افشای دیدار پامپئو با کیم جونگ اون

مقامات آمریکایی اعلام کردند، مایک پامپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نامزد تصدی پست وزارت خارجه این کشور در جریان عید پاک سفری محرمانه به کره‌شمالی داشته و با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در راستای نشست آتی او با دونالد ترامپ مذاکره داشته است.

به گزارش اعتماد نو، سایت شبکه اسکای نیوز عربی نوشت: این سفر مایک پامپئو به عنوان مسؤول ارشد آمریکا اشاره‌ای قوی به آمادگی دونالد ترامپ به عنوان اولین رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با کیم جونگ اون است.

یک مقام برجسته آمریکایی که از جزئیات دیدار آگاه است‌، تاکید کرد، مذاکرات پامپئو این تصور که ترامپ ممکن است مذاکراتی سازنده با کره‌شمالی درباره اعتماد نو به نقل از برنامه‌ هسته‌ای‌ و موشکی‌ این کشور داشته باشد را تقویت می‌کند اما آن تضمین شده نیست.

این مسؤول آمریکایی گفت: این سفر را سوئه هون، رئیس سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی با همتای کره‌شمالی‌اش ترتیب داده بود و هدف از آن ارزیابی این بود که آیا کیم آماده مذاکراتی جدی است یا نه؟

وی افزود: پامپئو یکی از نزدیک‌ترین مشاوران به ترامپ است و گفته که گامی در مسیر امکان برگزاری دیدار رهبران دو کشور برداشته اما او افزود، مکان این دیدار مشخص نیست.

این در حالی است که ترامپ روز سه شنبه فاش کرد، آمریکا مذاکراتی مستقیم در “سطحی بسیار عالی رتبه” با کره‌شمالی داشته و هدف از آن ترتیب دادن نشست بین او و رهبر کره‌شمالی بوده است.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره سفر پامپئو گفت، دولت اظهار نظری درباره سفرهای رئیس سیا نمی‌کند.

درخواست مسکو برای نشست اضطراری ناتو
هم اکنون بخوانید

این افشاگری ترامپ درباره مذاکرات با کره‌شمالی در جریان گرفتن عکس یادگاری او با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ابتدای سفر دو روزه‌اش به آمریکا در تفرجگاه مارالاگو مطرح شد.

ترامپ گفت، مقامات آمریکایی در حال بررسی پنج مکان احتمالی برای میزبانی جهت دیدار آتی در اواخر ماه مه یا ابتدای ژوئیه هستند و وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا یکی از این مکان‌ها آمریکاست او پاسخ داد: نه.

ترامپ افزود: مذاکراتی مستقیم در سطوح بسیار عالی با کره شمالی داریم و خواهید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. نتیجه، در نهایت مهم است نه فقط فکر کردن به برگزاری نشست.

مذاکرات ترامپ و آبه بر نشست آتی او با کیم متمرکز بود در حالی ژاپن تلاش می‌کند به قول آمریکا در این زمینه دست یابد که هر توافق خلع سلاح هسته‌ای بین ترامپ و کیم شامل همه نوع موشک کره شمالی از جمله موشک‌های کوتاه برد نیز شود؛ موشک‌هایی که ممکن است خاک ژاپن را هدف قرار دهند نه فقط موشک‌های دور برد.

ترامپ افزود: ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری نشست به شکست انجامد.

وی تصریح کرد، ممکن است امور روند خوبی نداشته و نشست برگزار نکنیم اما ما به مسیری که در آن هستیم ادامه خواهیم داد.

ترامپ در عین حال تلاش‌های کره جنوبی و شمالی را برای پایان جنگ کنونی بین دو کشور که از سال ۱۹۵۳ ادامه داشته، تایید کرد.

آبه نیز گفت: ژاپن از کره شمالی می‌خواهد تا با خلع سلاح هسته‌ای به طور کامل موافقت کند؛ امری که قابل تحقق است.

تهدید پنتاگون به "واکنش سریع و مناسب" علیه دمشق
هم اکنون بخوانید

وی افزود: ترامپ برای برگزاری این نشست با کیم از خود “شجاعت” نشان داد.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا