بازرس پنتاگون: نیروهای افغان قادر به بیرون کردن طالبان نیستند

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، نرخ تلفات ارتش افغانستان، فرسایش قدرت نیروها و افزایش تلفات غیرنظامیان به دست نیروهای آمریکایی و افغان همگی مانع شده تا دولت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بن بست موجود با طالبان را بشکند.

براساس تازه‌ترین ارزیابی صورت گرفته توسط بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان، هر دو طرف همزمان با این که به دنبال اهرم فشار قوی‌تر بر سر میز مذاکرات هستند، متحمل تلفات بیشتری شده‌اند.

تلفات در بین نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان بین دسامبر ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن ۳۱ درصد افزایش یافته در حالی که میزان قدرت نیروها نیز در سه ماه نخست سال جاری میلادی فرسایش داشته است.

بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان گفت: اگر مذاکره کنندگان در تضمین یک توافق صلح ناکام بمانند، نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان به سختی خواهند توانست کنترل خود بر جمعیت، مناطق و قلمروهای افغانستان را افزایش دهند. از نوامبر ۲۰۱۶ تا اکتبر ۲۰۱۸ دولت افغانستان بین ۶۴ تا ۶۶ درصد کنترل و نفوذ بر جمعیت این کشور داشت.

این ارزیابی هم زمان با آن صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد راهی برای خروج کشورش از افغانستان و طولانی‌ترین جنگ آمریکا پیدا کند. این مساله نیازمند پیروزی زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در مذاکرات مجزا با مقامات افغان و طالبان برای دستیابی به یک راه حل است.

این بازرس ویژه هشدار داد: یکی دیگر از موانع برای تحقق صلح انتقال حدود ۶۰ هزار شبه نظامی طالبان به یک محل سکونت ثابت و ادغام مجدد صلح آمیز آنها در جامعه افغانستان است.

کشته شدن ۶ غیرنظامی در حمله تروریست‌ها به ۲ محله در حلب
هم اکنون بخوانید

در این گزارش آمده است: ادغام مجدد موفقیت آمیز این ده‌ها هزار شبه نظامی سابق در جامعه افغانستان یک روند طولانی مدت و پیچده با جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انسانی است که برای افغانستان به منظور دستیابی به یک صلح و ثبات پایدار حیاتی محسوب می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر نهایتاً صلحی حاصل شود ممکن است به کاهش حقوق زنان منجر گردد. دورنمای یک توافق صلح با طالبان نگرانی‌های تازه‌ای را درباره پایداری دستاوردهای زنان افغان که طی ۱۷ سال گذشته حاصل شده، به وجود آورده است. دولت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی به خاطر اقدامات وحشیانه اش علیه زنان بسیار بدنام بود. برخی کارشناسان معتقدند که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ممکن است منجر به وخیم شدن آزادی‌های سیاسی و اقتصادی محدودی شود که در حال حاضر زنان در افغانستان از آنها برخوردار هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 18 =

دکمه بازگشت به بالا