ترکیه: امنیت به یک معضل بین‌المللی تبدیل شده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) طی سخنانی در کنفرانس امنیتی استانبول ۲۰۱۹ که با همکاری دانشگاه باشکنت و بنیاد کنراد آدناور برگزار شد، اظهار کرد: امنیت دیگر به یک مسأله جهانی تبدیل شده است و باید در سطح بین‌المللی رسیدگی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ترکیه بخشی مهمی از ساختار امنیت غرب و عضو پیمان آتلانتیک شمالی بوده و برای عضویت دائم در اتحادیه اروپا مراجعه کرده است. نمی‌توان به تنهایی تانگو رقصید؛ برای رقص به دو نفر نیاز است. از ترکیه انتظار نداشته باشید که به تنهایی تمام کارها را انجام دهد، پس هرگاه که با عدم موفقیت مواجه شدید، ترکیه را مقصر ندانید.

وی تاکید کرد: وقتی به نگرانی‌های امنیتی در منطقه می‌نگریم، می‌بینیم که امنیت کشورها به یکدیگر وابسته است. امنیت ترکیه تنها وابسته به امنیت سوریه و بلغارستان نیست بلکه یک مسأله جهانی و چند بعدی است. باید این چشم‌انداز مورد ارزیابی قرار گیرد. تنها در این صورت می‌توانیم در خصوص امنیت بحث کنیم.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه همچنین تصریح کرد: ما امنیت را تنها در خاک و مرزهای خود نمی‌خواهیم بلکه خواستار برقراری امنیت در کشورهای همسایه، منطقه و سطح بین‌المللی هستیم. اگر همسایه‌ام در امینت نباشد، من نیز احساس امنیت نمی‌کنم.

وی با بیان این که بحران پناهجویان به یک معضل بین‌المللی تبدیل شده است، گفت که رسیدگی درستی به این موضوع صورت نمی‌گیرد و سیاست اروپا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

کالین ضمن اشاره به توافق‌نامه ترکیه و اتحادیه اروپا درباره پناهجویان در سال ۲۰۱۵ گفت: از تلاش‌های یک‌جانبه مرکل که مسئولیت پذیرفت و تاوان آن را در آلمان پرداخت کرد، تشکر و قدردانی می‌کنیم. ترکیه و مرکل کمک‌های لازم را دریافت نکردند. ۳.۵ میلیون پناهجو در ترکیه زندگی می‌کنند و این کشور به اجرای سیاست درهای باز بدون اعمال تبعیض در پذیرش آنها نیز ادامه می‌دهد.

نقشه راه روسیه برای توافق میان دمشق و کردها
هم اکنون بخوانید

او با تاکید بر این که امنیت ابعاد متعددی از جمله سیاسی، اقتصادی، سایبری و انسانی دارد، تصریح کرد: ترکیه سال‌های مدیدی است که با مشکلات امنیتی خود مبارزه می‌کند. ما نیز بخشی از ساختار امنیتی اروپا بوده و نقش مهمی در تأمین امنیت ناتو به ویژه متحدان و همسایگان‌مان ایفا می‌کنیم و متقابلاً توقع داریم. بحث و مذاکره بر سر نگرانی‌های ترکیه باید جدی گرفته شود.

وی در ادامه بیان کرد: متحدان و همسایگانمان در قبال مشکلات ناشی از القاعده و داعش آگاه هستند اما به نظر می‌رسد وقتی مسأله نگرانی‌های امنیتی ترکیه مطرح می‌شود، به همان اندازه حساس رفتار نمی‌کنند. چرا جامعه بین‌المللی حساسیتی را که در برابر این گروه‌های تروریستی در سایر کشورهای جهان دارد، در مورد ترکیه به خرج نمی‌دهد؟ اگر تروریسم یک مشکل جهانی است یعنی وقتی در یکی از کشورهای غربی حمله‌ای صورت گرفته و یک‌باره به موضوعی جهانی تبدیل می‌شود، اما چرا از متحدانمان برای مبارزه با تروریسم در استانبول و آنکارا کمک‌های لازم را دریافت نمی‌کنیم؟

کالین درباره جنگ در سوریه نیز بیان کرد: بخش اعظم مشکلات این جنگ را ترکیه متحمل شده است. اگر می‌خواهیم جنگ سوریه پایان یابد، باید نقش پویاتری ایفا کرده و مذاکرات و همکاری‌های بیشتر صورت بگیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 2 =

دکمه بازگشت به بالا