یک پیروزی آسان برای پوتین در هلسینکی

به گزارش اعتماد نو، جاشوا یافا، از نویسندگان نشریه آمریکایی نیویورکر در مسکو، در مطلبی درباره دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس‌اش در هلسینکی نوشته است: «به طور حتم پوتین باید خوشحال باشد که ترامپ او را حتی در یک مساله سیاسی تحت فشار قرار نداد و او با رد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ در کنار پوتین قرار گرفت. ترامپ از اف‌.‌بی.‌آی و تحقیقات مولر انتقاد کرد و تمام آنچه که پوتین انجام داد این بود که کم حرف زد و همانند بازی پوکر دستش در هر دور بازی خوب بود. در همین راستا وقتی یک خبرگزاری روسی از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور پرسید که چطور گذشت، گفت بهتر از عالی!

در طول هفته‌های گذشته کرملین در کنار رسانه‌های دولتی انتظارات درباره اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و نتایج نشست هلسینکی را کاهش دادند. در واقعیت نیز به نظر می‌رسد که ترامپ و پوتین برای دستیابی به یک توافق چشمگیر در مسائل سوریه، اوکراین و حتی کنترل تسلیحات و یا نتیجه مثبت در روابط دو کشور ناکام ماندند اما پوتین نیز خواهان دستیابی و تحقق چیزی غیر از این نبود. در مسائل اوکراین و سوریه حفظ وضعیت موجود در مقایسه با هزینه تغییر آن برای پوتین گزینه بهتری است. همچنین بسیاری در موسسات دفاعی و سرویس‌های امنیتی روسیه از دیدن اینکه پوتین به خاطر منافع اقتصادی مصالحه‌ای‌های انجام دهد بیزار هستند. همچنین در سال‌های اخیر قدرت نفوذشان افزایش یافته و پوتین تمایلی ندارد که آنها را ناراحت کند. او می‌خواهد وضعیت را به همین شکل حفظ کند.

تصمیم 15 اکتبر ترامپ و فروش نفت ایران
هم اکنون بخوانید

ترامپ در اظهاراتی اعلام کرد که روابط ما تاکنون بدین حد وخیم نبوده است اما در طول نزدیک به چهار ساعت این مساله تغییر کرد. دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ ما هرگز چیزی درباره آن نشنیدیم. ترامپ و پوتین اظهارات مبهمی درباره ثبات جهانی، تسلیحات هسته‌ای، سوریه و اوکراین بیان کردند اما هیچ یک از این اظهارات نشان نمی‌دهد که پوتین موضع سیاسی خود را بنا به درخواست ترامپ تغییر داده باشد یا حتی چنین درخواستی در این دیدار مطرح شده باشد.

زمانی که جف میسون، پایگاه خبری رویترز از ترامپ پرسید که آیا او روسیه را برای همه اتفاقات مقصر می‌داند، ترامپ درباره تحقیقات مولر صحبت کرد و آن را یک فاجعه برای یک کشور دانست. لحظاتی بعد جاناتان لمایر، از خبرگزاری آسوشیتدپرس سوالی درباره اینکه آیا او دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را قبول می‌کند پرسید و ترامپ را تحت فشار قرار داد. ترامپ در پاسخ گفت که دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی و چندین نفر دیگر پیش من آمدند و گفتند که آنها فکر می‌کنند که روسیه این کار را انجام داده است. از سوی دیگر من اینجا پرزیدنت پوتین را دارم و او می‌گوید که کار روسیه نبوده است. من هیچ دلیلی نمی‌بینم که روسیه این کار را کرده باشد.

پوتین در کنار ترامپ هوشیار و آرام و موقر ایستاده بود. وی هرازگاهی در این کنفرانس خبری حرف‌هایی می‌زد مبنی بر اینکه بازرسان مولر به مسکو بیایند و با ماموران اطلاعاتی صحبت کنند. اما در حالیکه ترامپ در این کنفرانس خبری درباره دغدغه‌های شخصی‌اش از جمله پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۱۶ حرف می‌زد، بازی کردن نقش آتش‌بیار معرکه آسان بود. من می‌توانم تعجب بسیاری از پایگاه خبریان جمع شده در این کنفرانس خبری را حس کنم زمانی که ترامپ از ۳۳ هزار ایمیل هیلاری کلینتون و سرورهای یک فرد متشخص پاکستانی که در کمیته ملی دموکرات‌ها کار می‌کرد، صحبت کرد. زمزمه‌های سرزنش آمیز در میان پایگاه خبریان رفته رفته افزایش یافت و زمانی که ترامپ پیشنهاد پوتین مبنی بر میزبانی تیم مولر را “یک پیشنهاد باورنکردنی” اعلام کرد، به اوج رسید.

ترامپ در برابر فشارها درمورد برجام مقاومت می کند
هم اکنون بخوانید

مهم نیست که پوتین و اطرافیانش در پیروزی ترامپ کمک کرده باشند یا نه اما آنها باید از نتیجه کار خوشحال باشند. وقتی از پوتین پرسیده شد که آیا ترامپ را در انتخابات بر کلینتون ترجیح می‌داده، گفت بله. احتمالا تنها نگرانی برای کرملین امروز این است که عملکرد و سخنان ترامپ می‌تواند نتیجه غیرسازنده و عکس داشته باشد. اظهارات پوتین در هلسینکی نشان داد که روسیه از نظر سیاسی برای واشنگتن در آینده پیش‌رو می‌تواند نقشی سمی داشته باشد. اما مطمئنا این اجلاس برای پوتین عالی بوده است.»

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا