برخی نظرات درباره ولایت فقیه باید اصلاح شود

به گزارش اعتماد نو، تعدادی از مسئولین و جوانان و دانشجویان شاخه جوانان حزب اعتماد ملی روز گذشته با حضور در هیات رئیسه مجلس، با علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. آنها در این دیدار درباره موضوعات مختلف روز از جمله مسئله ارز، نظارت استصوابی شورای نگهبان، اعتراضات مردمی در دی ماه سال گذشته و بازداشت ها، آتش زدن پرچم آمریکا در پارلمان و … به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش ارگان رسمی حزب اعتماد ملی، روز گذشته تعدادی از جوانان حزب اعتماد ملی با حضور در هیات رئیسه مجلس با علی مطهری، نایب رئیس مجلس و نماینده مردم تهران در خانه ملت دیدار کردند و درباره مسائل جاری روز دغدغه های خود را بیان کردند و نایب رئیس مجلس نیز در کمال خونسردی پاسخگوی سوالات دانشجویان بود. آنها ضمن تشکر از زحمات و تلاشی که مطهری طی این سال ها برای رفع حصر محصورین از جمله دبیرکل حزب متبوعشان انجام داده است، درباره مسائل جاری روز و مشکلات موجود مسائلی را مطرح کردند. عمده دغدغه این جوانان درباره نسل جوانی بود که به گفته خودشان به نسل سوخته تعبیر کردند و گفتند که نسل جوان فراموش شده است و بین نسل جدید و نسل قدیم شکاف ایجاد شده است.

همچنین آنها نسبت به حساسیت های موجود درباره وزارت علوم و بازگشت دوباره فضای امنیتی به دانشگاه‏ها انتقاداتی را بیان کردند. جوانان و دانشجویان میهمان مجلس در این دیدار به نایب رئیس مجلس گلایه کردند که متولدین ۶۰ نسل سوخته هستند چرا که همواره تاوان برخی تندروی ها را داده اند. آنها در ادامه از اعتماد نو به نقل از برنامه های صدا وسیما درباره اقوام گلایه هایی را مطرح کردند و همچنین نسبت به حمایت مطهری از اقتدار پلیس درموضوع برخورد فیزیکی با دختر جوان در پارک انتقاد کردند.

photo_۲۰۱۸-۰۵-۱۲_۲۳-۲۸-۲۰

**به اندازه شما ناامید و مایوس نیستم

مطهری نیز پس از شنیدن گلایه ها و دغدغه ها خطاب به جوانان و دانشجویان گفت: «تا این اندازه که شما القای یاس و ناامیدی می‌کنید من ناامید نیستم. مردم عموما زمانی که با مشکلات مواجه می شوند، به اصول شک می کنند و در این باره سوالاتی می‏پرسند. امروز هم ما در این شرایط قرار داریم و مردم چون با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند، نسبت به برخی اصول انقلاب دچار شک شده اند و دراین باره سوالاتی مطرح می کنند.»

او در بخشی از صحبت هایش درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات گفت: «نظارت استصوابی مانعی برای ورود نخبگان به مجلس است و البته نظارت درباره افراد در حدی که مشخص شود فساد مالی و اخلاقی شدیدی ندارند پذیرفته شده است، ولی اینکه به تجسس و ابزاری برای رد صلاحیت افراد تبدیل شود، درست و قابل پذیرش نیست.»

نماینده مردم تهران در مجلس درباره بحث نیروی انتظامی و حمایتش از پلیس در بحث برخورد با دختر جوان در پارک، تصریح کرد: « پلیس باید اقتدار داشته باشد و در همه کشورهای دیگر هم پلیس اقتدار دارد. درباره این موضوع خاص هم که پلیس به آن دختر جوان تذکر داد و منجر به برخورد فیزیکی دختر با پلیس شد، باید بگویم نباید چنین اتفاقاتی بیفتد و البته این مسئله به چگونگی رفتار پلیس با افراد هم بستگی دارد و بی تاثیر نیست.»

او در بخش دیگری از صحبت هایش درباره عملکرد صدا و سیما خاطرنشان کرد: « سرعت پیشرفت فضای مجازی، بسته بودن محافل داخلی و انتقاداتی که نسبت به صدا و سیما وارد است، باعث ایجاد شکاف میان نسل جدید و گذشته شده است و صدا وسیما بسیار کلیشه ای و بسته عمل می کند.»

**باید به سران معترضان ۸۸ در اعتماد نو به نقل از برنامه زنده تلویزیونی فرصت صحبت داده می شد

مطهری همچنین با انتقاد از عملکرد صداوسیما طی سال های گذشته تاکید کرد: «درباره اعتراضات سال ۸۸ همان زمان معتقد بودم حتی معترضان خیابانی هم باید در اعتماد نو به نقل از برنامه زنده تلویزیونی حضور داشته باشند تا مسئله جمع شود. حتی به سران معترضان هم باید در اعتماد نو به نقل از برنامه زنده تلویزیون فرصتی داده می شد تا حرف هایشان را بزنند و مسئله تا این حد در کشور بغرنج نشود.»

اتحادیه اروپا از تلاش‌های آژانس در ارتباط با ایران حمایت می‌کند
هم اکنون بخوانید

photo_۲۰۱۸-۰۵-۱۲_۲۳-۲۹-۴۵

 

**نظرات ولایت فقیه

این نماینده چند دوره مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش به مقوله ولایت فقیه در کشور اشاره کرد و گفت: «بخش مهمی از مشکلات فعلی کشور از این نشات می گیرد که یک تفکر غلط درباره مبحث ولایت فقیه وجود دارد. برخی معتقدند هیچ نظر مخالفی را نباید در این باره مطرح کرد در حالی که خود رهبری هم با این موضوع مخالف هستند. بنابراین این تفکر غلط باید درباره مبحث ولایت فقیه اصلاح شود. عظمت ولایت فقیه به این است که همه اظهارنظر کنند و پس از آن مردم نظرات رهبری را انتخاب کنند.»

مطهری با بیان اینکه « چه در زمان امام راحل و چه دوره فعلی و چه در آینده برخی بوده و هستند که به دور رهبری جمع می‏شده‌اند»، گفت: «این رویه غلطی است و آنها به دنبال بت سازی از ایشان به نفع منافع خودشان هستند. بنابراین نوع نگاه و برداشت ما از ولایت فقیه باید اصلاح شود.»

 

**گام های مثبت دولت درباره کنترل ارز 

مطهری همچنین در پاسخ به این نکته که درباره کنترل ارز تنها شعار داده می شود و آیا دولت گام عملی در این باره برداشته است یا خیر، گفت: « دولت اقدامات خوب و زیادی در زمینه کنترل مشکلات ارزی انجام داده است که به زودی نتیجه خواهد داد و باید به دولت در این زمینه کمک کرد و فرصت داد.»

**تحزب از نظر شهید مطهری

فرزند شهید مطهری همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش به تحزب از نظر شهید مطهری اشاره کرد و در توضیح گفت: «درموضوع تحزب کادرسازی از نظر شهید مطهری بسیار مهم بود. ایشان خودشان کادرسازی می کردند و نیروهایی را آماده می‏کردند و آنها هم نیروهایی دیگر را آماده می کردند و شاخه ای پیش می رفتند.  البته کادرسازی که همراه با فکرسازی نباشد شکست می خورد. اول باید فکر افراد را بسازیم ولی امروزه به این موضوع اهمیت داده نمی شود. هر کار سیاسی و اجتماعی باید متکی به کار فکری باشد و تا زمانی که پشتوانه فکری نداشته باشد احتمال انحراف آن زیاد است.»

او همچنین ادامه داد: «این موضوع به مسئله تحزب بر می گردد و مسئله مهمی است. حزب ها به عنوان اتاق فکر و کادرساز مطرح می شوند ولی در کشور ما تجربه موفقی نداشته ایم و موفق ترین حزب در کشور ما که به معنای واقعی حزب بوده است،  حزب توده است. حزب جمهوری اسلامی هم که حزب قدرتمندی بود ولی در شرایط خاص هیجانی انقلاب به وجود آمد و در نهایت هم تعطیل شد.»

مطهری با بیان اینکه «البته شهید مطهری با تشکیل حزب توسط روحانیون و اینکه صرفا موسسین حزب روحانیون باشند موافق نبود»، تاکید کرد: «ایشان معتقد بود روحانیت باید در همان حوزه و قالب و جامعه روحانیت و کار صنفی خودش کار کند و بر دولت نظارت داشته باشد. چون روحانیت برای همه جامعه است. نظر امام هم همین بود ولی ظاهرا با فشار و اصرار آقای بهشتی و هاشمی رضایت دادند و بعد هم که خود امام دستور دادند که تعطیل شود.»

photo_۲۰۱۸-۰۵-۱۲_۲۰-۲۵-۳۰

** آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس کار درستی نبود

نایب رئیس مجلس همچنین درباره اقدام برخی نمایندگان در مجلس و آتش کشیدن پرچم آمریکا و برجام گفت: « این اقدام کار درستی نبود چون پرچم یک کشور قانونی مورد احترام مردم آن کشور است، خصوصا که دوسوم مردم آمریکا هم مخالف این کار ترامپ بودند. در ایالات متحده خود مردم هم شوکه شدند و تصور نمی کردند ترامپ چنین اعتماد نو به نقل از برنامه ای داشته باشد و واقعا از برجام خارج شود.»

خبر فروش موزه ملی سینما در طرح مولد سازی صحت ندارد/ از امروز ثبت‌نام‌ برای حج سال آینده آغاز شده است
هم اکنون بخوانید

او در توضیح به دانشجویان گفت: «در مجلس قرآن که تلاوت شد، آنها به طرف جایگاه ناطقان رفتند و فندک را زیر پرچم و برجام کشیدند، اصلا توقع این رفتار را نداشتیم و همه ما از جمله آقای لاریجانی از این رفتار شوکه شدیم و به واقع این رفتار خوبی نبود.»

**هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و نظارت بر آتش زنندگان پرچم آمریکا در مجلس

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش که «این رفتار تندروهای مجلس تیتر یک و دستمایه شوخی و خنده بسیاری از رسانه های خارجی شد، آیا این اقدام نمایندگان را می توان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار داد؟ گفت: «بله خود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حتی رئیس این هیات می تواند شخصا نسبت به این موضوع ورود کند. انجام این کار در پارلمان اصلا رفتار مناسبی نبود. اگر در خیابان چنین کاری اتفاق می افتاد نظارتی بر آن نداشتیم و از دست ما خارج بود ولی اینکه در قلب پارلمان چنین اتفاقی افتاد اقدام خوبی نبود و تاثیر بدی داشت.»

 

مطهری درباره ماندن اتحادیه اروپا در برجام هم با بیان توضیحاتی گفت: «البته نشانه هایی که از رفتار اروپا  مشاهده می کنیم این است که ظاهرا قصد همکاری با ایران و ماندن در برجام را دارند. غروری دارند و به غرورشان برخورده و می خواهند بگویند که مستقل از آمریکا هستیم. اگر چه به آینده اقدامات آنها زیاد خوشبین نیستیم ولی احتمال اینکه ایران و اتحادیه اروپا به ضمانتی درباره ماندن آنها در برجام بمانند زیاد است.»

او راهکارهای ایران در صورت خروج اتحادیه اروپا از برجام را نیز بررسی کرد و گفت: « در صورتی هم که ضمانت محکمی داده نشد، راه‏های زیادی وجود دارد. مثلا اینکه پرتکل الحاقی را رعایت نکنیم چون داوطلبانه آن را اجرا می کنیم و شامل بازرسی‏های غیر عادی است. این می تواند مرحله اول اقدام ما باشد. حتی خروج از (ان پی تی) می تواند بررسی شود یا خروج از برجام و آغاز غنی سازی هم می تواند راهکارهای بعدی ما باشد که بنا به نظرنظام درباره آنها تصمیم گیری می شود.»

**بهتر می توان درباره اقوام عمل کرد

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «بهتر می شود درباره اقوام عمل کرد»، اظهار کرد: «نباید نگران باشیم که یک وزیر سنی و کرد داشته باشیم. یک فرماندار کرد داشته باشیم. متاسفانه در این باره گاهی نگرانی هایی وجود دارد که نباید باشد.چه ایرادی دارد که در تهران یک مسجد برای اهل سنت داشته باشیم . مثلا ۱۰ هزار نفر هم در این مسجد نماز بخوانند یا حتی شیعه ها هم در این مسجد نمازبخوانند ایرادی ندارد. وقتی صحبت از وحدت می شود پس باید این موارد را لحاظ کنیم. هیچ مشکلی بین شیعه و سنی وجود ندارد و باید این موضوع را در عمل هم نشان دهیم.»

مطهری تاکید کرد: «اصل پانزدهم هم بر زبان فارسی تاکید شده است ولی می شود زبان محلی سایر اقوام هم رواج داشته باشد. تدریس ادبیات زبان های محلی ترکی و کردی را در دانشگاه‏ها اجازه داده اند و در مدارس هم ایرادی ندارد ولی باید مراقب باشند که زبان فارسی فراموش نشود. در این باره هیچ حساسیتی نیست و بعید است مخالفتی وجود داشته باشد.»

در این دیدار حمیدرضا کارگر (عضو شورای مرکزی و مسئول روابط عمومی حزب اعتماد ملی)، مهدی مازنی (رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی)، سامان سلیمانی مرند (مسئول امور رسانه ای و سردبیر ارگان رسمی حزب اعتماد ملی) و جمعی از اعضای شورای مرکزی شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی از جمله رضا امیدوار تجریشی، ابراهیم گراوند، یاشار گوهری و  زینب زین الدینی حضور داشتند. تعدادی از اعضای شاخه جوانان حزب نیز از جمله پژمان ظفرمند، جمع حاضر را همراهی می کردند.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حزب اعتماد ملی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 9 =

دکمه بازگشت به بالا