نیازی به شعبده‌بازی نتانیاهو نداریم

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیشینه و سابقه آمریکا در کارشکنی، تخطی و خروج از تعهدات دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی به دولت کره شمالی توصیه کرد: با هوشیاری کامل در مذاکرات با آمریکا ورود کند.

به گزارش اعتماد نو، بهرام قاسمی در نشست خبری این هفته خود در خصوص مواضع ایران در رابطه با مذاکرات ایالات متحده آمریکا و کره شمالی در سطح سران دو کشور، گفت: موضع ایران در این رابطه کاملا روشن است و تغییری در آن انجام نشده، ما علاقه‌مندیم در شبه جزیره کره مثل سایر نقاط جهان صلح و ثبات و امنیت برقرار باشد و هر گامی به این روند کمک کند و نیز به توسعه اقتصادی و رفاه این منطقه از آن استقبال می‌کنیم.

کره شمالی با هوشیاری با آمریکا مذاکره کند

وی در عین حال تصریح کرد: با توجه به پیشینه و تاریخ رفتار و روابطی که از آمریکا می‌شناسیم به ویژه از شخص آقای ترامپ که در مدت ریاست‌جمهوری‌اش اقداماتی مبتنی بر کارشکنی، خروج از توافق‌ها و قراردادها و تخطی از تعهدات انجام داده است به ویژه در رابطه با برجام، نگاه خوش‌بینانه‌ای به این مساله نداریم و معتقدیم دولت کره باید با هوشیاری کامل در این خصوص برخورد کند چرا که ماهیت حاکمیت آمریکا ماهیتی نیست که بتوان خوش‌بینانه درباره آن قضاوت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در رابطه با مواضع اخیر روسیه و برخی تحلیل‌ها حاکی از دور شدن این کشور از ایران در سوریه است، گفت: تا جایی که به خاطر دارم اتفاق جدیدی در روابط ما با روسیه در رابطه با سوریه اتفاق نیفتاده و مواضع روسیه در قبال دمشق و تهران روشن است. رایزنی‌های ما در روند آستانه و مذاکرات دوجانبه ادامه دارد و روسای جمهور ایران و روسیه اخیرا دیداری با یکدیگر داشته‌اند.

حضور ایران در سوریه به درخواست دولت این کشور است

وی تاکید کرد: حضور ایران در سوریه همان‌طور که بارها اعلام شده به درخواست دولت این کشور و با هدف مبارزه با تروریسم است و موفقیت‌هایی که در چند سال گذشته به دست آمده در همین راستاست و آنچه در مطبوعات مطرح می‌شود مورد تایید نیست.

قاسمی گفت: ما همکاری خود را در سوریه به خوبی ادامه می‌دهیم تا بازگشت صلح و امنیت و از بین رفتن تروریسم در این کشور.

 نیازی به شعبده‌بازی نتانیاهو نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با پایگاه خبریان داخلی و خارجی در مورد ویدئوی اخیری که از سوی نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با کم آبی در ایران و تلاش این رژیم جهت کمک به ملت ایران در راستای مبارزه با این موضوع منتشر کرده است و همچنین ادعاهایی که او علیه دولت ایران مطرح کرده ، گفت: این بار اول نیست که آقای نتانیاهو چنین کارهایی را انجام می‌دهد. او از این کارها زیاد انجام می‌دهد و بار اول نیست که از این حرف‌های بی‌ربط می‌زند.

سفر دبیر شورای امنیت روسیه به چین
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین، گفت: آقای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی باید دست از کشتار مردم فلسطین و جنایت‌هایی که هر روز انجام می‌دهد، بکشد و نیازی نیست که نگران موضوع خشکسالی در ایران باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: قطعا مردم ایران با توانمندی‌ها و وجود قشر فرهیخته‌ای که در کشور دارد توانایی حل و فصل مسائل خود را دارد و نیازی به این شعبده‌بازی‌ها ندارد.

قاسمی با بیان اینکه نتانیاهو در سفر اخیر خود به اروپا ناکام بود و با توجه به شکستی که در این سفرها داشت و اینکه نتوانست آنها را با آمریکا در ارتباط با خروج از برجام و تغییر نوع نگاه آنها به این توافق بین‌المللی همراه کند، گفت: در همین راستا نیاز داشت که اقدام دیگری انجام دهد و در همین چارچوب اقدام اخیر که یک اقدام فریبکارانه، ریاکارانه و بچه‌گانه است را انجام داد.

اتفاقات گروه ۷ نشان از تحولات جدید بین‌المللی است

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از نشست اخیر گروه هفت و اختلافاتی که بین آمریکا و شش کشور دیگر این گروه صنعتی به وجود آمد از جمله نگاه متفاوت آمریکا و دیگر کشورهای عضو در مورد برجام، تصریح کرد: من به عنوان یک دیپلمات باید خوش‌بین باشم و خوش‌بین هستم که بتوانیم نهایتا در جهان امروز بدون آمریکا همکاری‌های برجامی خود را ادامه دهیم البته انتظارات ما از طرف‌های مقابل برای اجرای تعهدات‌شان سنگین است و آنها باید بتوانند رضایت ایران را جلب کنند.

وی ادامه داد: آنچه که در گروه هفت شاهد آن بودیم نشان از وقوع تحولات جدید در عرصه بین‌الملل است و اینکه کشورهای مستقل جهان تحمل قلدری و خودبزرگ‌بینی یک کشور را ندارند و به راحتی حاضر نیستند که دیکته‌های دیگران را با چشمان بسته بپذیرند. من فکر می‌کنم این اتفاقات یک نکته خاص و مشخص در تاریخ معاصر بود و این صف‌بندی‌ها و اختلافات ناشی از دگرگونی‌ها و تحولات در جهان در حال گذر است.

اقدام روسیه در راستای تصاحب بازار ایران نیست
هم اکنون بخوانید

وی افزود: آمریکا باید بپذیرد که این کشور نیز کشوری مانند دیگر کشورهاست و یک عضوی از مجموعه سازمان ملل و در همین چارچوب باید به نظرات و تصمیمات دیگر کشورها نیز احترام بگذارد و به آنها توجه کند.

 ولایتی ارتباط خوبی با وزارت خارجه دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سوال پایگاه خبریی که مدعی بود آقای ولایتی تاکید دارد که ایران باید به روسیه نزدیک‌تر شود و به نظر می‌رسد که تعداد سفرهای وی از تعداد سفرهای وزیر خارجه به روسیه بیشتر باشد و آیا با توجه به این موضوع جمهوری اسلامی ایران فقط یک نگاه تک بعدی به یک کشور خاص دارد، گفت: آقای ولایتی از شخصیت‌های برجسته سیاسی کشور هستند که از جایگاه بالایی برخوردارند. ایشان ۱۶ سال وزیر امور خارجه بودند و از تجارب ارزشمندی در حوزه‌ سیاست خارجی برخوردارند و اینکه تعداد سفرهای ایشان به روسیه بیش از تعداد سفرهای وزیر امور خارجه باشد فکر می‌کنم که یک آمار اشتباهی است و آمار سفرهای آقای دکتر ولایتی و ظریف به مسکو قابل مقایسه با یکدیگر نیست. وزیر امور خارجه کشورمان بارها به خاطر مسائلی مانند برجام، سوریه، تحولات دوجانبه و منطقه به روسیه سفر کرده‌اند و این باعث شده که تعداد سفرهای وزیر امور خارجه به روسیه از رکورد بالایی برخوردار باشد. آقای ولایتی هم چندین سفر به روسیه داشتند، ایشان به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بزنگاه‌هایی ماموریت‌هایی را دنبال می‌کردند و موضوعات سیاست خارجی را پیگیری می‌کنند و ایشان تا آنجا که من می‌دانم ارتباط خوبی با وزارت خارجه دارد و اگر منظور شما از این سوال موازی‌کاری در این حوزه است باید بگویم چنین چیزی وجود ندارد و ما همه در یک مسیر در راستای تامین منافع ملی کشور حرکت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دوم پایگاه خبری گفت: من چنین تصوری را نسبت به آقای ولایتی ندارم، اینکه ایشان نگاه تک بعدی به یک کشور خاص داشته باشند، چنین تصوری نیست.

قاسمی ادامه داد: در چارچوب مسائل و منافع ملی در حوزه سیاست خارجی اقداماتی انجام می‌شود و اگر تمام ابعاد این اقدامات را ندانیم شاید این تصور اشتباه به وجود آید که فقط به یک بعد در این عرصه توجه می‌شود در صورتی که چنین نیست.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا