان نفت را فروخت، اقدامات آمریکا می‌تواند فروش نفت را کاهش دهد اما به صفر نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: شاید الان زمان این کار نباشد اما باید به نحوی به سمت کاهش تنش‌ها با آمریکا پیش برویم اما فعلا با این برخوردی که آمریکا دارد، امکان‌پذیر نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شرایط فعلی آنچه که می‌تواند به ما کمک کند، این است که باید به سمت صنایع کوچک و متوسط و تکمیل و رونق آن‌ها برویم. این امکان وجود دارد که این حوزه را صادرات‌محور کنیم و با کمک وزارت صمت و وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و سازمان‌های دولتی محصولات این صنایع را به کشورهای همسایه خود صادر کنیم.

وی افزود: صادرات به کشورهای همسایه مزایایی دارد که یکی از آن مزایا این است که نقل و انتقالات به راحتی انجام می‌شود و دریافت ارز هم به صورت نقدی انجام می‌شود. اگر این بخش را راه‌ بیاندازیم، محصولات آن انقدر گسترده می‌شود که آمریکا نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. اگر بتوانیم این صادرات را مبنای کار خود قرار دهیم در این موقعیتی که آمریکا برای ما مشکلاتی ایجاد کرده می‌توانیم راهی برای خود پیدا کنیم.

با موافقت رهبری صرفاً برخی تشریفات رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی حذف شد
هم اکنون بخوانید

این عضو فراکسیون امید درباره لزوم جلوگیری از بروز شایعاتی از قبیل سهمیه‌بندی شدن بنزین و گران شدن آن در شرایط فعلی گفت: بنده تعجب می‌کنم که چنین خبرهایی از کجا شروع می‌شود که آن را بین مردم شایع می‌کنند. باید منبع این شایعات مشخص و با آنها برخورد شود. این نوع شایعات به تلاطم بیشتر بازار اقتصادی می‌انجامد.

وی تصریح کرد: آمریکا باتوجه به نفوذی که در اقتصاد دنیا دارد، برای ما مشکل ایجاد می‌کند و در این امر شکی نیست اما در این شرایط باید به سمتی برویم که کشور را با حداقل مشکلات اداره کنیم و در زمان مناسب شاید بهتر باشد تصمیمات اساسی‌تری بگیریم که بتوانیم مشکل را به صورت اساسی حل کنیم و این شاید در زمان فعلی مقدور نباشد.

گرمابی گفت: باید دنیا را از آمریکا جدا کنیم، چراکه کشورهای اروپایی هنوز می‌گویند که ما در برجام باقی خواهیم ماند و برجام را حفظ می‌کنیم اما آمریکا بدون توجه به سایر تعهدات بین‌المللی برجام را ترک می‌کند، لذا باید حساب این‌ دو را از هم جدا کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید در زمان مناسب تعاملات بین‌المللی خود را افزایش دهیم، گفت: الان هم می‌توانیم با سایر کشورهای اروپایی و حتی در آسیا تعامل خود را داشته باشیم. باید بتوانیم با سایر کشورها به‌جز با آمریکا تعامل خوبی را داشته باشیم. نباید خودمان به سمتی برویم که به تنش‌های موجود دامن بزنیم و آن‌ها را افزایش دهیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا تهدیداتی که از طرف برخی جهت بستن تنگه هرمز بیان می‌شود می‌تواند به این تنش‌ها دامن بزند یا خیر؟، گفت: امیدوارم با سیاست و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی، صحبت‌های بازدارنده از سوی مقام‌های نظامی انجام شود اما از طرف دیگر  دیپلمات‌های ما مسیر را هموارتر کنند.

ظریف: ماکرون ناقل پیام ترامپ نبود/ به سعودی‌ها پیشنهاد می‌کنم طرح صلح هرمز را بررسی کنند
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد: این اقدامات اگر بدون اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی انجام شود، به ما کمکی نمی‌کند و ممکن است تبعات آن را نتوانیم پیش‌بینی کنیم و منجر به افزایش تنش شود. اقدامات ما باید به نحوی باشد تا  هر برخوردی که در خارج از کشور با ما می‌شود را بسنجیم، اگر قرار است به نوعی اخطارهای نظامی بدهیم باید با تفکر قبلی و با طرح و اعتماد نو به نقل از برنامه باشد که در این صورت می‌تواند منجر به کار صحیح بشود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + شش =

دکمه بازگشت به بالا