به گمان ترامپ حمله به سوریه جایگاه روسیه و ایران را در منطقه تنزل می‌دهد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حمله احتمالی آمریکا به سوریه، ضمن اینکه خطر جنگ را جدی عنوان کرد، گفت: شورای امنیت قبلا هم در خصوص حملات شیمیایی که در سوریه در همان زمان‌ها اتفاق افتاده بود گفته بود اگر این موضوع تکرار شود ممکن است به حمله نظامی ختم شود. در همان زمان کشورهای عضو شورای امنیت از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی بحث حمله به سوریه را مطرح کردند.

وی افزود: با وجود این اتفاقی که افتاده فرصتی ایجاد شده که آنها هم بخواهند عملیاتی انجام دهند در واقع آمریکا به یک جنگ نیاز دارد. با توجه به اینکه در شرق آسیا مذاکرات با کره‌ای‌ها آغاز شده و در آنجا تنشی وجود ندارد و از سویی وضعیت ترامپ در فضای داخلی آمریکا بسیار متزلزل است یک جنگ می‌تواند برای آمریکایی‌ها هم ایجاد اشتغال و هم ایجاد درآمد کند.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: به گمان ترامپ این جنگ می‌تواند تسلط آمریکا را بر خاورمیانه افزایش دهد و جایگاه روسیه و ایران را در منطقه تنزل دهد البته این جمع‌بندی آمریکایی‌هاست.

رحیمی جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: این جنگ از آنچه که در آغاز دیده می‌شود،‌ می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد، مخصوصا اگر روسیه بخواهد با حملات موشکی آمریکا مقابله کند. اگر این اتفاق بیفتد قدر مسلم آمریکا پاسخ خواهد داد. ممکن است واقعا یک جنگ فراگیر منطقه‌ای ایجاد شود که خیلی از کشورها را ببلعد چون که رژیم صهیونیستی، عربستان، اردن و به نوعی هم ایران درگیر خواهد شد. مشخص نیست دامنه این جنگ تا کجا پیش خواهد رفت.

امروز ایران در اوج اقتدار و شکوه در منطقه می درخشد
هم اکنون بخوانید

وی تصریح کرد: البته اگر روسیه مقابله به مثل نکند و پا پس بکشد، ترامپ با هدف تغییر نظام سیاسی در سوریه این حملات را انجام خواهد داد.

نماینده مردم تربت جام درباره اینکه آیا سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند جلوی این خطر بزرگ را بگیرند یا خیر؟ گفت: سازمان‌های بین‌المللی همین‌ها هستند. شورای امنیت خود آمریکا است. قدر مسلم در اینجا روسیه درخواست برگزاری جلسه اضطراری را از شورای امنیت خواهد داشت ولی موضوع جلسه هر چه که باشد اعضای دائمی می‌توانند وتو کنند و موضوع مطرح نشود و اینها به عملیات خود ادامه دهند.

رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار داشت: نکته‌ای که روس‌ها به آن فکر می‌کنند این است که آمریکا در میدان عمل آسیب‌پذیر است و ممکن است روسیه با این محاسبه درصدد پاسخگویی به موشک‌های آمریکا بر بیاید و با سیستم ضدموشکی که دارد موشک‌های آمریکایی‌ها را رهگیری کند. این موضوع شاید تا حدودی موجب بازدارندگی برای آمریکایی‌ها باشد و آمریکایی‌ها را مجاب کند که به فکر فرو بروند اما باید توجه کرد که خطر جنگ جدی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا