خواست مردم تحقق آرمان‌های دوم خرداد است

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید، دوم خرداد را آغاز فصلی نو در تاریخ پرفراز و نشیب ایران و رخداد حماسه‌ای پرشور و شعور و منبعث از رشد فکری و تاریخی و سیاسی و اجتماعی مردم دانست و گفت: امروز خواست مردم تحقق آرمانهایی است که در ۲ خرداد ۷۶ به آن رای دادند به همین دلیل لزوم احترام به خواست مردم با توجه به تحولات جمعیتی و اراده نسل امروز امری مهم محسوب می‌شود.

به گزارش اعتماد نو، متن یادداشت اختصاصی  محمدرضا تابش نماینده اردکان که به مناسبت سالگرد انتخابات دوم خرداد در اختیار ایسنا قرار داده است، به شرح زیر است:

«ماه خرداد، ماه حادثه ها و رویدادهایی است که هر یک به سهم خود، تاریخ این سرزمین را- به ویژه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی- رقم زده و در یادها مانده اند.

درست در نیمه این ماه یعنی ۱۵ خرداد سال ۴۲، اولین جرقه های ایجاد نهضت اسلامی به رهبری حصرت امام خمینی(ره) با خروش قهرمانانه مردم ایجاد شد تا سالها بعد از برکت این قیام، نهصت اسلامی به ثمر نشینَد و انقلاب اسلامی ایران بر پایه خواست و اراده مردم متجلی شود.

اما خرداد، ماهی که در دل خود آغاز نهضت اسلامی را به همراه داشت، به ماهی بدل شد که در چهاردهمین روز از آن، سلسله جنبان این انقلاب و رهبر این نهضت، پس از سالها مجاهدت و مبارزه بی امان با استبداد و خودکامگی و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی، به ملکوت اعلی پیوست و تشییع بی نظیر او بر فراز دستان میلیونها ایرانی عاشق، برگ زرینی در عینیت بخشیدن به وفاداری یک ملت به رهبر خود در طول تاریخ را رقم زد.

و سوم خرداد، روزی که پاره ای از تن میهن، خرمشهر قهرمان، با رشادتها و شهامتها و شهادتهای فرزندان خود، به آغوش میهن بازگشت تا مردمان این سرزمین بار دیگر به تاریخ ثابت کنند که مردان و زنان روزهای سخت و پایمرد مجاهدتهای عاشقانه برای پاسداشت هر وجب از خاک ایران عزیز هستند.

همه آنچه به اختصار گفته شد کافیست تا خرداد را به یکی از پر حادثه ترین ماه های این مرز و بوم بدل کند اما گویا این ماه در وجود خود حماسه ای دیگر را برای ثبت در تاریخ مهیا می کرد.

حضور شگفتی ساز مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال ۷۶، به نوعی تجلی اراده آنها در تحقق مردم سالاری دینی و نمایانگر خواست تاریخی ملت ایران در حرکت بر مدار اصلاحات و بروز مقتدرانه اراده مردم در پاسداشت وجهه جمهوریت نظام بود.

مدنی ترین، مسالمت جویانه ترین و قانونمند تربن شکل ممکن در راه اعمال خواست و نظر یک ملت و تحقق اراده او در یک نظام مبتنی بر جمهوریت، حضور در صحنه انتخابات است و این امر در دوم خرداد ۷۶ به معنای واقعی کلمه و در باشکوهترین شکل ممکن بروز و ظهور یافت.

در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و از دل انتخاباتی که همین نظام برگزار کننده آن بود، اقشار گوناگون مردم به صحنه آمدند و از میان نگاه ها و اعتماد نو به نقل از برنامه های مختلف، یک منش و روش و یک گفتمان را با رای خود برای اداره کشور برگزیدند و به اعتماد نو به نقل از برنامه ها و شعارهای نامزد منتخب خود، در قالب گفتمان اصلاح طلبی، با صلابتی مثال زدنی آری گفتند.

اگر واقع بینانه به این رویداد بنگریم در می یابیم که دوم خرداد ۷۶ تنها یک انتخابات نبود، بلکه آغازگر راهی بود که بخش بزرگی از جامعه ایران، آنرا به مدنی ترین و مسالمت آمیزترین شکل ممکن آغاز کردند و نظر خود را برای اداره کشور با تاسی به چنین گفتمان و روشی اعلام نمودند و در چارچوب آن، بسیاری از مفاهیم ناب و معانی ارزنده سیاسی و اجتماعی را در بطن جامعه ایران نهادینه کردند.

اختصاص ۲۳۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار
هم اکنون بخوانید

آنچه مسلم است پس از دوم خرداد و حضور چشمگیر مردم در انتخابات، بسیاری از تهدیدات علیه ایران و نظام جمهوری اسلامی از میان رفت و فرصتهای فراوانی برای کشور در جهت رشد و آبادانی و پیشرفت فراهم آمد.

نیک می‌دانیم که دشمنان این سرزمین و نظام، همواره برای پیشبرد اهداف شوم خود در مسیر ضربه زدن به انقلاب اسلامی، بر یک نقطه تمرکز دارند و آن جدایی مردم از مسوولین و بی انگیزگی آحاد ملت در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی و توسعه و تعالی این کشور است.

این امید دشمنان که تهدیدی جدی برای کشور و نظام محسوب می‌شد، پس از دوم خرداد و حضور حماسی مردم در انتخابات، به یاس بدل شد و علاوه بر آن، کشور بر پایه مشارکت مدنی مردم و خواست و اراده عمومی و نقش آفرینی سرمایه های اجتماعی خود، پای در راه جهشی تاریخی و تحولی عظیم نهاد.

فضای پس از دوم خرداد، فضایی امیدوار کننده در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود. کشور نه بر مبنای هیجانات و احساسات بلکه بر پایه خرد جمعی، اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و آینده نگری، واقع بینی و قانونمداری و بر محور مطالبات و خواست واقعی اکثریت مردم و حرمت نهادن به نظرات مخالفین و منتقدین اداره می‌شد و همین امر سبب شد تا در همه زمینه ها، به ویژه در شاخصهای کلان اقتصادی، ایران در سالهای پس از دوم خرداد، رشد مثبت و امیدوار کننده ای را تجربه کند و مردم کوچه و بازار نیز این تحول اقتصادی را در سبد خانوار ببینند و به عینه لمس کنند.

در عرصه سیاست داخلی، توجه به آزادیهای مشروع و قانونی مردم و محور قرار دادن قانون اساسی و ترویج قانونمداری در همه زمینه ها و بسط و گسترش فضای گفت و گو و تبادل نظر و حمایت از رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و میدان دادن به تشکلهای مردمی و مدنی و اجرایی نمودن قانون معطل مانده ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا و آغاز راهی نو در عرصه سیاسی کشور که بر گرفته از آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی بود، از جمله دستاوردهای مهم پس از دوم خرداد بود.

فضای پس از دوم خرداد، فضای تعاملات گسترده جهانی با ایران در عرصه سیاست خارجی نیز بود. نقش آفرینی حماسی مردم در این انتخابات و حضور آنان در صحنه پیشرفت و تعالی کشور در کنار حاکمیت و دولت منتخب خود، جهانیان را بر آن داشت تا مسیری تازه را در روابط خارجی خود با جمهوری اسلامی در پیش گیرند.

عذرخواهی مقامات عالی دولت آمریکا از مداخله خود در امور داخلی ایران و پذیرش نقش خود در سرنگونی دولت ملی و مردمی دکتر مصدق در کودتای سال ۳۲، جذب سرمایه های عظیم بین المللی در تعامل با شرکتهای عظیم اقتصادی جهان از جمله در عرصه نفت و گاز و به ویژه در حوزه پارس جنوبی و دیگر سرمایه گذاریهای عظیم اقتصادی خارجی در کشور، تعاملات منطقه ای و بین المللی ایران در پناه یک دیپلماسی فعال، تنش زدا، اعتماد آفرین و عزتمند، که منجر به رویداد تحولات بزرگ در منطقه و جهان به سود ایران، از جمله سقوط صدام و شکست طالبان و به انزوا رفتن خشونت و ترور در منطقه خاورمیانه شد، اهتمام جدی به موضوع غنی سازی اورانیوم و حرکت در مسیر بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای برای کشور در عین اعتماد سازی و به کارگیری همه ظرفیت دیپلماسی کشور جهت جلوگیری از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و در نهایت شاه بیت تاثیر گذاری ایران در فضای سیاسی جهان پس از دوم خرداد، یعنی طرح نظریه جهانی گفت و گوی تمدنها و فرهنگها توسط رییس دولت محبوب اصلاحات، در مجمع عمومی سازمان ملل و رای قاطع تمامی کشورها به این نظریه که چهره ای مطمئن و صلح طلب از ایران را در جهان ترسیم نمود، همه و همه گوشه ای از افتخارات و موفقیتهای بی نظیر دولت اصلاحات در سالهایی است که مردم، دوم خرداد را به عنوان حماسه ای جاودان، پدید اورده و پس از آن نیز در ساختن کشور، همپای دولت منتخب خود و نظام جمهوری اسلامی گام برداشتند.

۹۱۹تحریم در دوران پسابرجام برداشته شده است
هم اکنون بخوانید

دوم خرداد آغاز فصلی نو در تاریخ پر فراز و نشیب ایران و رخداد حماسه ای پر شور و شعور و منبعث از رشد فکری، تاریخی، سیاسی و اجتماعی مردمی بود که کوشیدند تا خواست و اراده خود را در زیباترین و مسالمت آمیزترین شکل ممکن، به منصه ظهور رسانند و حاکمیت را متوجه تحول خواهی  و تغییر در لایه های بنیادین جامعه به سمت پیشرفت و تعالی نظام جمهوری اسلامی بنمایند.

آنچه امروز در پس نگاه به چهل سال تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی و بیست و یک سال پس از خلق حماسه دوم خرداد در مقابل ماست، دستاوردی گرانبها و تجربه ای گرانسنگ  از حرکت در مسیری سخت و صعب و تلاش در جهت ساختن ایران بر محور اراده عموم مردم بوده است.

و اکنون نیز خواست مردم، تحقق همان آرمانهاییست که در دوم خرداد ۷۶ بدان رای دادند و سالها قبل تر از آن در جریان انقلاب اسلامی برای آن جانفشانی کردند.

به نظر می‌رسد لزوم احترام به اراده و خواست مردم در تحقق شعارها و آرمانهایی که برای آن انقلاب کردند و سنجش میزان عینیت یافتن این آرمانها و شعارها و یا انحراف از آنها، با توجه به تحولات جمعیتی و نگاه و خواست و اراده نسل امروز که بیش از هر زمان دیگر بر پایه تکنولوژی و فصای رسانه و ابزارهای ارتباطی با دنیا در ارتباط و تعامل هستند و تحولات جهانی در همه عرصه ها را رصد نموده و درک می‌کنند، از مهمترین اولویتهاییست که نظام جمهوری اسلامی باید بدان بپردازد و در این راه، خواست مردم، صدای واقعی جامعه و رخداد تحولات، واقع گرایانه شنیده و دیده شود و در جهت بسط فضای همدلی، هم افزایی و تقویت گفت و گوی بین نسلی و گسترش فضای اعتماد عمومی گام برداشته شود.

باور کنیم که مردم ما همانگونه که چهل سال قبل برای رسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی، نظام سلطه را از پای در آوردند، و بیست و یک سال قبل طرحی نو در چهارچوب همین نظام بر پایه گفتمان اصلاح طلبی در انداختند، همچنان برای حفظ دستاوردهای نظام و عزت و سربلندی این سرزمین ایستاده اند، مشروط بر  اینکه نقش آنها در پیشرفت کشور را ببینیم، به خواست و نظر و کرامت انسانیشان احترام بگذاریم، از خودی و غیر خودی کردنها دست بکشیم، ایران را برای همه ایرانیان بدانیم، قانون را محور همه تعاملات قرار دهیم و در راستای اعتماد سازی عمومی و جذب حداکثری و گسترش فضای نشاط اجتماعی و اتحاد ملی بکوشیم تا ایران عزیز و نظام جمهوری اسلامی، همچنان بر محور اراده مردم و نقش آفرینی آنها، با صلابت و پابرجا، به حرکت تاریخی خود بر مبنای واقعیتهای موجود ادامه دهد و درخشانتر و پر صلابت تر از هر زمان دیگری بر فراز قله اقتدار و موفقیت بایستد.»

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا