لاریجانی: برخی برای منافع سیاسی‌شان نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود فضای کسب‌وکار به خصوص صنایع کوچک و متوسط گفت: در شرایط سخت فعلی عده‌ای به جای همکاری و کمک به وفاق ملی به خاطر منافع سیاسی نازل‌شان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند که انگار از کره مریخ آمده‌اند. در شرایط سخت باید نگاه مسئولانه و طبیبانه داشت.

به گزارش اعتماد نو، علی لاریجانی در مراسم افتتاح بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران که در مصلی تهران تا ۲۳ مردادماه برگزار می‌شود، گفت: شما صنایع کوچک و متوسط پیشران صنعت کشور هستید که از نظر تعداد و تاثیر نقش پیشران در اقتصاد دارید که باید از شما حمایت کرد.

وی با بیان این‌که پیشنهادات مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پیگیری شود، گفت: ما حاضریم در مجلس شورای اسلامی این پیشنهادات را تبدیل به قانون دائمی کرده یا آن را در شورای سران قوا بررسی کنیم. این پیشنهادات برای حمایت از صنایع است که باید پیگیری شود. همچنین باید فکری کرد تا در درازمدت منابعی برای فعالان در عرصه صنایع کوچک و متوسط ایجاد شود تا آنها با توجه به تلاطم ارزی از حمایت‌های بانکی برخوردار شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای شریعتمداری پیشنهادی درباره‌ی ارزش افزوده مطرح کرد که باید در دولت بررسی شود تا در این باره تخفیف‌هایی لحاظ شود، ارزیابی از وضع درآمدهای دولت صورت گرفته و قانونی در مجلس شورای اسلامی برای موضوع ارزش افزوده در شرف بررسی است. باید همه این حرف‌ها منقح شود تا شاهد ساماندهی در صنعت باشیم. این موارد را در شورای قوا هم مطرح می‌کنیم که قطعا مورد حمایت قرار می‌گیرد.

لاریجانی با اشاره به قانون بهبود فضای کسب‌وکار گفت: در ماده ۴ این قانون ما اتاق‌ها را موظف کرده‌ایم که سالانه شاخص‌های مهم و ملی کسب‌وکار را تدوین کرده و براساس آن وضعیت کسب‌وکار در بخش‌های صنعتی کشور را ساماندهی کنیم. اتاق‌های بازرگانی، تعاون و بخش خصوصی هفت گزارش را به ما ارائه کردند که آخرین آن مربوط به سه ماهه بهار ۱۳۹۷ است. آمار ارائه شده در این گزارش خوب نیست، اما برداشت‌های خوبی درباره اشکالات و لزوم حمایت‌ها صورت گرفته که باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا صنایع نقش مهمی در اقتصاد دارد که باید مشکلات آنها برطرف شود.

به گفته وی این گزارش بررسی دقیق آماری کرده که می‌تواند به وزارت صنعت و مسئولان در دولت و مجلس شورای اسلامی کمک کرده تا مشکلات صنایع را دریابد. براساس این گزارش رقم شاخص ملی محیط کسب و کار در بهار سال ۱۳۹۷، ۶.۱۵ است که نمره خوبی نیست چون پایین‌ترین نمره ۱۰ است که براساس آن این شاخص مطلوب نیست. نسبت به زمستان سال ۱۳۹۶ که شاخص ملی محیط کسب‌وکار ۵.۸ بوده می‌توان گفت که ما تنزلی از نظر محیط کسب‌وکار داشتیم که باید تصمیمات سریع برای بهبود این وضعیت گرفته شود.

رییس قوه مقننه ادامه داد: در بین مولفه‌های ذکر شده سه مولفه بیشترین مشکلات را برای بخش‌های صنعتی ایجاد کرده است که اولین آن غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و تغییرات قیمت است که بخش صنعت را آزار می‌دهد. مشکل دوم دشواری در تامین منابع مالی از بانک‌هاست و مشکل سوم بی‌ثباتی سیاست‌ها و مقررات ناظر به کسب‌وکار است که قدرت پیش بینی برای واحدهای صنعتی را دشوار می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: مولفه‌های دیگری هستند که تاثیرات کمتری در صنایع دارند از جمله آن دسترسی به حامل‌های انرژی است. ما در کشوری با منابع نفتی و گازی زندگی می‌کنیم که به همین دلیل قیمت حمل‌ونقل و منابع نفتی و گازی نسبت به سایر کشورها بهتر است. موضوع دوم نحوه‌ی استقبال مشتریان از نوآوری و ارائه خدمت است . این نشان می‌دهد که شما توانسته‌اید از نوآوری استفاده کنید این گزارش هم به حجم زیادی از اختراعات مربوط به صنایع کوچک اشاره می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طبق این گزارش چند استان وضعیت نامناسبی از نظر کسب و کار دارند، گفت: سه استان خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان از نظر کسب و کار وضعیت نامناسب‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند که باید وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه بیشتری به این استان‌ها کند. استان‌های گیلان، فارس و زنجان وضع بهتری از نظر کسب و کار دارند.

وی خاطر نشان کرد: طبق این گزارش شاخص کارآفرینی در سه ماهه اول سال جاری ۶.۳ بوده است . با توجه به این‌که پایین‌ترین نمره ۱۰ می‌باشد این رقم شاخص پایینی است. در زمستان سال ۱۳۹۶ میانگین شش بوده یعنی سقوط مختصری از این نظر داشتیم کما این‌که این رقم در زمستان هم خوب نبوده است.

لاریجانی با بیان این‌که بنگاه‌هایی با ۶ تا ۱۰ نفر پرسنل نسبت به بنگاه‌هایی با بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل شرایط نامناسب‌تری دارند، اظهار کرد: این بخش آسیب پذیری بیشتری دارد که نیازمند کمک و حمایت دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری سه مولفه و مانع  تاثیرگذار در کار صنایع براساس گزارش اتاق بازرگانی گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط و قیمت مواد اولیه تامین منابع بانکی و بی‌ثباتی در سیاست‌ها و مقررات سه عامل مشکل‌زا برای صنایع است که باید این عوامل را به صورت ریشه‌ای و بنیادی حل کرد.

وی افزود: در این بین ما مشکلاتی داریم که باید شما به صورت سریع از آن اطلاع‌ داشته باشید اولین مشکل وضعیت توافق هسته‌ای است که همه در جریان آن هستیم ما بعد از سال‌ها کشمکش در موضوع هسته‌ای به مسیری رهنمون شدیم که آن مسیر مذاکرات بود. دلیل قبول کردن مذاکرات حل مشکلات بخش‌های تولیدی و معیشت مردم بود. آن زمان یکی از رهبران کشوری پیشگام شد و اعلام کرد که رییس جمهور آمریکا تقاضای مذاکره دارد و می‌خواهد مساله هسته‌ای را حل کند. ما اعلام کردیم که در صورت پذیرفته شدن حق غنی سازی مذاکره می‌کنیم همه می‌دانیم که ما بعد از انقلاب حتی در سخت‌ترین شرایط هم با آمریکا مذاکره نکردیم. برخی شرایط هسته‌ای به جایی رسید که توانستیم آن را تصویب کنیم بحث مذاکره را پذیرفتیم. رییس جمهور آمریکا نامه نوشت که غنی سازی را قبول می‌کنم مذاکره آغاز شد و بعد از دو سال مذاکره سخت به نتیجه رسید و توافق امضاء شد.

رسیدگی قضایی پرونده برخی مدیران شرکت‌های حقوقی بورس
هم اکنون بخوانید

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این توافق محدودیت‌هایی برای ما ایجاد شد در کنارش گشایش‌هایی برای فعالیت‌های اقتصادی به وجود آمد. ما این راه را با دلیل انتخاب کردیم یکی از انگیزه‌ها این بود که فضای کسب و کار در کشور باز شود. البته می‌توانستیم از این فضا بهتر استفاده کنیم. شرایط ادامه داشت تا این‌که رییس جمهور جدید آمریکا با آن نوع تصمیم‌گیری‌ها روی کار آمد که همه تصمیمات‌اش را راجع به توافق هسته‌ای، معاهده آب و هوا و اعمال تعرفه بر کالاهای چینی و اروپایی دیدیم. البته از ابتدا هم آمریکایی‌ها درست به وعده‌هایشان عمل نکردند، ولی این رییس جمهور به صورت کلی زیر میز زد و از توافق خارج شد.

لاریجانی یاد آور شد: بعد از خروج آمریکا برخی رهبران کشورهای اروپایی تماس گرفتند و ضمن این‌که به ما این حق را دادند که از توافق خارج شویم، اما تاکید کردند که آنها به تعهداتشان عمل می‌کنند. حق ما بود که از توافق خارج شویم اما وقتی گفتند که حاضرند مسیر جدیدی باز کرده و پای توافق بایستند ما با آنها فرصت دادیم تا ببینیم چه کاری انجام می‌دهند و چقدر به قول‌هایشان درباره همکاری بانکی، خرید نفت و ارتباطات نفتی و تامین مواد اولیه و مواردی این چنینی پایبند هستند. ما این موضوع را رد نکردیم، چون تاکیدمان بر آسیب نرسیدن به فضای کسب و کار است و انگیزه‌ای هم غیر از این هم نداریم. ما حق داشتیم کل فعالیت هسته‌ای را شروع کنیم چون توافقی کردیم که آمریکا پای حرف‌اش نایستاد به هرحال اکنون مسیر مذاکرات در حال انجام است و وزارت خارجه مشغول مذاکره است. این راهی بود که ما به آن رسیدم تا فضای کسب و کار با اخلال مواجه نشود و فشاری بر مردم وارد نگردد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کاری نداریم که شرایط سخت می‌شود ولی عده‌ای به جای همکاری و کمک به وفاق ملی به خاطر منافع سیاسی نازل‌شان نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند انگار از کره مریخ آمده‌اند و حرف‌هایی می‌زنند که سابقه نداشته است. باید در شرایط سخت نگاه مسئولانه و طبیبانه داشت از این‌رو داشتن وفاق امری ضروری است.

لاریجانی یادآور شد: امروز به دلیل تصمیمات ترامپ در کل دنیا ناامنی اقتصادی به وجود آمده است که نمونه آن همسایه ما کشور ترکیه است همین ناامنی اقتصادی را در چین، اروپا و روسیه به دلیل رفتار آمریکا مشاهده می‌کنیم. این نشان می‌دهد که تصمیمات ترامپ مزاحمت‌هایی را در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده است. ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم کارهای دیپلماتیک در حال انجام است و برخی کارها در حال ساماندهی است. برخی جواب‌هایی به کشورهای تندرو هم داده می‌شود. حواسشان جمع باشد تا اقدامات بی‌پایه نکنند.

وی با اشاره به نقدینگی زیاد و مشکلات بانکی در کشور، گفت: موضوع نقدینگی و مسائل بانکی معضل داخلی است و ربطی به بحث خارجی ندارد. نباید همه مسائل را معطوف به مشکلات خارجی کنیم، چون باعث غفلت می‌شود ضمنا حریف را قدرتمند نشان می‌دهد. بانک‌ها دچار مشکل هستند زمانی از بانک‌ها همچون صندوق استفاده می‌شد که باعث بروز کاستی‌هایی شد. در سال‌های اخیر دولت و مرکز پژوهش‌ها اقداماتی را انجام دادند. خواسته صنعت کشور و بخش‌های مربوط به کسب و کار استفاده درست از بانک‌هاست که این احتیاج به اصلاح بنیادی در بانک‌ها دارد. بانک‌ها به جراحی نیاز دارند. برای آنکه بانک‌ها نقش درستی در اقتصاد ایفا کنند باید کاری کرد.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی بانک‌ها به مشکل نقدینگی دامن می‌زنند. خلق پول در کشور توسط بانک‌ها انجام شد که اکنون وضعیت نقدینگی اینگونه شده است که به سمت ارز، طلا و جاهای دیگر می‌رود که بحث‌های روانی را هم ایجاد کرده است. البته در این باره باید رسانه‌ها مددکار باشند تا افکار عمومی را در چالش‌های اقتصادی هم‌رای کند.

لاریجانی با بیان این‌که باید راه‌های مختلفی را برای کنترل نقدینگی طی کرد، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون بهبود فضای کسب و کار تسهیلاتی برای واگذاری طرح‌های عمرانی در نظر گرفت تا اگر کسی طرح نیمه تمام را به پایان برساند دیگر احتیاجی نیست همان ابتدا منابع را تامین کند بلکه بعد از بهره‌برداری این کار را می‌تواند انجام دهد. در بودجه هم آمده که طرح‌های نیمه تمام واگذار شود که خیلی خوب این کار پیش نرفته است. اخیرا در شورای اقتصادی بحث شد که تسهیلات بیشتری همچون معافیت ۱۰ ساله از مالیات برای اجرای طرح‌های عمرانی وضع شود. این کار در کنار کنترل نقدینگی باعث آبادانی کشور می‌شود. راه‌های دیگری باید طی شود تا شاهد تسهیل در امر سرمایه‌گذاری باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رتبه ایران از نظر تسهیل در امر کسب و کار در دنیا خوب نیست، ادامه داد: در شرایط فعلی باید زمینه‌های زیادی برای کسب و کار فراهم شود. اگر اکنون در شرایط گرفتگی و ظلم قرار داریم باید از آن به نفع خود استفاده کرده و به سمت آسان کردن راه‌های کسب و کار، تولید و صادرات باشیم. مواردی که به اصلاح بنیادین در اقتصاد نیاز دارد. اکنون به بازسازی در اقتصاد نیاز داریم این دوره می‌تواند تبدیل به دوره بازسازی درونی اقتصاد براساس تولید و صادرات‌محوری باشد. برای رسیدن به این هدف باید نقدینگی را به سمت تولید برد آن زمان است که نقدینگی زیاد ثروت‌زا می‌شود.

باید با سفرای انگلیس و روسیه قاطعانه برخورد شود تا بفهمند ایران جای نمایش‌های توخالی نیست
هم اکنون بخوانید

وی با بیان این‌که گسترش سیستم دیوانی خود به خود فساد ایجاد می‌کند، گفت: ما کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت هستیم که بخش اعظمی از آن را کارمندان تشکیل داده‌اند. باید همه درآمد خرج سیستم اداری شود چون منابع کافی وجود ندارد بخش عمرانی ضعیف می‌شود. بودجه جاری کشور حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که بودجه عمرانی آن هم با محاسبه اوراق مشارکت و امثالهم ۵۰ هزار میلیارد تومان است. این عدم تعادل باعث فربه شدن امور اداری و موجب فساد می‌شود. اکنون شاهد گسترش بخش‌های اداری هستیم که هر کدام گیری به تولید می‌دهند باعث می‌شود که تولید کننده برای عبور از این سدها کفش آهنی بپوشد اگر می‌خواهید تولید رونق پیدا کند باید در بخش‌های اداری پالایش جدی صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون اعتماد نو به نقل از برنامه توسعه گفت: ما در قانون اعتماد نو به نقل از برنامه مکلفم کردیم که تا پایان سال پنجم ۱۵ درصد ظرفیت اداری کاهش پیدا کند. این میزان باید تا پایان سال دوم اعتماد نو به نقل از برنامه پنج درصد باشد ما حرکتی نمی‌بینیم به جای آن گسترش بخش‌های اداری را می‌بینیم. اگر علاجی نشود در آینده مشکل به وجود می‌آید. مصر هستیم که دولت کوچک شود. اکنون فرصت خوبی برای این کار است. باید همه بخش‌ها برای کوچک شدن دولت و به دنبال آن کاهش فساد کمک کنند هیچ استثنایی در این باره وجود ندارد البته باید استفاده از تکنولوژی در دولت الکترونیک را هم پیگیری کرد.

لاریجانی با انتقاد از نگاه ضعیف به توسعه در کشور، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون داشتن پارادایم مثلث توسعه در همه بخش‌ها را اجرا کند. نهاد دولتی در بخش توسعه ضعف دارد باید همفکری بین دست‌اندرکاران و مجموعه تولید کشور به وجود آید تا شاهد بهبود وضعیت توسعه باشیم. ما در قانون اعتماد نو به نقل از برنامه طرح آمایش سرزمینی را مدون کردیم که این گام نخستی برای توسعه است. این‌که شاهد ایجاد شاهد راه‌اندازی  صنایع مبتنی بر آب در شهرهایی هستیم که آب ندارد نشان می‌دهد که نگاه توسعه‌ای دقیق نیست و کارها بدون پختگی لازم انجام می‌شود.

وی داشتن استراتژی صنعتی را بسیار مهم دانست و گفت: لازم است وزیر صنعت، معدن و تجارت استراتژی صنعتی تدوین شده را بازنگری کرده و آن را به عنوان مانیفست صنعت در کشور مبنا قرار دهد تا تکلیف کارآفرینان مشخص شود و همه بخش‌ها بدانند در چه حوزه‌های صنعتی می‌خواهیم حرکت کرده و قرار است چه مناطق جغرافیایی درگیر باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی آسان کردن فضای کسب و کار را به عنوان تنها راه پیش‌رو برای تبدیل چالش به وجود آمده به فرصت دانست و گفت: راه‌های دیگر یعنی چانه‌زنی مربوط به حکمرانان است که انجام می‌دهیم. آنچه مربوط به شرایط داخلی است آسان کردن فضای کسب و کار است. ما در این باره قانون داریم که با این وجود اگر کسی تقاضای کسب و کار کند از زمان طرح تقاضا تا اجرای آن فاصله زیادی وجود دارد. باید زمینه برای کسب و کار فراهم شود اگر احتیاج به تغییر قانون وجود دارد ما آمادگی داریم؛ حتی می‌توانیم قوانین مزاحم را از بین ببریم، ولی به طور کلی تعداد مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها زیاد است که باید کاهش یابد. باید مشکلات پالایش شود.

لاریجانی با ارائه‌ی مثالی گفت: وزیر نیرو صحبت از کم بودن ۵۰۰۰ مگاوات می‌کند ما در قانون اعتماد نو به نقل از برنامه تصویب کردیم که باید به سمت انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی رفت. باید از افرادی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند استقبال کنیم، چرا کسی که می‌خواهد انرژی خورشیدی تولید کند از ۱۰ جا مجوز بگیرد؟ باید این پروسه را کاهش داده و در عین حال از کسانی که انرژی خورشیدی تولید می‌کنند به مقدار لازم و قیمت مناسب خریداری کنیم. باید همه شرایطی را برای راه‌افتادن تولید برقرار نماییم.

وی توجه به صادرات را امری مهم خواند و ادامه داد: تلاطم در نرخ ارز مشکلاتی ایجاد کرد، اما در نهایت به فضای صادرات کمک کرد. در قانون بودجه آمده که مقداری عوارض به واردات اضافه شود تا پشتیبان صادرات شود. تغییر نرخ ارز فضای خوبی برای صادرات ایجاد کرد البته شاید هم مشکلاتی باز وجود دارد اما راه‌حل هم است ما ۱۵ همسایه داریم چین، روسیه و بسیاری از کشورها قبول کردند که با ما کار کنند. پس زمینه وجود دارد و باید کار کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید صادرات را دست کم بگیریم چون به میزان افزایش صادرات، تولید نیز افزایش پیدا می‌کند. مساله صنعت برای کشورمان رکن مهمی جهت توسعه است باید در این بین به صنایع کوچک و متوسط توجه بیشتری شده و خودمان را برای حمایت از آنها موظف بدانیم.

لاریجانی  در پایان گفت: ما قطعا نیازهای شما را در شورای اقتصادی به مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم تا شرایط جدید تبدیل به نقطه قوتی برای ساماندهی اقتصاد شود. ان‌شاءالله ماه‌های آینده ماه‌های پربرکتی برای همه ایرانیان باشد.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا