قطر «معاهده شرف» عرب‌ها برای مقابله با ایران را نقض کرد

به گزارش اعتماد نو، حمدبن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاهرام، گفت: زمانی که رهبران کشورهای خلیج (فارس) پیمان و «معاهده شرف» برای مقابله با ایران ایجاد کردند، هیچ کس به جز قطر آن را نقض نکرد و بزرگ‌ترین شرکت‌های روابط عمومی جهان برای انجام دستوراتی که از خارج صادر می‌شوند را به کار گرفتند.

وی با بیان این‌که «قطر سال‌هاست با ما ساز مخالف می‌زند، اما مساله خروج آن‌ها از شورای همکاری خلیج (فارس) امری غیرممکن است»، گفت: قطر به جای دستور گرفتن از خارج بهتر است به آغوش کشورهای عربی و ارزش‌های اسلامی و صلح باز گردد.

وی در ادامه گفت: ساز مخالف قطر هیچ تاثیری بر شورای همکاری خلیج (فارس) نخواهد گذاشت و قطر به اندازه یک خیابان مصر است، همان‌طور که شیخ زاید در وصف آن گفت قطر به مثابه یک هتل در مصر است.

حمد بن عیسی آل خلیفه در پاسخ به سوالی در رابطه با ایران با اشاره به این‌که «بحرین در حال پیشرفت است و این امر باعث ناخشنودی همسایگان‌مان شده است»، مدعی شد: ما با قاطعیت هرگونه دخالتی که به دنبال ایجاد ناامنی در کشورهای عربی است مقابله می‌کنیم و برادران عرب‌مان در مساله همکاری و مقابله با نظام ایران هیچ کوتاهی نکرده‌اند.

وی مدعی شد: سیاست و نفوذ تخریبی ایران امری آشکار است و دفاع از خود حق قانونی ما است.

****

قطر در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی (دی ماه سال ۱۳۹۴ شمسی) در اعتراض به حمله به سفارت عربستان در تهران سفیرش را از ایران به دوحه فراخوانده بود.بعد از آن در پی سخنان تمیم بن حمد، امیر قطر که ایران را کشوری بزرگ و تاثیرگذار در منطقه توصیف کرده بود کشورهای عربستان،امارات،مصرو بحرین بعد از متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و تمام مرزهای زمینی ،هوایی و دریایی خود را به روی آن بستند.

پامپئو وارد انگلیس شد
هم اکنون بخوانید

در پی این اقدام کشورهای تحریم کننده(عربستان،امارات،مصر،بحرین) روابط ایران وقطر گسترش یافت که در نهایت در چهارم شهریور ماه سفیر دوحه به تهران بازگشت و فعالیت های خود را ازسرگرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این نیزضمن رد ادعای  وزارت کشور بحرین در مورد مداخله و ارتباط نهادهای کشورمان در مشکلات داخلی آن کشور ، تمامی این اظهارات را بی‌اساس و مضحک دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه مروج خشونت و اقدامات بی‌ثبات کننده در کشورهای همسایه از جمله بحرین نبوده است.هم‌زمان با افشاگری سازمان‌های حقوق بشری پیرامون وجود شکنجه گسترده علیه زندانیان سیاسی در زندان‌های بحرین، بار دیگر دولت بحرین به فرافکنی و ادعاهای ناروا، دروغ و غیر قابل اثبات روی آورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به حاکمان بحرین توصیه کرد: سرکوب، شکنجه و تلاش برای منحرف کردن اعتراضات مسالمت‌جویانه مردم بحرین، هم‌چنین روش‌های شکست خورده امنیتی و استمداد از نیروهای نظامی و امنیتی بیگانه را به کناری نهاده و اختلافات با قاطبه مردم معترض خود را از طریق گفت‌وگو، تعامل و روش‌های مدنی و آشتی‌جویانه حل و فصل کند.: بهتر آن است مقام های بحرینی به جای ایراد اتهام های تکراری و طرح سناریوهای کهنه و تاریخ مصرف گذشته، رویکرد امنیتی – پلیسی و سرکوب مطالبات مشروع مردم را کنار گذاشته و از طریق گفت‌وگوی جدی با مردم خود به بحران در این کشور پایان دهند و متوهمانه و ناشیانه برای مشکلات و بحران های داخلی خود به دنبال فرافکنی و آدرس غلط نباشند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا